Filmanmeldelse: På springtur i Toscana – En lille italiensk filmperle

På springtur i Toscana

5 popcorn

Først en lille advarsel: Hvis du går ind for at se “På springtur i Toscana”, fordi du forventer at se en masse fantastiske landskaber fra Toscana, så bliver du skuffet. Det er der nemlig ikke meget af, selv om omgivelserne såmænd er idylliske nok.

Og hvis du på grund af filmplakaten ser frem til at se de to hovedpersoner køre rundt i en funklende rød sportsvogn og lege ”Thelma & Louise” (1991), så får du også en lang næse. Sportsvognen er kun med i få minutter, og selv om historien har små paralleller til Ridley Scotts berømte film, er ”På springtur i Toscana” helt sin egen – og heldigvis for det.

Her handler det ikke om feminisme eller om at ofre sig selv, men om menneskelige reaktioner og den ofte tågede grænse mellem at være ”normal” og psykisk ustabil.

Beatrice er indlagt på den psykiatriske institution ”Villa Biondi”. Her går hun omkring, som om hun ejer stedet, hvilket godt kunne være sandt, eftersom hendes familie har doneret huset, hvor hun nu er patient. Men man ved aldrig med den udfarende, flamboyante, over-entusiastiske Beatrice, som ikke er bleg for at omgås sandheden lemfældigt.

Som da stedets seneste nytilflytter Donatella ankommer, og Beatrice uden tøven udgiver sig for at være læge. Donatellas indledende protester bliver totalt løbet over ende af Beatrices ”larger than life” attitude til tilværelsen. Snart får hun installeret den tatoverede, selvmordstruede kvinde på sit værelse og udnævner hende til sin nye veninde.

Senere undslipper de to fra institutionen og starter en vild springtur. ”Vi er bare på udkig efter en lille smule lykke”, siger Beatrice, og resten af filmen bruges til at udforske, hvad lykken er for en størrelse, og hvad det egentlig vil sige at være skør. Til slut står det i hvert fald lysende klart, at størstedelen af de to kvinders psykiske problemer udspringer af kærlighed og ønsket om frihed.

Springturen byder ikke på de store nytænkninger inden for roadtrip-genren: Beatrice og Donatella ”låner” indtil flere biler, spiser på dyre restauranter uden at have penge til at betale regningen og opsøger deres forældre, Beatrices eksmand, Donatellas tidligere arbejdsgiver og hendes søn, der er bortadopteret til en plejefamilie.

Det er ikke originaliteten, der gør filmen så vellykket, men troværdigheden og dybden i disse møder og hvordan de bidrager til at skabe et billede af, hvorfor de to kvinder er endt i Villa Biondi. Særligt mødet mellem Donatalla og hendes søn er ekstremt smukt og rørende spillet og finder den perfekte balance mellem den melankolske længsel over de tabte muligheder her i livet og taknemmeligheden for de øjeblikke, vi trods alt får.

Den italiensk-franske skuespillerinde Valeria Bruni Tedeschi har gjort det til sit kunstneriske varemærke at spille kantede og flygtige kvinder, der sidder fast i livet til op over halshøjde. Her får hun for første gang lov til at gå linen helt ud og spille rigtig skør, og hun griber rollen og løber afsted med den fuldstændig som Beatrice gør det i filmen. Med en sikkerhed, der understreger, hvor dygtig en skuespiller hun er, får hun indfanget alle de følelsesmæssige og menneskelige nuancer i sin figur, der under sin stærke verdenskvinde-overflade rummer en afgrund af sorg, frygt og ensomhed.

Micaela Ramazzotti sidder tilbage med den utaknemmelige opgave, at skulle den mere mørke Donatella, der suges ind i Beatrices menneskeskabte tornado. Men efterhånden, som man lærer hende at kende, og hun kaster noget af det rå og vagtsomme af sig, blomstrer hun op og bliver på samme måde en komplet, flot skildret karakter.

Det hører også med til historien, at de øvrige patienter i Villa Biondi spilles af rigtige kvindelige patienter fra en psykiatrisk institution, hvilket kun øger troværdigheden.

”På Springtur i Toscana” var åbningsfilm, da Grand Biografen i København for nylig havde italienske filmdage. Nu får et langt større publikum heldigvis mulighed for at se denne lille italienske filmperle af en af Italiens nye store instruktører Paolo Virzi.

På springtur i Toscana – 118 minutter – Frankrig + Italien – Instruktør: Paolo Virzi – Medvirkende: Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti, Valentina Carnelutti, Sergio Albelli, Tommaso Ragno m.fl.