Filmanmeldelse: American Honey – Logbog fra det tabte USA
Hvis der er ét ord, som falder en ind efter at have set ”American Honey”, er det respekt – dyb respekt. For sjældent er det lykkedes for en amerikansk instruktør at ramme et billede af USA så smukt og så hudløst og dirrende sanseudvidende som her.
Da Donald Trump for nogle måneder siden vandt præsidentvalget i USA, fik han over 60 millioner stemmer på sit slogan om at gøre USA stort igen. Men hovedpersonerne i Andrea Arnolds film er ikke en del af det vrede, hvide middel- og under-USA, der stemte ham ind. For dem er det nemlig tindrende ligegyldigt, hvem der sidder i det Hvide Hus.
Filmen starter i en lille, amerikansk by, hvor den 19-årige Star roder rundt i supermarkedets affaldscontainere for at finde kasserede madvarer, da hun falder i snak med en gruppe unge, der passerer gennem byen i en hvid varevogn.
Star flirter med gruppens ældre leder Jake (Shia LaBeouf), som tilbyder hende et job. Inden længe er hun blevet en del af gruppen, som rejser rundt i Midtvesten for at sælge blad-abonnementer.
Til at begynde med tiltrækkes Star af følelsen af at høre til og være en del af gruppefællesskabet og det frie liv på landevejene til tonerne af det konstante lydspor af hiphop og R&B.
Snart går den barske virkelighed imidlertid op for hende. Gruppen ledes i virkeligheden af den hærdede Krystal (Riley Keough), der fuldstændig har krammet på Jake og som ser Star som sin unge, sexede rival. Og hvad angår abonnementssalget, så er det blot et skalkeskjul for at fylde kunderne med skamløse løgne, mens Jake tømmer deres hjem.
Krystal gør det krystalklart, at det er i orden at stjæle fra både rige og fattige, og brugen af uskyldige, rodløse unge til at gøre det, understreger at den gamle hippiedrøm om frihed og oprør for længst er død og erstattet af økonomisk udbytning på laveste niveau.
Som det fremgår, er der trods Stars smukke navn ikke meget stjernestøv over den verden, som ”American Honey” skildrer. Men for pokker, hvor gør Andrea Arnold det dog godt.
På den ene side insisterer hun med sin brug af overvejende unge, ukendte skuespillere, som hun har fundet på gader og veje, på at fastholde en intens og virkningsfuld autencitet. På den anden side lykkes det hende at skildre det trøstesløse miljø og de unges liv med dyb indfølelse.
Den kun 21-årige Sasha Lane bærer hovedrollen som Star som et funklende stjerneskud, der trækker en lysstribe over himlen. Med dreadlocks og minimale shorts er hun filmens følelsesmæssige omdrejningspunkt. Snart åben og naiv og hver eneste fyldt af eventyrlyst, snart desperat på kanten af den totale demoralisering. Og man er med hende hver eneste skridt af vejen gennem alle sindsstemninger.
I rollen som Jake har man valgt Shia LaBeouf, et valg der virker lige så paradoksalt som indlysende, når man tænker på skuespillerens egen personlige og professionelle nedsmeltning for åbent kamera de senere år.
”American Honey” rammer en som et håndkantslag. Den river jorden væk under folk med sin visualitet og forfører tilskuerne med sit portræt af en gruppe fortabte unge på slingrekurs gennem USA på deres egen udgave af Yellow Brick Road, og drømmen om Oz siddende som en hård, men sød klump i hjertet.
American Honey – 163 minutter – USA og Storbritannien – Instruktør: Andrea Arnold – Medvirkende: Sasha Lane, Shia LaBeouf, Riley Keough, McCaul Lombardi, Ariele Holmes, Crystal Ice m.fl.