Filmanmeldelse: Touch Me Not – Rumænsk instruktør udfordrer vores krops- og sexnormer

Touch Me Not

5 popcorn

Da den rumænske instruktør Adina Pintilie’s film ”Touch Me Not” for ni måneder siden vandt Guldbjørnen på filmfestivalen i Berlin, var det et valg, der gav genlyd blandt Berlinale-journalisterne.

Jeg husker stadig hvordan, at en af min gode Berlinale-bekendte, der er hårdkogt feminist, rasede efter at have set filmen, fordi hun mente, at Adina Pintilie groft havde manipuleret de medvirkende til at gå langt over deres intime og seksuelle grænser. Og en engelsk Berlinale-journalist skrev således:

”Valget af Adina Pintilie’s humorforladte og kluntede dokumentariske essay understreger Berlinalens status som en festival, der promoverer det kedelige og værdiløse!”

Hårde ord, for når man tænker efter, så var ”Touch Me Not” faktisk et ret logisk valg fra juryens side. For Adina Pintilie leger effektivt med både filmformatet og fortællestrukturen, fordi hun skamløst blander skuespillere og ikke-skuespillere og selv deltager som flue på væggen via en opstillet skærm.

Under alle omstændigheder har danske biografgængere nu selv mulighed for at bedømme filmen, når den torsdag får premiere over hele landet. Og én ting kan jeg i hvert fald love. ”Touch Me Not” er ikke en film, som lader en uberørt. Enten provokerer den én ubehageligt, eller også fascineres man af det, som Adina Pintille forsøger at gøre, og som lykkes et langt stykke af vejen.

Hun bruger uforfærdet – nogen vil mene hæmningsløst – kroppe af enhver slags for at udforske intimitetens grænseland. Og hun udfordrer på forfriskende vis vores fastgroede normer for skønhed. Noget som slet ikke ville kunne lade sig gøre, uden filmens ublufærdige udstilling af en massiv bunke nøgen hud

Og så, trods al sin nøgenhed og styrtdyk ned i seksualitetens mere kinky hjørner, trods udækkede erektioner og leg med BDSM-universet har ”Touch Me Not” en næsten barnlig uskyld over sig.

Jeg skriver ”næsten”, for vi taler trods alt om en film, der åbner med en scene, hvor den midaldrende hovedperson Laura betaler en mandlig prostitueret til at onanere ud over sine lagner, så hun bagefter kan dufte til dem.

Lauras udfordring er, at hun ikke kan tåle tæt kropskontakt. Hun spilles af skuespillerinden Laura Benson, der selv har sloges med lignende problemer i sit liv, og her – som mange andre steder – udviskes grænsen mellem virkelighed og fiktion for øjnene af os.

Laura er på en rejse for at udforske og udfordre sin seksualitet med instruktøren og tilskuerne som voyeuristiske fluer på væggen. Undervejs støder hun på den transkønnede kvinde Hanna, der på sin egen måde får rykket Lauras kropsgrænser.

Vi møder også Tudor spillet af den islandske skuespiller Tómas Lemarquis, der på grund af sygdommen alopecia universalis er fuldstændig hårløs over hele kroppen, hvilket har givet ham nogle komplekser at slås med.

Filmens helt store scoop er imidlertid den muskelsvindsramte Christian, som er en fuldstændig ægte person. Christian består ikke af meget andet end et hoved på en lillebitte krop med kun en enkelt funktionel arm. Eller rettere, hans manddom fungerer også eksemplarisk og er normalt dimensioneret, hvilket hans frodige kone Gritt demonstrerer, da hun under et besøg på en swingerklub giver sin mand et blowjob.

Christian har svært ved at tale og savlet løber tykt ud af hans mundvige. Alligevel er han ufattelig veltalende og hans egen ubesmittede glæde over en krop, som ligger milevidt fra skønhedsnormerne, og hans stædige insisteren på at udforske intimiteten og seksualiteten, gør ham på forunderlig vis smuk.

På den måde er ”Touch Me Not”også en modig film. Ikke bare fra instruktørens side, men sandelig hvad angår skuespillernes og ikke-skuespillerne, der blotter sig i en sjælden grad både fysisk og følelsesmæssigt. Dermed når filmen dybt ind under huden på tilskuerne og lægger op til både eftertanke og dialog. Den udfordrer vores forestillinger om “det normale” og viser, hvor forskellige udtryk sex og intimitet kan have.

Touch Me Not – 123 minutter – England og Tyskland – Instruktør: Adina Pintilie – Medvirkende: Laura Benson, Tómas Lemarquis, Christian Bayerlein, Grit Uhlemann, Hanna Hoffmann m.fl.