Politisk Oscar-aften med kæmpekiks

Oscar 2017

Oscar-uddelingen 2017 bliver ikke glemt lige med det samme. Ikke så meget på grund af, hvem der vandt de eftertragtede statuetter, men fordi Oscar-festen sluttede med et historisk kiks.

Da man omsider var nået frem til aftenens højdepunkt – vinderen af ”Årets bedste film” – havde de to værter Warren Beatty og Faye Dunaway nemlig af uforståelige grunde fået udleveret en forkert konvolut. Det betød, at de fejlagtigt udråbte ”La La Land” til vinder. Og af endnu mere uforståelige grunde sørgede folkene bag scenen ikke for at rette fejlen øjeblikkelig, så La La Land holdet nåede at takke for prisen, inden det gik op for dem og resten af salen, at det i virkeligheden var ”Moonlight”, der havde vundet.

Men bortset fra denne gigantbrøler, som på sin egen måde var befriende menneskelig midt i den højtidelige Oscar-stemning, blev det alligevel ”La La Lands” aften med hele seks Oscar-statuetter. Filmens instruktør Damien Chazelle fik blandt andet en Oscar for ”Bedste instruktion”, lige som Emma Stone vandt en Oscar for ”Bedste kvindelige hovedrolle”.

Med valget af ”Moonlight” stod det klart, at Oscar-juryen denne gang lod det politiske og den intense personhistorie vinde over Hollywoods overdådige hyldest til sig selv, som ”La La Land” repræsenterede. Efter sidste års protester om ”Hvidt overherredømme” blandt de Oscar-præmierede film, virkede det næsten selvindlysende at give førsteprisen til en film med en sort instruktør. Især når der er tale om en fremragende film, der på forbilledlig vis får skildret, hvad det vil sige at være sort og homoseksuel i USA i dag.

På samme måde måtte de danske vinderchancer vige for storpolitik. Op til Oscar-uddelingen havde de danske medier ellers været fyldt af forventningsfulde artikler om Martin Zandvliets ”Under Sandet”, der var nomineret i kategorien ”Bedste ikke-engelsksprogede film” – i øvrigt sammen med den svenske ”En mand der hedder Ove”, den tyske ”Min far er Toni Erdmann” og den australske ”Tanna”.

Det blev imidlertid det intense iranske thrillerdrama ”Sælgeren”, der løb med prisen, hvilket fik en en skuffet Henrik Bo Nielsen fra Det Danske Filminstitut til at sige følgende til Ritzau:

- Det er ikke helt uventet, men det er en lidt flad fornemmelse oven på et superstærkt dansk bud.

Danmark kan imidlertid glæde sig over at tabe til den bedste. Instruktøren Asghar Farhadi er således kun den fjerde instruktør i filmhistorien, der vinder en Oscar for ”Bedste ikke-engelsksprogede  film” to gange. De andre tre var alle legendariske mesterinstruktører: Frederico Fellini, Ingmar Bergman og Vitorio De Sica.

Asghar Farhadi vandt sin første Oscar i 2012 for filmen ”Nader og Simin – en separation” og nu blot fem år senere, hentede han så Oscar nummer to hjem til Iran.

Den iranske instruktør var ikke selv til stede for at modtage Oscar-statuetten. Asghar Farhad meddelte nemlig i januar i en officiel skrivelse, at han ikke ønskede at deltage i Oscar-ceremonien på grund af præsident Donald Trumps kontroversielle indrejseforbud til USA.

Endelig måtte den 28-årige Aske Bang, der var nomineret for kortfilmen ”Silent Nights” se sig slået af den ungarske kortfilm ”Sing”.

Men selv om forventningens glæde viste sig at være den største, bør man alligevel være stolt over, at Danmark igen var med blandt de nominerede film