Filmanmeldelse: Lang historie kort – Vellykket kærlighedscocktail

Lang historie kort

Titlen på May el-Toukhys debutfilm ”Lang historie kort” skal både forstås bogstaveligt og i overført betydning. Den tre år lange historie om en række venners indbyrdes sorger, glæder og mere eller mindre selvforskyldte kærlighedsproblemer fortælles således på bare 90 minutter. Og samtidig er filmen inddelt i otte mindre kapitler, hvor man følger personerne via store begivenheder: Nytårsfest, sankthansaften, housewarming, bryllup, navngivningsfest, surpriseparty, jubilæum og sluttelig fødselsdagsfest.

Midt i det hele står den forvirrede og småneurotiske læge Ellen, der ikke rigtig kan få styr på kærligheden. Hun har en affære med forfatteren Sebastian, der trods sine sukkersøde løfter ikke vil forlade sin kone Eva. Da Ellen indser dette, kaster hun i stedet kærligheden på den lidt kiksede singlefyr Max, men heller ikke det er uden problemer. I filmens indledende nytårsfest i det lesbiske par Anette og Mayas enorme patricierlejlighed møder singlefyren Rolf kvinden Dina, som skal vise sig at blive hans livs kærlighed. Og samtidig begynder ægteskabet mellem den blide Adam og den skarptungede Bolette at slå revner.

Og sådan går det slag i slag fra fest til fest for den lille, sammentømrede gruppe. Forhold brydes og nye opstår. Andre forhold løber ind i metaltræthed, men overlever, mens uforudsigelige jokere som sygdom, jalousi og manglende timing rammer mere eller mindre i flæng – præcis som i den virkelige verden.

May el-Toukhy har selv skrevet manuskriptet til ”En lang historie kort” sammen med forfatteren Maren Louise Käehne. De startede deres samarbejde på Den Danske Filmskole, hvorfra de begge er uddannede i 2009.

Historien er tydeligt inspireret af andre ensemplefortælllinger med ”Fire bryllupper og en begravelse”, som den mest oplagte, men den dialogbaserede tilgang minder også en del steder om Woody Allens universer.

Det er ikke nogen helt let øvelse, som May el-Toukhy er ude i her – især fordi han bevidst forsøger at skildre de lyse sider – eller relativt lyse sider – i sine personers liv. Vi er således ikke med til den begravelse, der er en central del af historien, men selv om filmen ikke helt undgår det sentimentale og mørke, lykkes det for ham at levere en særdeles lovende debutfilm.

May el-Toukhy har også klogt allieret sig med et stærkt hold af skuespillere, som alle leverer varen. Mille Lehfeldt er et nærmest selvindlysende valg som Ellen med neuroserne uden på huden og så veltimet i sin gestik og selvironi, at hun er filmens humoristiske dynamo. På samme måde kan Jens Albinus sin stammende, klumpedumpe Max på rygraden, og Peter Gansler har ingen problemer med at spille rørende bamselærer. Man forstår til fulde, at han falder for søde, feminine Marijana Jankovic, mens Dya Josefine Hauch med sin rappenskraldekone Bolette, minder om en mørkhåret Paprika Steen. Læg dertil to af Danmarks ypperste skuespillerinder, Trine Dyrholm og Danica Curcic, der skiftevis kysser hinanden hedt og skændes, og man har en perlende forårcocktail om kærlighed og venskab.

Lang historie kort – 90 minutter – Danmark – Instruktør: May el-Toukhy – Medvirkende: Mille Lehfeldt, Jens Albinus, Peter Gansler, Mirijana Jankovic, Dya Josephine Hauch, Trine Dyrholm, Danica Curcic, Ola Rapace, Cecilia Stenspil, Janus Nabil Bakrawi m.fl.