BERLINALEN 2022 DAG 1 – Fjernt fra Berlin

Det er med blandede følelser, at jeg skriver dette blogindlæg.

I dag startede filmfestivalen i Berlin for 72. gang. Normalt ville jeg sidde på en stol i den tætpakkede pressesal på Hotel Grand Hyatt i Berlin og lytte til præsentationen af årets jury i hovedkonkurrencen. Det officielle startskud på 10 dages Berlinale.

Men intet er normalt, hverken Berlinalen eller jeg selv. For to år siden døde min mor pludseligt lige inden festivalens start, så jeg ikke kom afsted. Og sidste år var både Danmark og verden lukket ned på grund af corona-epidemien, så Berlinalen blev i stedet afviklet digitalt i marts.

I år skulle jeg så endelig genforenes med den festival, der var grunden til, at jeg startede denne filmblog tilbage i 2009. Men endnu engang kom corona-epidemien i vejen.

På grund af den verdensomspændende virus er den 72. Berlinale reduceret fra 10 til seks dage. Man skal også hver dag kunne fremvise bevis for en negativ covid-19-hurtigtest, der højest må være 24 timer gammel. Alle køer før presseforevisningerne er fjernet. I stedet skal man på forhånd bestille billetter til de presseforestillinger, som man ønsker at se, og vælger ikke selv, hvor i salen, man skal sidde. Mængden af pressemøder og sociale arrangementer under festivalen er også minimeret, og endelig skal man bære mundbind under presseforestillingerne.

Kort sagt en Berlinale i coronaens skygge. De mest optimistiske ville sige, at det da er et kæmpe plus, at der overhovedet afholdes en fysisk filmfestival. Men sådan føler jeg det ikke. I mit daglige fuldtidsarbejde har jeg de seneste to år beskæftiget mig nonstop med corona. Det ønsker jeg ikke også at gøre i Berlin.

Så derfor sidder jeg her endnu et år og betragter den filmfestival, der er blevet mit kød og blod, på afstand fra hjemmecomputeren.

Det betyder dog ikke, at Berlinalen bliver uden dansk deltagelse. Faktisk kan man opleve mindst en håndfuld danske projekter og talenter:

● I kategorien Berlinale Series vises de to første af otte afsnit i serien ”The Shift”, der er skabt af Lone Scherfig og instrueret af hende selv samt Søren Balle og ole Christian Madsen. Den handler om jordmoderen Ella, spillet af Sofie Gråbøl, og hendes kollegers hverdag på fødeafdelingen.

● I kategorien Berlinale Special vises kortfilmen ”Nest” af islandske Hlynur Pálmason. Filmen, der handler om tre søskende, der bygger en hule højt hævet over jorden, er produceret af Katrin Pors, Eva Jakobsen og Mikkel Jersin fra Snowglobe med støtte fra Konsulentordningen.

● I kategorien Panorama vises det islandske drama ”Beautiful Beings” instrueret af Guðmundur Arnar Guðmundsson. Filmen er koproduuceret af Jesper Morthorst og Lise Orheim Stender fra selskabet Motor. Den handler om en lille flok drenge og deres venskab i et barsk miljø i Island

● I kategorien Berlinale Special Gala er der verdenspremiere på Netflix-dramaet ”Against the Ice”. Det er udviklet af Nikolaj Coaster-Waldau og Peter Flinth. Coster-Waldau spiller desuden hovedrollen sammen med Joe Cole i filmen, der handler om en dansk ekspedition i Grønland i 1909. Den er inspireret af Ejnar Mikkelsens beretning ”Farlig tomandsfærd”.

● Endelig er skuespillerinden Marie Reuther valgt som en af årets 10 europæiske Shooting Stars for sin gennembrudsrolle i HBO-serien ”Kamikaze”. Shooting Stars er arrangeret af European Film Promotion for at give unge skuespiltalenter rygstød til en international karriere.

Til slut vil jeg gerne sende en særlig hilsen til min kollega Erik Jensen, der modsat mig modigt har trodset corona-benspændene og er taget til Berlinalen. Jeg ønsker dig og alle dernede en forrygende festival.