
Verden er på vej tilbage mod normalen, og når det gælder biograferne.
Et sikkert tegn på det, er at der i denne uge atter er tyske filmdage i biografen i København og Aarhus
Det er Grand Teatret i København der sammen med Den tyske Ambassade og Goethe-Instituttet samt Øst for Paradis biografen i Århus, står bag de tyske filmdage.
Dermed får filminteresserede igen i år mulighed for at få et indblik i de nyeste tendenser i den tyske filmverden.
I alt
bliver er der mulighed for at se 7 tyske film i Grand Teatret og Øst for
Paradis fra den 30. maj til den 2. juni.
De syv film dækker en meget bred vifte af emner fra et blik bag facaden hos de
yderste antifacistiske grupperinger i Tyskland til racisme, en meget usædvanlig
lærer og en endnu mere usædvanlig kærlighedshistorie.
De syv film er følgende:
Undine
Christian
Petzold er tilbage med en moderne version af fablen om vandvæsenet Undine, der
først bliver menneske, da hun forelsker sig i en mand, men som må dræbe ham og
vende tilbage til sit element, hvis han er hende utro. Undine arbejder som
historiker på Berlins Humboldt-Institut. Da forholdet til kæresten går i
stykker, falder hun bogstaveligt talt i armene på dykkeren Christoph (Franz Rogowski)
under et knust akvarium. Kærligheden brænder i de våde elementer, men er det
nok til holde Undine i live blandt menneskene? ”Vildtvoksende, uforklarlig
undersøisk magi” skrev Politikens Erik Jensen fra Berlin sidste år, hvor filmen
modtog filmkritikernes FIPRESCI-prisen, mens Paula Beer løb med den kvindelige
skuespillerpris.
Herr
Bachmann und seine klasse
En
enestående chance for at gense vinderen af juryens Sølvbjørn ved dette års
filmfestival i Berlin. Fællesskabet i klassen og i livets formende år er
observeret med et kærligt og knivskarpt blik i denne formidable film af Maria
Speth. Vi kommer helt tæt på en skoleklasse i Tyskland, hvor elever i alderen
12-14 år (med vidt forskellige baggrunde) mødes af både undervisning og sund
modstand fra deres lærer, hr. Bachmann – et forbilledligt menneske, for hvem
læring starter med nysgerrighed og indlevelse. Kan man lave en medrivende næsten
tre timer lang film om kultur og (ud)dannelse? Ja, når det ringer ind til time
med hr. Bachmann, kan man.
Enfant
Terrible
Rainer
Werner Fassbinder er en af de mest skelsættende filmskabere i tysk filmhistorie
og nåede i et rasende arbejdstempo at lave over 40 spillefilm og talrige
teaterstykker, før han døde i 1982 i en alder af kun 37. Instruktøren Oskar
Roehler tager afsæt i Fassbinders kunstneriske kompromisløshed og personkredsen
omkring ham, og gennem en række stiliserede, kulisseagtige scener skildres
centrale begivenheder og filmiske højdepunkter i Fassbinders liv. Oliver
Masucci leverer en kraftpræstation som manisk filmskaber, der drives frem af
tårnhøje ambitioner, begær og en dybfølt længsel efter kærlighed.
Und
morgen die ganze welt
Instruktøren Julia von Heinz trækker på egne erfaringer i dette stærke og
bevægende drama, der også var årets tyske Oscar-kandidat, Hun tager os bag
facaden i den yderste venstrefløjs anti-fascistiske grupperinger. Hvor langt
vil man gå i bekæmpelsen af had og fascisme? Luisa er en ung jurastuderende,
der sætter sig for at gøre en forskel. Hun tilslutter sig en
venstrefløjsbevægelse for at protestere mod stigende fremmedfjendskhed og
nazisme og finder hurtigt sammen med to unge mænd fra inderkredsen. Men snart
skubbes grænserne for, hvor langt de vil gå for at nå målet, og hvorvidt vold
er et legitimt modsvar til fascisme og fremmedhad. Med andre ord: Om målet
helliger midlet.
Schwesterlein
Berlin og Schweiz er åstederne i årets schweiziske Oscar-kandidat, som diverterer med endnu en stærk, tysksproget præstation af vor egen Jens Albinus. Lisa (Nina Hoss) var engang en anerkendt dramatiker, men nu skriver hun ikke mere og er flyttet til Schweiz med sin mand (Jens Albinus) og deres fælles børn. Da hendes tvillingebror, den kendte teaterskuespiller Sven (Lars Eidinger), bliver alvorligt syg af kræft, vender hun tilbage til Berlin og til den verden, hun inderst inde stadig er en del af. Lisa sætter alt ind på at få sin bror på benene og tilbage på scenen. Samtidigt vækkes en længsel i hende efter at skrive og være kreativ igen.
Prelude
Den 19-årige David er et stortalent ved klaveret, og hans største og eneste drøm er at blive koncertpianist og optræde på alverdens scener. Han er netop startet på konservatoriet, og under en myndig klaverlærerindes vinger når hans klaverspil nye højder. Men samtidig stiger forventningerne til ham, og han oparbejder en nådesløs selvkritik. Da David forelsker sig lidenskabeligt i Marie (Liv Lisa Fries, der var uforglemmeligt god som Charlotte Ritter i ’Babylon Berlin’), som er kæreste med en anden medstuderende, truer situationen med at løbe ud af kontrol. Sabrina Sarabis spillefilmdebut er drevet af intense skuespilpræstationer og en gennemmusikalsk rytme i lyd og billede.
Exil
Visar Morinas prisvindende lægger ud med en død rotte. Den hænger, ildevarslende, på døren til det hus, som Xhafer bor i sammen med sin kone og deres børn. Xhafer kommer oprindeligt fra Kosovo, men har boet i Tyskland i mange år og er både veluddannet og velintegreret. Rotten bliver for Xhafer et af de første tegn på, at han bliver chikaneret på grund af sin etniske baggrund. Snart bliver hvert ord og hver hændelse udlagt som et udslag af racisme, og Xhafer føler sig mere og mere isoleret og udstødt fra samfundet, sit arbejde og sågar sin familie. Er der noget om det? Eller er Xhafer snarere paranoid og ved at miste grebet om virkeligheden? Filmen er produceret af instruktøren af ’Min far Toni Erdmann’, Maren Ade.