Catching Up 13: Madklubben – Kirsten Olesen stråler i charmerende seniorkomedie

Hvor er det dejligt, når en film, som jeg ellers ikke forventer mig noget af, kan rive mig med.

Sådan er det med Barbara Topsøe-Rothenborgs nye komedie ”Madklubben”. På papiret virker historien om tre modne veninder, der tager på kokkekursus i Italien for at finde sig selv og hinanden igen, som noget, man har set mange gange før.

Det har man også, men forudsigelighed er ikke nødvendigvis et minus, hvis det bliver gjort med så meget hjerte som her. Eller af så dygtige skuespillerinder.

Marie har været sammen med sin mand Henrik i 44 år. De har to voksne sønner og børnebørn og arbejder sammen i deres fælles revisionsfirma. Men gnisten er forsvundet, og da Henrik forlader Marie for en havenisseglad, tangodansende fristerinde, kastes hun ud i en dyb, eksistentiel krise.

Vanjas mand Jens døde for otte år siden. Nu er hun groet fast ved hans gravsted og har i stedet kastet sine følelser på hunden Miller overbevist om, at kærlighed er et overstået kapitel for hendes vedkommende.

Berling er trioens frie fugl. En sensuel kvinde, der aldrig har været i et fast parforhold, og som fik sin datter ved et uheld. Nu kan hun hverken forholde sig til at være mor eller mormor og frygter at blive gammel.

De tre bedsteveninder spilles forrygende af Kirsten Olesen, Kirsten Lehfeldt og Stina Ekblad. De to sidstnævnte er klogt castet imod deres sædvanlige roller. Kirsten Lehfeldt, der godt kan fylde for meget i sin bramfri ligefremhed, er her sødmefuldt underspillet, mens Stina Ekblad, der ofte ses spille korrekte, konservative karakterer, får lov til at slippe sin indre Samantha fra ”Sex & The City” løs.

De overstråles dog begge totalt af Kirsten Olesen. Hun fik sit store gennembrud som Agnes i ”Matador” for over år siden. Nu som 71-årig folder hun hele sit enorme talent ud i alle dets facetter, som kvinden, der troede, hun skulle nyde alderdommen og ægteskabet, men nu pludselig i stedet skal genopfinde sig selv.

At se hende forandres fra fastgroet, lidenskabsløs hustru til fri og flirtende kvinde, der finder sin egen sensualitet efter mere end fire årtier, er en nydelse. Som en anden Trine Dyrholm evner hun at hive alle de skiftende følelser fra svigt, jalousi og usikkerhed til glæde, selvsikkerhed og forførelse frem efter behov. Når hun ifører sig sin røde festkjole skal man være umanerlig stålsat for ikke at forelske sig i hende lige på stedet uanset alder. Og man undrer sig over, at dette kæmpetalent er blevet brugt alt for lidt i dansk film, for hun er vitterlig en af Danmarks bedste skuespillere.

”Madklubben” undgår trods sin forudsigelighed de værste klicheer, og Barbara Topsøe-Rothenborg beviser, at hun selv er nået langt, siden hun som barn spillede hovedrollen i TV-serien ”Nanna”.

Her lykkes det hende at balancere alle komedieingredienserne perfekt og levere en komedie, som nok er let, men som også tør sætte et sjældent, men tiltrængt fokus på nogle af de tabuer, der er i livet, når man er moden kvinde i 60’erne med leverpletter og mormorarme.

Madklubben – 98 minutter – Danmark – Instruktør: Barbara Topsøe-Rothenborg – Medvirkende: Kirsten Olesen, Kirsten Lehfeldt,  Stina Ekblad, Troels Lyby, Mia Lyhne, Rasmus Botoft m.fl.