Berlinalen 2019 dag 1 – Feminale

Rundt omkring vrimler det med plakater af mennesker i bjørnekostumer. Scarlett Johansson kigger mig over skulderen, mens jurypræsidenten, den franske skuespillerinde Juliette Binoche, sidder få meter væk og smiler, mens hun svarer filmverdenspressen på, hvor politisk Berlinalen egentlig er i år?

Den 69. filmfestival i Berlin er i fuld gang, og på mange måder minder Berlinalen denne gang om en Feminale. Efter flere år med masser af film fyldt med stærke kvindefigurer og sidste års MeToo-influerede festival er kvinderne tydeligere på Berlinalen end nogensinde før.

Det virker således helt symbolsk, at Berlinale-bjørnen på årets festival-plakater har smidt bjørnedragten og for to tredjedele af de seks plakaters vedkommende viser sig at indeholde en kvinde.

Juryen i hovedkonkurrencen ledes som sagt også af en kvinde, og ud af de 17 film i hovedkonkurrencen er ikke færre end 7 lavet af kvindelige instruktører. Det svarer til en andel på 41 procent.  Det er ikke helt oppe på de 50 procent, som en lobby-gruppe inden for filmindustrien har sat som mål i 2020, men det er ret tæt på. Og meget tættere end for eksempel Cannes, der i 2018 kun havde 3 kvindelige instruktører blandt sine 21 hovedkonkurrencefilm og filmfestivallen i Venedig, der kun havde en kvindelig instruktør blandt 21 film.

Og Berlinalens ikoniske leder Dieter Kosslick, der i år takker af efter 18 år på posten, har bedyret, at filmene i Berlinalens hovedkonkurrence ikke er udvalgt efter instruktørens køn, men udelukkende fordi, at det er gode film.

”Hvis man gør en indsats, kan man skabe fremskridt og gøre tingene anderledes, understregede han for få dage siden i et interview i filmbladet Hollywood Reporter.

Så jo, Berlinalen ér politisk – i hvert fald kønspolitisk. Hvad den ellers har af politiske dagsordener og temaer vil blive afsløret i de næste 10-12 dage, når filmene i hovedkonkurrencen og de mange sektioner ruller hen over lærredet.

Berlinalens slogan ”Det personlige er politisk” har Dieter Kosslick lånt fra 60’ernes kvindebevægelse. Og selv om intet slogan kan rumme alle de 400 film, der bliver vist på festivalen, støtter det alligevel op omkring Berlinalens stærke fokus på kvindelige filmskabere og –historier.

Åbningsfilmen var også lavet af en kvinde, endda en dansk en af slagsen. Omkring middagstid på Berlinalens første dag, var man endelig nået frem til det, som det hele egentlig handler om – nemlig filmene – og her var der verdenspremiere på Lone Scherfigs nye film ”The Kindness of Strangers”, der umiddelbart blev rigtig godt modtaget af Berlinale-pressen. Sidste gang, hvor Lon Scherfig deltog på Berlinalen, var i 2009, med det engelske drama ”An Education”.

En anden markant kvindeskikkelse på dette års festival bliver skuespillerinden Charlotte Rambling, der modtager en æresbjørn for lang og tro filmtjeneste – en karriere, der spænder over 45 år og omfatter mere end 100 roller.

Den tyske skuespillerinde Diane Kruger lægger også vejen forbi Berlinalen, hvor hun har hovedrollen i spionfilmen ”The Operative”, som er instrueret af den israelske instruktør Yuval Adler.

Og Tilda Swinton, der regelmæssigt er med på Berlinalen, er denne gang aktuel med i hele to Berlinalefilm: Joanna Hoggs ”The Gift”, der lige har vundet en pris på Sundance filmfestivalen, og som vil blive vist i Panorama-sektionen. Og den noget ældre ”The Garden” (1990), der er en del af programmet i Forum sektionen.

Selv om åbningsfilmen for første gang nogensinde var af en dansk instruktør, er der langt imellem de danske indslag på Berlinalen 2019. Her følger en liste over de mest markante:

● I hovedkonkurrencen deltager ”The Kindness of Strangers” (Lone Scherfig).

● I Panorama-sektionen deltager ”Western Arabs” af den danske instruktør Omar Shargawi.

● Blandt årets 10 Shooting Stars (unge, europæiske skuespillere) er ogaså den danske skuespiller Elliott Crosset Hove.

● De to første afsnit af tredje sæson af TV-serien ”Bedrag” vises også på Berlinalen.

● Og så er Carl Th. Dreyers ”Ordet” (1955) med blandt Berlinale Classics.

DAGENS FILM

THE KINDNESS OF STRANGERS
Lone Scherfigs nye film, der åbnede Berlinalen i dag, er lige som hendes internationale gennembrudsfilm ”Italiensk for begyndere” (2000) en ensemblefilm, hvor flere forskellige menneskeskæbner og historier langsomt, men sikkert væves ind i hinanden. Men med et noget mere dramatisk tilsnit end den danske film. Det er historien om Clara, der ankommer til et vinterkoldt New York med sine to sønner på bagsædet af bilen. Den lille familie er flygtet fra Claras voldelige mand. Han er politimand, så Clara gør alt for, at han ikke skal finde dem igen, men da bilen beslaglægges, står de pludselig bolig- og pengeløse i den kolde by. Her møder de en række andre af byens skæbner: Eksfangen Marc, lægen Alice og den lidt håbløse unge fyr Jeff. ”The Kindness of Strangers” lever op til sin titel og er en film fuld af håb og uventet sammenhold, hvor man tydeligt mærker Scherfigs evne til at skildre menneskelige relationer.