Filmanmeldelse: The Lunchbox – Indisk kærlighed via madkasse

The Lunchbox

5 popcorn

”Somme tider kører det forkerte tog til den rigtige station”

Sådan lyder en af de centrale replikker i den smukke og bittersøde indiske film ”The Lunchbox”, der ikke bare taler til smagsløgene og maven, men til alle sanser.

Det starter allerede i filmens indledningsscene, hvor den unge kvinde Ila (Nimrat Kaur) tilbereder et lækkert frokostmåltid til sin hårdtarbejdende og evigt fraværende mand Rajeev (Nakul Vaid). For vejen til mandens hjerte går som bekendt via maven. Som et lille stykke magisk realisme, ser man derefter madkassen med frokosten bevæge sig gennem det myldrende Mumbai, hvor tusindvis af madkasser hver dag transporteres fra hjem til arbejdsplads.

Det siges, at der sjældent sker fejlleverancer i det sindrige madudbringningssystem, men denne gang gør der. Ila’s madkasse ender nemlig ikke hos Rajeev, men på kontoret hos den kræsne enkemand Saajan Fernandes (Irrfan Khan). Først tror han, at hans sædvanlige madleverandør blot har oppet sig. Men da han næste dag modtager en ny lækker frokost og en seddel fra Ila, der spørger, om måltidet smagte ham, opdager han, at der er sket en forbytning.

Frem for at få rettet fejlen, fortsætter Ila og Saajan med at udveksle mad og sedler. Til at begynde med handler deres korrespondance om små trivielle hverdagsemner, som de under andre omstændigheder ville have delt med deres respektive ægtefæller. Men efterhånden udvikler deres fortrolighed sig til egentlige følelser, og spørgsmålet er nu, om de også tør mødes i virkeligheden.

”The Lunchbox” bygger som udgangspunkt på et banalt koncept, der er set i mange afskygninger før. På den måde indeholder den ingredienser fra film som ”Sleepless in Seattle” og ”Lost in Translation”. Det, der gør den til et udsøgt måltid, for nu at blive i mad-metaforernes verden, er imidlertid den måde, som instruktøren Ritesh Batra har tilberedt historien.

Som en trænet mesterkok har han krydret sine scener med nøjagtigt afmålte doser af humor, melankoli, ømhed og ensomhed. Fravær spiller en stor rolle i ”The Lunchbox”. Det gælder Ila’s og Saajan’s brevveksling, hvor de store følelser ligger som skjulte budskaber, bag de skrevne ord, og det gælder i særdeleshed filmens personer.

Man ser således aldrig den tante, som Ila konstant taler med ud af vinduet i sin lejlighed, eller tantens sengeliggende mand. Man ser også kun benene af Ila’s syge far, og hører kun om Saajans afdøde kone og Ila’s døde bror, til trods for at alle disse mennesker i høj grad er nærværende i de to hovedpersoners tanke- og følelsesliv.

Men først og fremmest drives ”The Lunchbox” af sine to hovedpersoner. Nimrat Kaur – der er tidligere model – passer perfekt til rollen som den ulykkelige Ila. Hun er bundet til en mand, som er hende utro både med sit arbejde og sin elskerinde, og fanget i et kønsrollemønster, hvor kvinderne affinder sig med deres skæbne. Men takket være kontakten med Saajan finder hun modet til at bryde ud.

På samme måde understreger Irrfan Khan, hvorfor han af mange anses for en af verdens bedste nulevende skuespillere. Han taler med sin tavshed og spreder tavshed med sine ord. Tit har man fornemmelsen af, at man kan læse alle hans indre følelser, bare ved at se på hans ansigt og hans bevægelser. Også han er fanget af sin ensomhed og planerne om at gå på pension, indtil Ila vækker de glemte længsler.

Som tredje hjul ses Nawazuddin Siddiqui som Saajans læreivrige efterfølger. En mand, der aldrig har fået noget foræret, og som til trods for, at han er forældreløs, fortæller anekdoter om, hvad hans mor plejede at sige, fordi det virker bedre over for folk. Siddiqui evner til fulde at forene rollens humoristiske islæt med lejlighedsvise glimt af de dybere følelser, der gemmer sig bag hans smil

. ”The Lunchbox” er en helstøbt sanseoplevelse, perfekt tilberedt og fornemt serveret. Den er skabt til alle, som har appetit på kvalitetsfilm. Men se den endelig ikke på tom mave.

The Lunchbox – 104 minutter – Indien, Frankrig, Tyskland og USA – Instruktør: Ritesh Batra – Medvirkende: Irrfsan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Sidddiqui, Lillete Dubey, Nakul Vaid, Bharati Achrekar m.fl