Filmanmeldelse: The Favourite – Sprudlende sort kostumekomedie

Der er film, som ligner alt det andet. Og så er der film, der ér noget ganske andet. Yorgos Lanthimos sprudlende sorte kostumekomedie ”The Favourtie” hører så afgjort til i den sidste kategori.

Den græske instruktør er aldrig veget tilbage fra at give sig i kast med det bizarre. Fra den postmoderne hjemmesadisme i gennembrudsfilmen ”Dogtooth” (2009), hvor en voksen søskendeflok blev holdt indespærret af deres forældre, til det psykologiske horrorspil i ”The Killing of a Sacred Deer” (2017), hvor en kirurgs familie lider en voldsom skæbne som hævn for en fejloperation.

Men aldrig før har Lanthimos fundet en så effektiv motor for sit mørke, nådesløse blik som her. ”The Favourite” er en perfekt skåret diamant – et helt og aldeles excellent, dybt underholdende og lige så misantropisk barokt drama fra Dronning Annes hof i begyndelsen af 1700-tallet.

Historikerne skændes stadig om, hvorvidt Anne, der regerede fra 1702-14, var begavet eller en tragisk skikkelse plaget af sygdom og sorgen over at miste samtlige sine 17 børn.

”The Favourite” hælder klart til det sidste. Filmen fremstiller Anne som en usikker, klynkende, hjælpeløs monark, der velvilligt lader sig manipulere af hertugen og hertuginden af Marlborough. Hertugen har netop vundet et vigtigt slag mod franskmændene. I parlamentet skændes de krigstørstige Whig’er mod de landbesiddende Tory’er, der helst vil have krigen stoppet. Og hertuginden Lady Sarah regerer de facto landet som dronningens altdominerende veninde og elskerinde.

Ind i dette magtspil dumper Sarah’s kusine Abigail. En ung kvinde, der selv havde lady-status, indtil hendes far spillede både sine penge, sit gode navn og sin datter bort. Nu ankommer hun til slottet, hvor hun prompte lander i en mødding, hvorefter Sarah som en nedladende gestus over for sin fjerne slægtning ansætter hende som laveste køkkenpige. Det varer dog ikke længe, inden Abigail med en kombination af ynde, charme og intrigant hensynsløshed begynder at arbejde sig op. Og snart begynder de to kusiner en hektisk og fuldstændig samvittighedsløs magtkamp om dronningens gunst.

Det er en festforestilling som Yorgos Lanthimos serverer for os. I ”The Favourite” mødes Kubricks ”Barry Lyndon” (1975) med Stephen Frears ”Farlige forbindelser” (1988) og Joseph Mankiewicz ”All about Eve” (1950).

Mens intrigerne folder sig ud som en smuk og vildt koreograferet 1700-tals dans, fører kameraet os elegant gennem haller, rum og løngange fyldt med
udsmykninger, vægge af træ og læssevis af udskårne lofter. Lanthimos’ ødsle brug af fiskeøjeperspektiv forstørrer rum, der allerede er på størrelse med håndboldbaner, og inde i disse rum bevæger hoffolkene og politikerne sig rundt: Mænd i pudrede parykker og med malede kinder, der kaster sig ud i ande-væddeløb. Polerede kvinder og hofsnoge, der slår om sig med replikker som ”Har du lyst til en bid af min nye tjenestepige, inden du skal hjem?”. Der hviler en rådnende duft af dekadence over det hele både indendørs og udendørs.

Hele dette menageri er dog kun kulørt staffage for dramaets fantastiske ménage á trois. Tre brillante skuespillerinder – Olivia Colman, Rachel Weisz og Emma Stone – leverer varen med en præcision og en veloplagthed, der gør dem fuldt fortjente til de Oscar-statuetter, de er nomineret til. Som Sarah og Abigal er Weisz og Stone som to Jane Austen karakterer forvandlet til dræbermaskiner. Det største scoop er næsten, at man et stykke af vejen lader sig forføre af Abigails charme, og selv da det bliver klart, at hun er en koldblodig opportunist, der kun kæmper for sig selv, vil vi stadig gerne holde med hende.

Sat op imod disse tre løvinder er mændene ren tilsætning, hyæner der slås i udkanten af det hele om resterne. Nicholas Holt fører sig frem som Tory-lederen Harley, der vil have fjernet krigsskatterne, og som derfor er Lady Sarahs fjende. Og Joe Alwyn giver den som hof-forføreren Masham, der eftertragter Abigail så meget, at han ikke blot er betaget eller forelsket, men ”cuntstruck”. Mere svulstigt bliver det næppe.

I virkeligheden er det hele dybt trist, og man kan derfor undre sig over, at man griner undervejs. Men det groteske og sort satiriske får altid smilet frem, fordi alvoren lurer lige nedenunder.

”The Favorite” er forbavsende tro mod de historiske fakta om de tre hovedpersoner, men formår samtidig at give resonans også i et nutidigt perspektiv. Vi lever på mange måder i dystre tider, hvor vores humane værdier konstant bliver presset. En verden, hvor mange lige som i ”The Favourite” er sig selv nærmest.

Historieundervisning? Nej. Oplysning? Nej. Topunderholdning? I den grad!

The Favourite – 119 minutter – Irland, England og USA – Instruktør: Yorgos Lanthimos – Medvirkende: Olivia Colman, Rachel Weisz og Emma Stone, Nicholas Holt, Joe Alwyn m.fl.