Filmanmeldelse: Det tredje mord – Lavmælt men mesterligt japansk drama

Det rredje mord

Efter den indledende scene, hvor vi overværer et mord, virker krimigåden i det japanske retssalsdrama ”Det tredje mord” ellers oplagt. Man ser endda morderens ansigt. Men intet er oplagt eller ligetil i den japanske instruktør Koreedas nyeste film. Den retssal, der ellers burde stå for lov og orden, bliver erstattet af en grundlæggende skepsis til hele retssystemet og det enes menneskes ret til at dømme det andet.

Fortællingen er koncentreret om to personer: Forsvarsadvokaten Shigemori og hans nye klient den mordtiltalte Misumi. Sidstnævnte har allerede siddet i fængsel for et mord begået 30 år tidligere og har også erklæret sig skyldig i det nye mord.

Sagen virker afgjort på forhånd, og Shigemori koncentrerer sig derfor om at finde den bedste forsvarsstrategi. Men i takt med, at Shigemori hele tiden ændrer forklaring, begynder han langsomt at tvivle på, om man overhovedet kan finde sandheden bag et menneskes handlinger. Og hvis man ikke kan det, kan man så dømme det for dets handlinger?

Det er tankekrævende stof, som Koreeda her serverer for publikum og en mesterligt formet afstikker fra de nedtonede familiedramaer, der ellers er hans varemærke. Selv om handlingen nogle steder næsten er (for) over-kompliceret og tempoet er for tilbagelænet i forhold til en traditionel kriminalfilm, er man ikke i tvivl om, at ”det tredje mord” er skabt af en instruktør, som ved præcis, hvad han ønsker at vise publikum og hvordan.

Koreeda tager os således på en spændende rejse, hvor han skiftevis reflekterer over forholdet mellem forældre og børn, menneskets komplekse natur og retssystemets trang til at lukke sig om sig selv og beskytte sine egne interesser frem for at sikre retfærdighed for enhver pris.

Filmens hjerte er konflikten mellem Shigemori, der næsten imod sin egen vilje drives til at afdække sandheden, og Misumi som kender den, men ikke vil afsløre tingenes sammenhæng. Mellem de to mænd udfolder den kammerspilsagtige handling sig. Koreedas manuskript suger effektivt tilskuerne ind i dramaet, og man skal følge godt med. Der er stort set ikke et øjeblik i ”Det tredje mord”, hvor man kan være uopmærksom uden at misse en eller anden vigtig detalje i plottet.

Undervejs viser Koreeda sig som en auteur i ordets fulde betydning. Han nærmer sig krimigenren og dens konventioner, men kun til et vist punkt. Hans manuskript er ikke fordømmende og udviser stor sympati for filmens personer, men kan alligevel ikke skjule hans egen skepsis over for retssystemet. Og samtidig sørger de to hovedpersoner med deres intense, lavdæmpede spil for at holde konfliktens og fortællingens fundamentale ambivalens intakt fra første til sidste minut.

Dem som forventer et traditionelt retssalsdrama, hvor det handler om at afsløre den skyldige, vil højst sandsynligt blive skuffede over manglen på action og de lange dialoger, der ofte reducerer ”Det tredje mord” til et kammerspil. Resten vil komme ud af biografen med samme undren som Kore-Eda over menneskets uperfekthed og spørge sig selv, hvem der egentlig har givet os retten til at dømme hinanden og beslutte, hvem der er skyldig. Og hvem der ikke er.

Det tredje mord – 124 minutter – Japan – Instruktør: Koreeda – Medvirkende:  Masaharu Fukyyama, Koji  Yakusho m.fl.