CPH:DOX 2021: Hybridfestival viser film både hjemme i stuen og i biografen

Sidste år blev dokumentarfilmfestivalen CPH:X et af de første ofre for de nye regler under coronakrisen.

Men hatten af og et kæmpeklap til de hårdtarbejdende og innovative folk bag DOX, som nægtede at give op. På ganske få dage fik de stablet et helt nyt koncept på benene: En digital filmfestival med fokus på de store danske og internationale film.

Også i år har DOX-folkene skulle være opfindsomme. Covid-19 er her endnu. Biograferne har været nedlukket siden december, og først for nylig blev det meldt ud, at de kan åbne igen i starten af maj.

Resultatet er, at CPH:DOX denne gang afvikles som en hybridfestval. Når festivalen starter i dag, fortsætter hjemmebiograf-konceptet fra sidste år. Her får borgere fra hele landet mulighed for at se nogle af verdens bedste dokumentarfilm, deltage i debatter og møde toneangivende filmskabere, forskere og meningsdannere.

Men samtidig vil CPH:DOX også invitere publikum ind i biograferne, når de genåbnes den 6. maj. Derfor har man forlænget festvalen med 10 dage til den 12. maj.

”Det vil være fantastisk at kunne fejre genåbningen med vores store, dedikerede biografpublikum. I marts 2020 var Cph:Dox den første dokumentarfilmfestival i verden, der gik online og blev digital. Nu gør vi klar til at afvikle en festival, som har et større og mere digitalt univers end nogensinde før”, siger festivaldirektør Tine Fischer i en pressemeddelelse. Hun fortsætter:

”Sideløbende arbejder vi på, at vores festival også kan få en fysisk dimension med visninger af et udvalg af årets film på det store lærred. Derfor udvider vi nu festivalen med et ekstra biografprogram, der bliver skudt i gang den 6. maj. Vi glæder os afsindigt til at møde vores publikum igen – både digitalt og i biograferne.”

CPH:DOX’ konkurrenceprogram består i år af 64 nye dokumentarfilm, heraf 47 verdenspremierer, 9 internationale premierer og 6 Europa-premierer. Efter et år, hvor folk har levet isoleret i deres nære bobler, står festivalen nu klar til at udvide folks horisont og gøre folk klogere og mere nuancerede omkring vores verden.

Konkurrenceprogram indeholder således film, der zoomer ind på tidens allervigtigste spørgsmål – det gælder  tech-giganternes dominans, repræsentation og diversitet, de nye demokratiske bevægelser og kampen for klimaet. Film, der nedbryder fordomme, giver nye perspektiver og går bag om ellers velkendte konflikter. Film, der tilbyder løsninger og giver taletid til nogle af de stemmer, som ellers aldrig får lov til at komme til orde.

CPH.DOX Programmet rummer både veletablerede, internationale og prisvindende instruktører såvel som nye, danske talenter. I årets program er der et historisk højt antal kvindelige instruktører repræsenteret: 58% af de nominerede film (eller 37 film) er således instrueret af en eller flere kvinder (66% hvis man medtæller film med både en kvindelig og en mandlig instruktør med).

Det er også i høj grad de kvindelige instruktører, der dominerer årets danske dokumentarfilm. Alle tre danske film i årets hovedkonkurrence er instrueret af kvinder, herunder åbningsfilmen ”70/30” instrueret af Phie Ambo og Sundance-vinderen ”President” af Camilla Nielsson.

Men hvad skal man så vælge? Selv har jeg en lille top 5, som jeg gerne skulle nå enten hjemme i stuen eller i biografen:

70/30
Årets åbningsfilm på CPH:DOX tager os med ind i kulissen bag arbejdet med regeringens ambitiøse klimaplan om at reducere Danmarks co2-udledning med 70 procent inden 2030. Den anerkendte dokumentarist Phie Ambo følger både klimapolitikerne Dan Jørgensen og Ida Auken og to unge klimaaktivister i en tumultarisk proces, hvor spørgsmålet blandt andet er, om politikerne tør sætte handling bag de flotte ord.

PRESIDENT
Camilla Nielssons film om et skelsættende valg i Zimbabwe var udtaget til den førende Sundance-festival. På den måde er det en allerede internationalt velrenommeret film, vi nu får at se herhjemme. I 2017 afsatte militæret den berygtede diktator Robert Mugabe, og Zimbabwes borgere fik nyt håb om bedre tider ved det første demokratiske valg. Filmen følger på nært hold oppositionslederen Nelson Chasima, der kæmper mod de værste reminiscenser fra den gamle samfundsstruktur, der stadig spøger: Korruption og svindel.

SKÅL
Selvom Færøerne er en del af Danmark, er øgruppen stadig præget af reaktionære forestillinger om blandt andet seksualitet og abort. Det mærker den unge digterspire Dania på egen krop. Hun kommer fra en kristen familie, som hun elsker, men samtidig trækkes hun mod et moderne ungdomsliv med alkohol, frihed, dans og sex. Hun er kærester med den lokalkendte rapper Trygvi, som kommer fra en sekulær familie. Debutanterne Cecilie Debell og Maria Torgaard skildrer intimt og empatisk det forelskede par og deres kamp for at leve den forandring, de gerne så sprede sig til hele det færøske samfund.

KLUB KRANIUM
I sin debut følger Frigge Fri tre unge outsidere, Josephine, Mareridt (!) og Jay, der i en jysk provinsby har fundet et fællesskab og en identitet i goth-kulturen med alt, hvad dertil hører af hanekam, kranier og ansigtspiercinger. Men en dag forelsker Josephine sig i den lidt ældre Jan. Og kan det mørkrandede venskab mellem trekløveret holde til, at hun pludselig kigger andre veje end goth-miljøets darkness?

‘CHILDREN OF THE ENEMY’
Gorki Glaser-Müllers dansk-svenske ’Children of the Enemy’ er mildest talt aktuel. Den følger svensk-chilenske Patricio Galvez, der stålfast kæmper for at få sine syv svenske børnebørn ud af Al Hol-fangelejren i Syrien. Hans datter blev radikaliseret af sin svenske mand, og de blev begge dræbt i Syrien, hvor deres børn nu er overladt til en usikker fremtid. Filmen følger på hjerteskærende vis Patricio på en 45 dage lang rejse fra Irak til Syrien, hvor han desperat arbejder for at redde sine børnebørn, inden det er for sent.