Berlinalen dag 9 – Fra A-Z

Berlinalen 2016 dag 9

A – AUGUST
Pernilla August serverede et to timer langt kostumedrama ”Den allvarsama Leken”. Men historien om den store, undertrykte lidenskab fængede ikke rigtigt trods hovedpersonernes lidende ansigter og den langsomme, entonige klavermusik- eller måske netop derfor.

B – BJØRN

Berlinalen må have ansat nye reklamefolk, for årets Berlinale-plakater, hvor man havde sluppet en bjørn løs rundt omkring i Berlin, var de flotteste og mest kreative i mange år.

C – COLIN FIRTH
Britiske Colon Firth fik lejlighed til at gøre det, han kan bedst, at spille med følelserne holdt tæt ind til kroppen, i rollen som den berømte litterære redaktør Maxwell Perkins i filmen ”Genius”.

D – DYRHOLM
Trine Dyrholm beviste endnu engang, at hun er sin generations bedste danske skuespiller. Hendes spil i Thomas Vinterbergs ”Kollektivet” var et mesterstykke i følelsesmæssig deroute, der burde give hende en bjørn.

E – ENGELSKE NAZISTER
Det duer ikke rigtigt, når man sætter englændere til at spille nazister. Det blev endnu engang understreget i den engelske ”Alone in Berlin”, som slet ikke levede op til niveauet fra sidste års tyske film ”Elser”.
F – FLEIFEL
Den dansk-palæstinenske instruktør Mahdi Fleifel høstede kælapsalver, da han for fjerde år i træk deltog på Berlinalen. I kortfilmen ”A Man Returned” vendte han endnu engang til sin barndoms flygtningelejr i Libanon.

G – GEORGE CLOONEY
Nygifte George Clooney var med til at kaste stjernestøv over Berlinalens åbningsdag, hvor Gentleman George  spillede en af hovedrollerne i Coen Brødrenes åbningsfilm ”Hail Caesar” og bagefter veloplagt stillede op på pressemødet.

H – HAIL CAESAR
Coen Brødrene fik endnu engang lov til at åbne Berlinalen. Denne gang med filmen ”Hail Caesar”, hvor de vendte tilbage for at dyrke Hollywoods guldalder med en række veloplagte kopier af de velkendte genrer.

I – IKKE FORSTÅET
Som filmjournalist på Berlinalen må man stå model til lidt af hvert på Berlinalen – herunder at reglerne for at stå i kø til presseforestillingerne dagligt ændres. I år også med den finte, at man ved en enkelt presseforestilling krævede billet med fast angivelse af siddeplads. Det gør de forhåbentlig ikke igen.

J – JUDE LAW
Jude Law fik lov at give sit følsomme spil fuld skrue i filmen ”Genius”. Her spiller Law den amerikanske forfatter Thomas Wolfe med så mange ord og fagter, at ingen var i tvivl om, at stor kunst ikke altid hænger sammen med store evner for empati og for at begå sig socisalt.

K – KORTFILM
Denne anmelder har en kærlighed for kortfilm-genren. Det var da også kortfilmsprogrammet, der som sædvanlig bød på nogle af de allerstørste oplevelser på dette års Berlinale.

L – LAMPEDUSA
Blandt filmjournalisterne var der stort set enstemmig enighed om Giafranco Rosis gribende flygtningedokumentar fra øen Lampedusa midt i Middelhavet er det mest sandsynlige bud på en vinder af dette års guldbjørn.

M – MICHAEL MOORE
Michael Moore fik både tilskuerne til at grine og klappe konstant med sin nye film ”Where to Invade Next”. Denne gang drager Moore til Europa for at invadere en række europæiske lande og stjæle deres bedste ideer til, hvordan man kan skabe et bedre samfund.

N – NIGHT MANAGER
TV-serier er blevet en fast del af Berlinalen. I år var der verdenspremiere på den amerikansk/engelske miniserie ”The Night Manager”. Den var instrueret af Susanne Bier, som begejstret debuterede som TV-instruktør.

O – OTTE TIMER
Der skulle en heroisk indsats til, da filmjournalister overværede det philipinske bidrag til hovedkonkurrencen. Filmen ”A Lullaby to the Sorrowful Mystery” var nemlig ikke mindre end otte timer lang, hvilket må være noget nær rekord for en konkurrencefilm. Langt fra alle hang på hele vejen.

