Berlinale interview: Vibeke Bryld

Pebbles

”Stater som disse og deres terrorist-allierede udgør en ondskabens akse, som truer verdensfreden.”
George Bush 2002

I dag vises den danske instruktør Vibeke Brylds nye kortfilm ”Pebbles at Your Door” i Berlinalens kortfilms konkurrenceprogram.

Filmen fortæller en Nordkoreansk kvindes livshistorie, en idé som Vibeke Bryld allerede fik, da hun lavede sin forrige kortfilm ”Godnathistorier fra ondskabens akse”.  Ja, faktisk går historien endnu længere tilbage, til januar 2002, hvor den amerikanske præsident George Bush i sin årlige tale til nationen genintroducerede begrebet ”ondskabens akse”.

– Hans tale gjorde virkelig indtryk. På det tidspunkt gik jeg på dokumentarfilmskole i London , og jeg syntes, det var fantastisk, at et statsoverhoved på den måde begyndte at tale i eventyrtermer uden distance om det gode og det onde. Da vidste jeg, at jeg gerne ville lave en film om eventyr og politisk retorik, men dengang kunne jeg ikke finde ud af hvordan, forklarer Vibeke Bryld over en kop kaffe i København i ugen op til Berlinalen.

Der skullle gå en lille halv snes år, før Vibeke Bryld kontaktede Danish Screen med en idé til ”Godnathistorier fra ondskabens akse” – at lade George Bush’ tale krydsklippe med godnathistorier fra Iran, Irak og Nordkorea.

– Det gik op for mig, at i eventyr er de onde lig med de griske, men det er jo ikke sådan, at det defineres i de vestlige, politiske termer. Til gengæld er den måde at tale på blevet mere og mere ekstrem de senere år.

– Men ”Godnathistorier fra ondskabens akse” er ikke et politisk statement. Jeg påstår jo ikke, at de omtalte lande har særlig fede regimer. Heldigvis modtog de fleste da også filmen, som jeg have tænkt den og reagerede på de modsætninger, jeg stillede op, herunder modsætningen mellem det politiske eventyr og folkeeventyret siger Vibeke Bryld og fortsætter:

– Det politiske eventyr udmærker sig ved, at det hverken er generøst eller universelt eller rummer visdom lige som folkeeventyrerne.

”Godnathistorier fra ondskabens akse” sætter også et magtmenneske over for almindelige mennesker og en mandlig magtstemme overfor for tre kvinder. Og det er den ene af disse kvindestemmer, der nu er blevet til ”Pebbles at Your Door”.

– Allerede da jeg lavede ”Godnathistorier fra ondskabens akse” i 2011 vidste jeg, at jeg gerne ville lave en film om den nordkoreanske bedstemor i filmen, hvor jeg fortalte hendes livshistorie.

– Så gik jeg igen i lang tid og tænkte på, hvordan jeg kunne fortælle hendes historie, når jeg ikke kunne vise billeder af hende. Det ville nemlig sætte hendes familie i Nordkorea i fare, da hun er flygtet til Sydkorea, fortæller Vibeke Bryld.

Løsningen blev en avanceret form for collage, hvor filmens fortællestemme illustreres med billeder klippet ud af nordkoreanske propagandaudgivelser kombineret med glasruder,  grene og små bevægelser skabt af regn med vandkander, snestorm med føntørrer og manuelt træk af baggrundene.

– Jeg kan godt lide, at man ikke ser hende, fordi jeg godt kan lide at lege med vores virkelighed og i stedet bygge en anden virkelighed op. En stor del af vores virkelighed består jo af forestillinger, som langt fra alle er verificerede. Det er vildt, at det kan lade sig gøre, siger Vibeke Bryld, der glæder sig til at vise filmen for dens hovedperson:

– Nej, hun har endnu ikke set den, men hun ved, at det er hendes historie, jeg fortæller, og at jeg har brugt hendes stemme. Men jeg tror, at hun bliver tilfreds med formen, for hun er selv æstetiker, fastslår Vibeke Bryld, der også ser frem til Berlinalen.

– Det bliver spændende. Jeg havde slet ikke regnet med at komme med, da jeg sendte dem et råklip af filmen, men jeg kunne ikke forestille mig noget sted, jeg hellere ville starte med ”Pebbles at Your Door” end i Berlin. Jeg håber, at rigtig mange lægger mærke til den dernede, så den får en god start og et godt festivalliv, slutter hun

r hun