FILMPRISER: Erik Clausen hædret med Æres-Bodil

Så blev spændingen om årets Bodil-priser indfriet. Lørdag aften blev de 12 smukke, hvide Bodil-statuetter samt to andre Bodil-priser uddelt. Det skete lige som sidste år ved et stort opsat show i Folketeatret, hvor 525 festklædte mennesker var mødt op for at hylde branchens bedste – eller selv blive hyldet.

Det endte med at være Frelle Petersens dybfølte sønderjyske drama ”Resten af livet, der vandt prisen for Bedste Film. Han blev for alvor landskendt i 2019 med dramaet ”Onkel”, der ligeledes foregår i Sønderjylland.

”At lade ordet ’Nutella’ indgå i den første replik i to film i træk, er i sig selv en Bodil-værdig bedrift. Men det er ikke den eneste grund til, at Frelle Petersens anden afdækning af stille sønderjyske liv fortjener prisen for Bedste Film”, lød det i juryens begrundelse, som fortsatte:

”Resten af livet’ er et rørende og smukt iscenesat sorgdrama; en historie om en families meget forskellige reaktioner på en stor tragedie. Det er varmt og humoristisk slow cinema, med et lag af humanisme så tykt som tandsmør på et rundstykke.”

Hovedprisen blev i øvrigt den eneste Bodil-statuette, som ”Resten af livet fik”. Målt på antal var aftenens vinder Hlynur Pálmasons ”Vanskabte land”, der vandt tre statuetter for henholdsvis Bedste Fotograf, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Mandlige Birolle.

Sidstnævnte gik til islændingen Ingvar Sigurdsson. Det var den første af aftenens prisoverrækkelser, og den blev foretaget af duoen Louise Mieritz og Ditte Hansen, der indledte således:

”Vi er rigtig glade for, at få lov at overrække netop denne pris, for vi elsker mænd i biroller, jo mindre jo bedre”.

Sjovt måske, men den kommentar var stensikkert ikke gået i dag, hvis den var omvendt var blevet sagt af to mænd om en kvindelig birolle-modtager. Og det illustrerer endnu engang, at i vores krænkelsesparate tider, er den eneste gruppe, man efterhånden kvit og frit kan lave sjov med uden at blive beskyldt for at krænke nogen, hvide, heteroseksuelle mænd.

På samme måde var det tankevækkende, hvordan Bodil-arrangørerne nærmest som et statement havde valgt at lægge priserne for Bedste Mandlige Birolle og Bedste Mandlige Hovedrolle i første halvdel af showet, mens de tilsvarende kvindepriser lå i sidste halvdel. Den politiske (over)korrekthed var således tommetyk.

Aftenens mest rørende øjeblik indtraf, da instruktøren og skuespilleren Erik Clausen fik overrakt Æres-Bodil med ordene:

”Erik Clausen har altid været en sand entertainer, en gavflab, en historiefortæller af Guds nåde. Folkekær, men aldrig logrende folkelig. Provokerende, men aldrig giftig. Generøs og givende, men aldrig halleluja-hellig. Alt sammen har det farvet vores verden, vores kulturforståelse. Det skal du have et kæmpestort tak for.”

En synlig ældet Erik Clausen fik overrakt prisen af sin mangeårige ven og filmiske samarbejdspartner Leif Sylvester, der selv måtte støtte sig til en stok. Og således skabes ægte følelser og magi til en prisoverrækkelse.

Totalt set fordelte priserne sig således:

Bedste Film: Resten af livet
Kvindelige Hovedrolle: Sofie Gråbøl, Rose
Mandlige Hovedrolle: Elliott Crosset Hove, Vanskabte land
Kvindelige Birolle: Lene Maria Christensen, Rose
Mandlige Birolle: Ingvar Sigurdsson, Vanskabte land
Bedste Dokumentar: A House Made of Splinters
Bedste Amerikanske Film: C’Mon C’Mon
Bedste Ikke-amerikanske Film: Verdens værste menneske
Bedste Fotograf: Maria von Hausswolff, Vanskabte land
Bedste Manuskript: Ali Abbasi og Afshin Kamran Bahrami, Holy Spider
Æres-Bodil: Erik Clausen
Sær-Bodil: Sune ’Køter’ Kølster, Speak No Evil
Henning Bahs Prisen: Jesper Clausen, Du som er i himlen
TV 2 Talentprisen: Christian Bengtson, Krysantemum