P – POLSK TRISTESE
”United States of Love” lød den optimistiske titel på den polske film i hovedkonkurrencen. Men optimisme er der ikke meget af i filmen, der handler om en række kvinders kamp for at udleve deres indestængte lidenskaber i en særdeles trist hverdag. Interessant var den dog, blandt andet fordi det er sjældent, at man ser så mange naturlige kroppe i alle aldre in natura.

Q – QUICK FIX
Som filmjournalist på Berlinalen handler det om altid at have nogle hurtige kalorier i tasken. Heldigvis har Tyskland nogle suveræne nøddeblandinger, hvor der for en gangs skyld er flere nødder end rosiner.

R – REFUGEES
Berlinalens helt store tema var flygtninge. En stor del af filmene i hovedkonkurrencen handlede således om mennesker på flugt eller på udkig efter et anderledes liv, og Berlinalens ledelse lagde heller ikke skjul på, at den gerne ville sætte fokus på flygtningeproblematikken.

S – STREEP
Den amerikanske skuespiller Meryl Streep tog springet fra lærred til gulv, da hun blev udnævnt til præsident for Berlinale-juryen. Og lige fra dag ét gav det festivalen et særligt kick at have en sympatisk superstjerne som hende som overdommer.

T – TUNESISK KÆRLIGHED
De første film i hovedkonkurrencen var den tunesiske ”Hedi” om en ung mand, hvis hele tilværelse er bestemt af andre, indtil han en dag møder en fremmed kvinde som han forelsker sig i. Smuk film om, hvor svært det kan være at rive sig løs.

U – UDBREDT
Berlinalen bliver år for år mere og mere spredt ud over hele Berlin, hvilket nogle gange kan give logistiske problemer, hvis man som filmjournalist skal nå fra én biograf til en anden.

V – VINTERBERG
Der var bred enighed blandt journalisterne om, at kærlighedsdramaet i Thomas Vinterbergs ”Kollektivet” var stærkt og hjerteskærende. Til gengæld mente de fleste også, at filmen er blevet solgt på en forkert titel, og at filmens kollektiv kun er kulisse for kærlighedshistorien.

W – WOLFE
Den amerikanske forfatter Thomas Wolfe, der ellers er halvglemt, fik pludselig en renæssance, fordi en af filmene i hovedkonkurrencen handlede om hans korte og hektiske forfatterskab.

X – RIMER PÅ SEX
Også i år var der mere nøgenhed og sex i filmene på festivalen, end man normalt ser i biografen. Lige fra smukke gravide kvinder i fællesbad til ung homoseksuel forførelse og modne kvindekroppe.

Y – YTRINGSFRIHED
Thomas Vinterberg røg på forsiden af de danske medier, da han benyttede sin ytringsfrihed til at sige, at han skammede sig over at være dansker på grund af den danske flygtningepolitik. Det fik straks en masse til at benytte deres egen ytringsfrihed til at kalde ham alt fra landsforræder til kulturel nasserøv.God tone og ytringsfrihed er fortsat to helt forskellige størrelser.

Z – ZDF LOUNGE
Det er vigtigt at spise godt under Berlinalen. Og få steder er maden bedre end i ZDF’s lounge, hvor jeg også i år så heldig at have forbindelserne  og Berlinale-venskaberne i orden, hvilket resulterede i festivalens bedste frokostmåltid.

Æ – ÆV
Det slider at være til Berlinale. Ikke bare mentalt på grund af de mange film, man skal forholde sig til, men også rent fysisk. Efter 10 dage og mere end 50 timer i en biografstol, begynder ens bagdel at være lidt flad.

Ø – ØV
Niveauet i Berlinalens hovedkonkurrence var simpelt hen alt alt for lavt i år. Igen og igen undrede man sig over, hvorfor den eller den film var blevet udtaget til festivalen. Så til det kunstneriske niveau er der kun at sige øv øv og atter øv. Eller som en filmjournalistkollega sagde: ”Cannes bliver stor i år!”.

Å – AALBÆK
Berlinalens bedste citat kom fra Zentropas Peter Aalbæk Jensen ved pressekonferencen for ”Kollektivet” onsdag: ”Selvfølgelig bør hun vinde den pris, hvem fanden skulle ellers gøre det? Det er Trine Dyrholm for helvede!