CPH PIX 2015: As We Were Dreaming – Stærk men ikke helt vellykket tysk ungdomsfilm

As We Were Dreaming

4 popcorn

Knuste drømme og tab af stabilitet i kølvandet på Berlinmurens fald. Det er hovedtemaerne i den tyske instruktør Andreas Dresens „As We Were Dreaming“. Et hårdkogt drama om en gruppe venner i Leipzig, der bliver voksne, netop som den kolde krig slutter.

Filmen veksler hele tiden mellem før og efter. Polaroid kolorerede scener fra slutningen af 80erne, hvor de fem 13-årige hovedpersoner går på en socialistisk skole, skifter med scener fra 90erne, hvor de forsøger at finde sig et ståsted i et land, de ikke længere genkender. Nemme ofre for stoffer, bandevold og deres egen ungdoms kådhed.

Gruppens leder er Dani, der også har æren af filmens voice over. Hans nærmeste sidekick er Mark, der har svært ved at holde sig fra stofferne, Rico, der drømmer om at blive bokser, gruppens bebrillede nørd Paul og den store, tavse, stærke Pitbull.

Lige fra åbningsscenen, hvor Dani finder Mark helt i tovene på heroin i en nedlagt biograf, ved vi, at vi kommer til at se historien udfolder sig som en nedadgående spiral.

Og ganske rigtigt ser man, hvordan femkløverets drømme langsomt, men sikkert eroderes og glider væk mellem hænderne på dem. Godt hjulpet på vej af en strid med en lokal gruppe skinheads, hvis leder Kehman har et fast greb om den unge pige Starlet, som Dani er forelsket i.

Andreas Dresen leverer en historie fyldt med slåskampe, stroboskoplys og anarkistisk energi. På den måde lægger „As We Were Dreaming“ sig i slipstrømmen på en lang række lignende film fra det tidligere Østyskland. Men samtidig er det også filmens største svaghed, at den ikke tilfører genren noget nyt og på den måde kommer til at minde om østyske film fra for 10 år siden.

Filmens stærkeste kort er helt klart, at det er lykkedes for den tyske instruktør at få optimale præstationer ud af sine unge skuespillere, så man virkelig føler deres karakterer. Alligevel savner man, at figurerne var mere originale, end tilfældet er.

Det gælder ikke mindst filmens kvinder, der alle ses fra et snævert mandligt synspunkt, hvilket betyder at deres personlighed og potentialer er det mindst interessante ved dem. Et eksempel på det, er da Paul forelsker sig i en lidt ældre, vietnamesisk kioskdame fra Vesttyskland, som dog afviser ham, fordi han er for ung.

På samme måde er gruppens forældre og familie stort set ikke eksisterende. Og i de tilfælde, hvor de er tilstede, er de reduceret til klicheen om den hårdt arbejdende mor, der aldrig er nærværende. En episode, hvor Dani undslipper sine forfølgere ved at søge tilflugt i lejligheden hos en husmor, som derefter kaster sin frådende lidenskab over ham, virker nærmest grinagtig.

Det mest generende er dog, at Dresen ikke har formået at skabe sammenhæng mellem sit før og sit efter. Vi mangler simpelt hen forklaringen på, hvordan de velordnede 13 årige drenge kunne ende så meget på vildspor blot få år senere.

As We Were Dreaming – 117 minutter – Tyskland – Instruktør Andreas Dresen – Medvirkende Merlin Rose, Julius Nitschkoff, Marcel Heuperman, Joel Basman, Frederic haselon, Ruby O. Fee m.fl