Filmanmeldelse: Carol – Mesterlig film om forbudt, lesbisk kærlighed

Carol

seks popcorn

Når film er allerbedst føles lyden og billederne som en elegant, figursyet selskabskjole, der smyger sig så tæt om kroppen, at man næsten føler sig nøgen, mens det lette strøg af silke mod huden får det til at risle ned af ryggen.

Tod Haynes beviste allerede med mesterværket ”Far from Heaven” (2002), at han er en sublim visualist, der formår at fortælle sine historier gennem nøje balancerede billeder af stor skønhed. I ”Carol”, der er hans første film siden 2007, gøre han det igen.

Filmen bygger på Patricia Highsmiths anden bog ”The Price of Salt” (1952) om den forbudte lesbiske kærlighedshistorie mellem to amerikanske kvinder i 50’erne. Den slags emner var dybt kontroversielle i datidens USA, hvilket var grunden til, at hun skrev bogen under synonymet Claire Morgan. Og paradoksalt nok blev den til på et tidspunkt, hvor Highsmith var i terapi for at blive kureret for sin egen homoseksualitet.

Det samme kan man ikke sige om filmens hovedperson Carol (Cate Blanchett) – en rig New Yorker kvinde, der i vinteren 1952 møder og forelsker sig hovedkulds i den unge kvindelige ekspedient Therese (Rooney Mara).

Carol er i varehuset for at købe en julegave til sin lille datter Rindy. Therese overtaler hende til at købe et legetøjstog i stedet for en dukke. Carol glemmer sine handsker på disken, så Therese har en undskyldning for at kontakte hende igen. Det erotiske spil er i gang.

Samtidig er Carol er midt i en grim og opslidende skilsmisse fra sin mand Harge, mens Therese holder igen i sit eget forhold til kæresten Richard, som gerne vil have hende med til Frankrig. I stedet lader hun sig forføre af den glamourøse Carol, der før har prøvet at være forelsket i en kvinde. Affæren får hurtigt uoverskuelige konsekvenser, da Harge truer med at afsløre Carols homoseksualitet, hvis ikke hun overlader forældremyndigheden over Rindy til ham.
Det er heldigt, at Patricia Highsmiths bog aldrig har været filmatiseret før, for Todd Haynes forløser historien på mesterlig vis. Haynes, der selv er homoseksuel, har altid været tiltrukket af det anderledes i sine film, og fortællingen om besværet ved at kunne stå åbent ved sig selv og sine følelser har resonans selv i vore dage.

De to kvinders følelser for hinanden skildres med underspillet delikatesse. I en scene, hvor de spiser frokost på en restaurant, kærtegner Carols bløde, hæse stemme og Thereses cool og alligevel sårbare stemme hinanden, mens hver pause og op- og nedslåede blik fortæller om uudtalte ønsker og skjulte lidenskaber.

Det er også bemærkelsesværdigt, hvordan de to kvinder til trods for, at de kommer fra vidt forskellige baggrunde, hurtigt og ubesværet knytter et bånd, som ingen af dem føler trang til at definere eller diskutere – et fortællermæssigt valg, der passer godt på en tid, hvor homoseksualitet ikke var noget, man talte åbent om.

Samtidig bliver man forført af filmens billedside og sans for detaljer. En cigaret med spor af læbestift, lyden af et piano fra nabolejligheden, Carols østersfarvede 1949 Packard Super Eight DeLuxe og koralrøde læbestift. Overalt finder kameraet og filmen noget erotisk – i overfladerne, tøjet, møblerne og førnævnte cigaretter.

”Carol” er optaget i Super 16mm format af en af verdens mest talentfulde filmfotografer Edward Lachman, og med Todd Haynes talent for at finde præcis det filmsprog og den farvepallet, der bedst forløser historien. Her er han endt med en dæmpet pallet med nussede grønne og nikotingule nuance, der ligger milevidt fra de skinnende, uberørte Technicolour-overflader i “Far from Heaven”.
Cate Blanchett yder en af sin karieres mest mindeværdige indsatser.
Selv om hendes spil er langt mere afdæmpet og underspillet end i for eksempel “Blue Jasmine”, som hun vandt en Oscar for, når hun langt dybere ind i sin karaktér

På samme måde er Rooney Mara mindst lige så mindeværdig, som hun var i ”The Girl With the Dragon Tattoo”. Hun fremstiller Therese som en kvinde, der på den ene side er vidende og vogter over sine følelser, mens hun samtidig er naiv ikke er bange for at forfølge det, hun ønsker.

Læg dertil den smukke scenografi og Carter Burwells inciterende og gribende musik og resultatet er et lille mesterværk.

Carol – 118 minutter – England og USA – Instruktør: Todd Haynes – Medvirkende: Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Jake Lacy, Sarah Paulson m.fl