Filmanmeldelse: Lykke-Per – Bille August filmatisering er lykkedes på alle punkter

Lykke-Per

5 popcorn

”Til mesteren Henrik Pontoppidan”

Sådan skrev forfatteren Martin Andersen Nexø i 1906 på første side af sit eget danske mesterværk ”Pelle Erobreren”. En hyldest til forfatterkollegaens storværk ”Lykke-Per”, som Pontoppidan var blevet færdig med at udgive to år tidligere.

Og lige som der gik en rød tråd fra Pontoppidan til Andersen Nexø, går der en rød tråd mellem filmatiseringerne af deres bøger. Bille August instruerede ”Pelle Erobreren” i 1987. Derfor var han også det naturlige valg til at instruere Lykke-Per nu godt 30 år senere.

Ikke blot fordi han med ”Pelle Erobreren” løste opgaven til topkarakter og skabte et dansk storværk, der senere blev præmieret med en Oscar. Men fordi, at ”Lykke-Per” er en type historie, som ligger lige til højrebenet for Bille August, der har en lang række klassiske bog-filmatiseringer på CV’et, og som altid har mestret den store episke historiske fortælling.

Det gør han også her, hvilket er imponerende fordi ”Lykke-Per” er en langt mere kompliceret historie. Mens ”Pelle Erobreren” handler om det inderlige forhold mellem drengen Pelle og faderen Lasse er Peter Andreas Sidenius (der senere får tilnavnet Lykke-Per) en anderledes sammensat natur.

Født i en jysk præstefamilie og opfostret med troens åg og syndens og skammens brændemærker, gør Per lige fra starten oprør mod sin sociale arv. Idealistisk og stejl på grænsen til det arrogante forlader han barndomshjemmet og drager til København for at blive ingeniør. Hans mål er fuldføre sin store drøm om at skabe et kanalsystem gennem Jylland, som skal bane vejen for det moderne, teknologiske samfund og øget velstand for alle.

Hans ambitioner driver ham i favnen på den rige, jødiske familien Salomon, hvor han gør indtryk på begge døtre. Han tiltrækkes dog især af den ældste Jakobe med hvem han indleder et heftigt kærlighedsforhold. Vejen synes åben på alle fronter for den unge idealist, men Pers ubøjelige sind, der får ham til at ligge i krig med alverden, og skyggerne fra barndommen, sætter en kæp i hjulet.

Som det så ofte hænder i den slags fortællinger, er Per sin egen værste fjende. Esben Smed leverer en fremragende præstation som den unge, fascinerende fantast, som både tiltrækker og støder folk bort. Pers visioner er ikke bare luftkasteller (i dag ville ingen f.eks. rynke på næsen af vind- og bølgeenergi), men samtidig er han også drevet af ønsket om social opstigning, og han er ikke bleg for at bruge andre for at nå sit mål.

Samtidig gør Katrine Greis-Rosenthal en fantastisk indsats som Jakobe, der ender med at sætte sit hjerte på spil for Per. På den ene side afmålt tilbagetrukket, på den anden side fuld af følelser og mod til at bryde med de konventioner, der også binder hende. På den måde er hun på mange måder Pers modstykke som en moderne foregangskvinde.

Kærlighedshistorien mellem dem er filmens centrum. Rundt omkring dem gør Tommy Kenter god fyldest som Jakobes far, Ole Lemmeke som hans snu hjælper Delft og Rasmus Bjerg som Jakobes kedelige og til slut forsmåede, jødiske bejler Eybert.

Lige som Andersen Nexø var Henrik Pontoppidan en bidende, social samfundsrevser. Lykke-Per er ikke bare en dannelseshistorie, men tillige et sammenstød mellem det gamle og det nye. Mellem religiøse traditioner og videnskabens moderne verden. Og mellem forskellige samfundsklasser. I sidste ende handler den om jagten på den ultimative frihed, som Per faktisk på sin egen måde ender med at finde.

Bille August udnytter sine rammer til de yderste og kontrasterne imellem dem. Fra de kolde, mørkere billeder fra København til storslåede, farvestrålende landskabspanoramaer. Samtidig har Martin Madsen tryllet med de visuelle effekter og på magisk vis genskabt København anno 1870.

Trods den lange spilletid på 168 minutter bliver ”Lykke-Per” aldrig kedelig. Fortællingen river konstant én med, og man glæder sig allerede til, at den bredes yderligere ud, når Bille August næste år omformer den til en TV-serie i fire afsnit.

Foreløbig har han giver os en umådelig vellykket og på alle måder værdig filmatisering af Henrik Pontoppidans bog.

Lykke-Per – 168 minutter – Danmark – Instrukøtr: Bille August – Medvirkende: Esben Smed, Kathrine Rosenthal, Julie Christiansen, Tommy Kenter, Anders Hove, Jens Albinus, Rasmus Bjerg, Tammi Øst, Ole Lemmeke m.fl.