FILM: Holy Spider – Iransk seriemorderthriller retter dyb kritik mod det iranske kvindesyn

FDet føles næsten som skæbnens sammentræf at se ”Holy Spider” trygt siddende i biografen i Danmark, mens iranske kvinder lige nu med livet som indsats demonstrerer for deres ret til et ligeværdigt liv i det dybt religiøse og patriarkalske land.

På den måde bliver iransk-danske Ali Abbasis film, der efter verdenspremieren i Cannes blev fordømt af det iranske præstestyre, et bidrag til det oprør, der foregår lige nu.

Man kan i øvrigt undre sig over fordømmelsen. For ”Holy Spider”  bygger på en sand fortælling om den iranske seriemorder Saeed Hanaei. En religiøs håndværker og familiefar i den hellige by Mashhad, der i en periode omkring årtusindskiftet dannede sit eget moralpoliti og dræbte seksten prostituerede. Hans mål var at rense gaderne for prostituerede.

Det starter lige så voldsomt, som det fortsætter. En ung kvinde står i sit nedslidte køkken og gør sig klar til at gå ud og trække på gaden – noget der foregår åbenlyst om natten trods de strenge samfundsnormer.

Det er hjerteskærende at se, hvordan hun dækker sine mærker til med make up og putter sin søn, før hun vandrer ud i nattelivet for at blive samlet op af mænd – enten for at blive kørt til deres hjem, give dem et blowjob i bilen eller slet og ret være boksebold for deres aggressioner.

Og så bliver hun slået ihjel i en lejlighedsopgang, langsomt kvalt i det tørklæde, som hendes lands styre tvinger hende til at gå med, mens vi forstenede ser livet sive ud af hendes ansigt.

Bagefter kører morderen tilbage mod byens centrum på sin motorcykel mens tonerne til Martin Juel Dirkovs musik rejser sig tordnende over nattemørket og kameraet hæver sig højt over byens lys.

Snart glider perspektivet videre til filmens egentlige hovedperson, en kvindelig lokal journalist ved navn Rahimi. Hun får mistanke om, at det egentlig passer myndighederne ganske godt, at morderen får frit spil. Derfor tager hun sagen i egen hånd og gør sig til lokkedue for morderen.

Mere af handlingen skal ikke afsløres her, men Ali Abassi  viser både, at han kan levere lammende samfundskritik og at han til fulde mestrer at lave en thriller, hvor spændingen og nerverne hurtigt kommer på højkant.

”Holy Spider” er en film fyldt til randen af den misogyni, der præger det iranske samfund, og som derfor får filmen til ikke blot at handle om nogle mord, men om nogle langt større, samfundsmæssige strukturer.

Det er en lammende fremstilling, som Abbasi giver her omkring det kvindesyn, der præger Iran. Og man sidder tavs og forstemt tilbage efter slutscenen, der med al tydelighed viser, hvordan fædrenes normer nedarves på deres sønner og Saeeds søn står klar til at videreføre sin fars projekt.

På den måde er ”Holy Spider” en film, der på alle måder gør indtryk . Det er en dybt nødvendig film, som fremstår som det helt rigtige valg som Danmarks bud på en Oscar-kandidat.

Holy Spider – 116 minutter – Danmark, Tyskland, Sverige og Frankrig – Instruktør: Ali Abbasi – Medvirkende: Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Astiani, Forouzan Jamshidnejad m.fl.