SERIE: Equinox – Stephen King og Stranger Things møder Da Vinci Mysteriet i fremragende dansk Netflix-serie

Lige siden, at jeg startede denne blog i november 2009, har årets første anmeldelse altid været noget særligt. Et antrit i forhold til hvad det nye filmår har at byde på.

2021 er ingen undtagelse. Når valget faldt på den nye, danske Netflix-serie Equinox, der havde premiere op til nytår, skyldes det ikke blot, at serien er fremragende. Det er også i høj grad en konsekvens af, at der ikke er nogen biograffilm at anmelde lige nu. Biograferne er for anden gang lukket ned på ubestemt tid på grund af corona.

På den måde var det af nød og med beherskede forventninger, at jeg gik i gang med ”Equinox”. Sporene skræmmer, som man siger, og den første danske Netflix-serie ”The Rain (2018-2020) var en blandet fornøjelse at kæmpe sig igennem.

Men ”Equinox” gør al tvivl til skamme. På seks episoder på mellem 41 og 53 minutter lykkes det at servere en tætklippet, intens og velspillet historie, der både river én med og får det til at risle ned af ryggen.

Serien, der bygger på den populære podcast ”Equinox 85”, er en blanding af Stephen King, ”Stranger Things” og Da Vinci Mysteriet. Et drama bygget op om forsvundne personer, mystiske ritualer, uhyggelige dødsfald og en kvinde, der må konfrontere mareridtene fra sin barndom.

Pigen Astrid er kun 10 år gammel i 1999, da en bus fuld af glade studerende forsvinder sporløst – blandt dem hendes storesøster Ida. Mysteriet og tragedien er komplet.

21 år senere bor Astrid på Bornholm og forsøger at få tilværelsen til at hænge sammen med sin datter og ekskæreste. Da de gamle mareridt, der plagede hende efter søsterens forsvinden, vender tilbage, beslutter hun for at prøve at løse gåden.

Astrid tager til København og begynder at opsøge de implicerede fra dengang – deriblandt de eneste tre af Idas klassekammerater fra busturen, der ikke forsvandt.

Hendes jagt sætter gang i en kædereaktion af mystiske begivenheder og dødsfald, der hele tiden bringer hende tættere på mysteriet kerne. Men samtidig begynder grænserne mellem virkeligheden og Astrids mareridtsverden at blive visket ud.

”Equinox” betyder som bekendt jævndøgn, og de to særlige dage på året, hvor nat er dag er lige lange spiller en central roller i historien.

Serien spiller effektivt på eller de kendte thriller- og gysereffekter – og det virker, skulle jeg hilse og sige.

Samtidig springer fortællingen elegant og fuldstændig sømløst mellem nutiden og 2020. Det ene øjeblik ser man Ida og hendes klassekammerater komme op af trappen på skolen. Det næste øjeblik er det den voksne Astrid.

Men det, der for alvor sender ”Equinox” til tops, er de flotte skuespilpræstationer. Karoline Hamm er en perfekt blanding af sød, sexet og usikker som storesøsteren Ida, og kemien mellem hende og Fanny Leander Bornedal som klassekammeraten Amalie slår gnister.

Endnu mere imponerende er Viola Martinsen, der spiller den 10-årige Astrid og hendes følelsesmæssige udsving så overbevisende og ubesværet, at man helt automatisk bliver revet med. Der ligger et potentiale begravet her, som vi kun har set den spæde begyndelse på.

Over dem alle stråler dog Danica Curcic i endnu en pragtpræstation i hovedrollen som den voksne Astrid. Curcic er inde i en stejl stigningskurve præstationsmæssigt i disse år. Her folder hun hele sit potentiale ud som den plagede kvinde, der snart er sårbar, snart manipulerende og total narcisistisk i sin søgen efter sandheden. Det ene øjeblik har man ondt af hende, det næste af den datter og ekskæreste, som hun groft svigter uden at kigge sig tilbage.

På den måde er ”Equinox” befriende mangefaceteret. Og selv om slutningen ikke helt indfrier forventningerne, kunne man ikke ønske sig en mere lovende start på året.

Equinox – 273 minutter – Danmark og USA – Instruktør: Søren Balle – Medvirkende: Danica Curcic, Viola Martinsen, Karoline Hamm, Fanny Leander Bornedal, Hanne Hedelund, August Carter, Ask Truelsen, Lars Brygmann m.fl.