Filmanmeldelse: Polar – Kom nu hjem Mads!
Kære Mads Mikkelsen
Som filmanmelder gennem mange år har en af mine kæpheste altid været, at film skulle ses i biografen. Her tager de sig smukkest og mest medrivende ud.
Det mener jeg stadig, men jeg må også indrømme, at der findes film, som hverken fortjener at blive set i biografen, på fjernsyn eller på en computer ja end ikke på en mobiltelefon.
Sådan en film er din nyeste film ”Polar”, der havde premiere på Netflix i går. Samme streamingkanal, der for kort tid siden gav os det smukkeste mesterværk med den mexicanske film ”Roma” kan åbenbart også skrabe bunden.
Det er ikke så meget historien, Mads. Jeg mener, et plot om en organisation, der lever af lejemord på bestilling, og som beslutter sig for at aflive sine ansatte for at slippe for at udbetale dem en fed lejemorder-pension, kunne faktisk være blevet en god film.
Det er heller ikke dig, Mads. Du gør det faktisk rigtig strålende, når du går rundt med Charles Bronson moustache og livstrætte øjne som den aldrende lejemorder Duncan, der indleder en krig mod sine tidligere arbejdsgivere. Der er både pondus og troværdighed over din figur. Dybde bag lejemorderens rutinemæssige aflivninger og en farlighed i dit blik, som virker.
Nej Mads, det er sgu alt det andet omkring filmen, som jeg har svært ved at sluge. Forsøget på at virke cool, der får det hele til at fremstå som et skingert tegneserieunivers.
Når nu du selv er så god, hvorfor skal organisationens dræberhold så ligne en flok outrerede klovne? En bimbo, der knalder rundt og prøver på at være Harley Quinn – ha ha, som om! To mørklødede muskelfyre, en nørdet fyr med skrigende rødt skæg og strithår, der mere minder om en computernørd end en lejemorder. Og en japansk kvinde med malede øjenbryn, der spiller barsk og snerrer sine replikker ud, fordi nogen fejlagtigt har fortalt hende, at sådan skal man spille for at virke farlig.
”Hvad er din plan”, savler organisationens chef Blut i sin mobil til hende.
”At finde ham og dræbe ham”, snerrer den japanske kvinde.
”Jeg elsker det”, savler Blut tilbage.
Hvis så Blut endda havde udstrålet en eller anden skræmmende karisma, som kunne forklare, hvilken overlegen og effektiv organisation, der var tale om, men igen er vi ovre i cirkusverdenen. Producenterne har ansat lavstammede, trinde Matt Lucas til at spille lejemorderchef iført lyserødt habit og skabede attituder som den hysteriske baby, han ligner. Og hvorfor skal man absolut se ham få sin muskelforladte krop masseret i en scene? Det kunne jeg ærlig talt godt have undværet.
Så nej, det er slet ikke værdige modstandere for dig Mads. Det er som at se Bruce Willis banke løs på Bamse og Kylling.
Det hele drukner i sprøjtende teaterblod, corny-kiksede replikker og ligegyldige splatterdrab, som når man i indledningsscenen ser hele organisationens klovne-dræberhold i aktion. Det er åbenbart ikke nok, at der ligger en lejemorder på afstand med en super effektiv riffel med kikkertsigte, der kunne have ramt deres mål i hovedet når som helst. Nej, de andre skal ind på kampscenen og skyde lidt løs. Så er den amatøragtige tone lige som slået an.
Men du gør det som sagt rigtig godt Mads. Og scenen, hvor du er blevet overtalt til at fortælle en lokal skoleklasse om verden, og du viser dem en afghansk dræberkniv og et billede af et lig, der har ligget i solen i 30 dage, er faktisk filmens sjoveste og bedste.
Men Mads, det er ikke godt for dig at være med i sådan en omgang lort. Du har selvfølgelig (håber jeg) fået din gode hyre, og nogle gange skal man vel også udføre lidt rugbrødsarbejde. Det kan ikke være flødeskum det hele. Men det her er simpelt hen at sætte barren for lavt, og det gør ondt at se, hvordan du er kommet ud i noget filmisk snavs.
Så kære Mads, jeg har en bøn til dig. Drop de internationale produktioner og kom hjem. Det er så længe siden, vi har set dig i en dansk film, og vi har lige fået en ny filmaftale, der stiller høje kvalitetskrav. Så der er brug for dig i Danmark. Kom hjem Mads, jeg be’r dig. Så glemmer vi alt om ”Polar” og starter på en frisk.
De bedste hilsener
CineMadsen
Polar – 118 minutter – USA og Tyskland – Instruktør: Jonas Åkerlund – medvirkende: Mads Mikkelsen, Vanessa Hudgens, Katheryn Winnick, Fei Ren, Ruby O. Fee, Matt Lucas m.fl.