Filmanmeldelse: May God Save Us – Spansk thriller a la Chabrol

May God Save Us

5 popcorn

To kriminalbetjente med store sociale udfordringer på jagt efter en seriemorder. Det lyder som en velkendt cocktail, men den spanske instruktør Rodrigo Sorogoyens tredje spillefilm ”May God Save Us” er langt mere interessant end ovennævnte resumé antyder.

Filmen har dette udefinerlige over sig, der blandt andet gjorde første sæson af  TV-serien ”True Detective” så fascinerende. Dette noget, som ikke så meget handler om forbrydelsen i al dens afstumpethed, men om de mennesker, som jager ondskaben, og som bliver konfronteret med det mørke i sig selv.

På den måde handler ”May God Save Us” først og fremmest om to vidt forskellige mænd, der på hver deres måde har mistet kontrollen over sig selv og deres liv: Den voldelige kriminalinspektør Alfaro (Robert Alamo), hvis professionelle karriere hænger i en tynd tråd, efter at han i affekt har gennembanket en kollega, og hans stammende makker Luis Velarde (Antonio De La Torre), der er lige så skarp til at iagttage og analysere som han er socialt handicappet.

Det er sommeren 2011 i Madrid. Byen er varm og kaotisk og præget af den økonomiske krise, der har ramt hele Spanien, og fyldt med 1,5 millioner pilgrimme, som er kommet for at overvære Pavens besøg.

I denne heksekeddel bliver en ældre kvinde fundet myrdet og voldtaget, og snart flere. Til at begynde med ser Alfaro mordene som uafhængige hændelser, men Velarde aner et mønster. En seriemorder er på spil, og mens Alfaro forstår morderens vold og aggression, forstår Velarde hans måde at tænke på.

De to indleder nu en nådesløs jagt for at stoppe morderen, inden han får slået flere ihjel – en jagt som får store omkostninger for dem begge, og hvor de hver især må erkende, at forskellen mellem dem selv og manden, som de jager, er mindre, end de har lyst til at erkende.

Sorogoyen har taget en 180-graders vending i forhold til sin forrige film, den prisnominerede ”Stockholm”, der i hvert fald i sin første halvdel mindede om et spansk forsøg på at gå Richard Linklaters romantiske before-film i bedene.

Men der er også klare ligheder mellem de to film. Begge har således et twistpunkt, der forandrer resten af filmen. I ”May God Save Us” skifter filmen pludselig til morderens perspektiv, hvilket dog ikke gør den mindre suspense-fyldt, snarere tværtimod.

Der er ikke tale om nogen hyggefilm. ”May God Save Us” er en mørk thriller i bedste amerikanske stil med voldelige scener (adskillige som er svære at ryste af sig bagefter), intriger, hektisk action, interessante karakterer og en masse twists og uventede udviklinger undervejs.

Det er ikke det hele, der bliver fulgt helt til dør, men helhedsindtrykket er en melankolsk film, der effektivt væver sine mange lag omkring venskab, vold, konfrontation og forfølgelse sammen til en nærmest Chabrol-agtig fortælling.

De to hovedroller spilles i øvrigt med stor indlevelse af Robert Alamo og Antonio De La Torre. Mens førstnævnte konstant har en latent aggressivitet hængende over, som han knapt evner at holde indenbords, minder Antonio De La Torre med sin vedholdende stammen flere steder om Dustin Hoffman fra ”Rainman”. Et umage og dog perfekt makkerpar i et spændende, spansk drama.

May God Save Us – 127 minutter – Spanien – Instruktør: Rodrigo Sorogoyen – Medvirkende: Antonio De La Torre, Roberto Alamo, Javier Pereira m.fl.