Berlinalen 2018 dag 1 – MeToo og hundekunster

Berlinalen 2018 - Dag 01-01

Den ligner sig selv og dog ikke. I dag gik startskuddet for den 68. filmfestival i Berlin, men selv om den på overfladen virker som den samme festival som sidste år, er der alligevel noget forandret.

MeToo-bevægelsen, der sidste år sendte chokbølger gennem film- og underholdningsbranchen verden over ved at sætte fokus på seksuelle over og sexchikane, er også med på Berlinalen. Og festivalens arrangører må erkende, at de er ude i en knivskarp balancegang, der nemt kan vælte.

På den ene side har Berlinalen erklæret, at den støtter MeToo-kampagnen, og har derfor planlagt en række arrangementer og diskussioner under festivalen omkring seksuelle overgreb. Og når den tyske kulturminister professor Monika Gruetters torsdag aften åbner Berlinalen 2018, forventes det, at hun også vil tale om MeToo.

Derudover har Berlinalen set sig nødsaget til at fjerne fem film fra programmet på grund af beskyldninger om seksuel upassende opførsel mod en instruktør eller en skuespiller.

Men trods alle disse anstrengelser, beskyldes festivalen nu alligevel for hykleri. Berlinalen har nemlig inviteret den sydkoreanske auteur-instruktør Kim Ki-duk til at vise sin film ”Human Space, Time and Human” på festivalens Panorama-sektion, hvor den vises første gang på lørdag.

Det er faldet folk for brystet, fordi Kim Ki-duk for nylig er blevet anklaget for at forulempe en sydkoreansk skuespillerinde seksuelt. Den indtil videre anonyme skuespillerinde har ligeledes i ugens løb luftet sin forargelse i diverse interviews og på de sociale medier:

- Beslutningen om at invitere Kim Ki-duk til Berlinalen er både dybt sørgelig og ekstremt hyklerisk, fastslår hun.

Skuespillerinden beskylder Kim Ki-duk for seksuelt overgreb, fordi han slog hende på den første optagedag under indspilningen af filmen ”Moebius” i 2013 og også skulle have tvunget hende til at gennemføre en sexscene, der ikke stod i manuskriptet. Den sydkoreanske instruktør har erkendt at have slået, og blev senere ved retten idømt en bøde på 4.600 dollars for forseelsen. Retten afviste dog samtidig at dømme ham for seksuelt overgreb.

En anden ting, som MeToo-tilhængerne har kritiseret, er at Berlinalen har afvist at følge den tyske skuespillerinde Claudia Eisingers opfordring til at udskifte den berømte røde løber med sort som en støtte til MeToo-bevægelsen.

Og sådan bølger diskussionen frem og tilbage omkring MeToo på Berlinalen – en diskussion som man med garanti kommer til at høre meget mere om i løbet af festivalen.

Nu skal det imidlertid ikke handle om MeTo alt sammen. Berlinalen er først og fremmest et sted, hvor man bliver præsenteret for et bredt og spændende udbud af film.

Det gælder også i år, hvor festivalens hovedkonkurrence byder på i alt 19 film. Herunder Wes Andersons nye animationsfilm ”Isle of Dogs”, en film om livet under den tidligere præsident/diktator Marco og et fransk kammerspil.

En af de film i hovedkonkurrencen, som der med garanti vil blive talt om, er den norske instruktør Erik Poppes nye film ”Utøya 22. juli”. Det er den første af en række film og en tv-serie, der beskriver begivenhederne på den norske ø Utøya, hvor højreekstremisten Anders Breivik i 2011 begik en af de mest blodige terrorhandlinger i nyere tid, da han dræbte 69 unge, der var samlet på øen på en politisk sommerlejr.

Danmark har ikke nogen film med i hovedkonkurrencen i år, men der er alligevel adskillige danske fingeraftryk på Berlinalen:

● ”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” der har gået sin sejrgang i Danmark er også med i Berlinalens børnesektion Generation Kplus. Filmen, der er instrueret af Philip Einstein Lipski, Jørgen Lerdam og Amalie Næsby Fick er åbningsfilm i Kplus-programmet.

● Jannik Hastrups nyes Cirkeline-film ”Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn” er også med i Generation Kplus-sektionen.

● I ungdoms-sektionen Generation 14plus er Kasper Rune Larsens film ”Danmark”, med på programmet.

● Det samme er den animerede kortfilm ”Vermin” af Jeremie Becquer, som er instruktørens afgangsfilm fra The Animation Workshop i Viborg fra januar 2018.

● Réka Bucsi’s animerede kortfilm ”Solar Walk” er med under Berlinale Shorts:

● Forum Esxpanded sektionen byder blandt andet på Jane Jin Kaisens videoinstallationsværk ”Strange Meetings

● Asger Leths DR-drama ”Liberty” bliver vist under Berlinale Series.

● Endelig er den danske insatruktør Pernille Fischer Christensen med på Berlinale Special Gala programmet med sin nye svensk-dansk-tyske spillefilm ”Unge Astrid om den svenske forfatterinde Astrid Lindgren. Manuskriptet er – selvfølgelig – af Kim Fupz Aakeson.

DAGENS FILM

Berlinalen 2018 - Dag 01-02

ISLE OF DOGS
Berlinalens åbningsfilm bliver altid mødt med spænding. I år indledtes festvalens hovedkonkurrence med en ægte Berlinale-genganger i form af auteur-instruktøren Wes Anderson. For fire år siden i 2014, var det Andersons film ”The Grand Budapest Hotel”, der åbnede festivalen. Denne gang var det hans nye animationsfilm ”Isle of Dogs”, der er Andersons anden animationsfilm. Den første var Fantastic Mr. Fox (2009). Det er historien om en 12-årig dreng Atari Kobayashi, plejebarn hos borgmesteren i byen Megasaki City. Da borgmesteren forviser alle byens hunde til en lossepladsø ved navn Trash Island drager Atari afsted til øen for at finde sin bodygardhund Spots. Dermed starter han en episk eventyr, der ikke blot kommer til at berøre ham selv, men hele Megasaki City. Som sædvanlig har Wes Anderson skabt et unikt og fuldstændig gennemført univers, som fungerer ud fra sine helt egne love. Man kan godt beskylde filmen for at være mere stil end indhold, men den er ikke desto mindre ret underholdende på den Anderson’ske måde.