Filmanmeldelse: Markedets lov – Flot, fransk socialrealisme

Markedets lov

Hvis nogen spørger, hvad Stephané Brizé’s nye film “Markedets lov” egentlig handler om, vil det mest dækkende svar være ”livet”.

Nærmere bestemt handler den om den arbejdsløse fabriksarbejder Thierry Taugourdeau’s liv. Da vi møder ham, har han allerede været uden arbejde i over et år og kæmper en hård kamp for at holde sin familie oven vande på den månedlige understøttelse på 500 euro (3.700 kroner).

Vi følger, hvordan Thierry (Vincent Lindon) tålmodigt forklarer en jobkonsulent, at det kranfører-kursus, han netop er blevet tvunget til at tage, er komplet spild af tid, da han ikke har nogen tidligere erfaring inden for denne type arbejde. Vi ser ham smile sig igennem demoraliserende Skype-interviews med ufølsomme HR-chefer, der belærer ham omkring hans CV. Vi ser ham lytte til bankrådgivere, der foreslår, at han sælger familiens lejlighed og køber en livsforsikring, da han jo ikke bliver yngre. Og vi ser ham gennemføre ydmygende jobkurser på det lokale jobcenter, hvor pedantiske jobtrænere kværner løs om, hvor vigtigt det er at gøre et godt første indtryk til jobsamtaler på jobs, som Thierry enten er for gammel eller over/underkvalificeret til at få.

Om aftenen hjemme forsøger den hårdt prøvede mand at være en god ægtemand over for sin kone Katherine (Karine de Mirbeck) og udviklingshæmmede søn Mathieu (Matthieu Schaller).

Det er kort sagt op ad bakke for stakkels Thierry, men så lykkes det ham at få et job som sikkerhedsvagt i et kæmpe stort supermarked. Han lærer at overvåge kunderne – og sine kolleger – at ligge på lur og konfrontere dem med deres lovligheder og få dem til at betale bøder, de ikke har råd til. Hermed kastes han ud i et nyt, moralsk dilemma, for de fleste af lovovertræderne er midaldrende mænd og kvinder som ham selv, der kæmper  for at få pengene til at slå til.

Filmens danske titel ligger tæt på den franske originaltittel (Le Loi du Marche), men den engelske titel ”The Measure of a Man” passer egentlig bedre, for den viser, hvor meget en almindelig arbejdsmand vil gå på kompromis med sin integritet for at få enderne i sit liv til at mødes.

Stephané Brizé har skabt et fængslende socialt drama, der høstede mange anmelderroser, da filmen blev vist på Cannes Festivalen. Der er på mange måder tale om en mandlig udgave af Dardenne brødrenes ”To dage, én nat”, fordi begge film handler om arbejde og retfærdighed i en ofte uretfærdig økonomisk verden.

I centrum af det hele står den franske film-veteran Vincent Lindon i rollen som Thierry, hvis underspillede stil og stenansigt er ren mesterklasse. Lindon kan sige mere med et blik eller en trækning ved mundvigen end adskillige siders dialog og hans fysik giver ham en intensitet fyldt med dyb frustration og sorg. Rollen gav ham da også fuldt fortjent prisen som bedste mandlige skuespiller i Cannes.

Som et ekstra træk, der også virker lånt fra Dardenne brødrene, har Stephané Brizé valgt at lade Vincent Lindon spille sammen med en lang række ikke-professionelle skuespillere, der hver især spiller let dramatiserede udgaver af sig selv. Det er filmens store fortjeneste, at de fleste overhovedet ikke vil bemærke dette, fordi Lindon på flotteste vis formår at smelte ind i omgivelserne.

Brizé der altid har positioneret sig som en simple menneskelig fortæller i Jean Renoir stilen, har aldrig lavet en film, der er så åbentlys politisk som denne eller så rigid i sin fortællestil. Filmen består mest af lange, ubrudte indstillinger, der tvinger tilskuerne til at dele hvert eneste øjeblik af Thierrys smertefulde kamp.

Der er tidspunkter, hvor “Markedets lov” føles en anelse belærende, og selv om scenerne er fuldt udviklede og ofte overraskende, bygger de ikke op til et kraftfuldt højdepunkt. Det er som om, at det politiske overtrumfer handlingen, men filmens magtfulde sociale budskab ligger klart fra starten, og Brizé leverer en tankevækkende og troværdig beretning om, hvordan det føles at være den lille mand på gulvet og arbejdsløs. En fortælling der går rent ind.

Markedets lov – 93 minutter – Frankrig – Instruktør: Stephané Brizé – Medvirkende: Vincent Lindon, Karine de Mirbeck, Matthieu Schaller m.fl.