Berlinalen 2018 dag 10 – Rumænsk ”sexfilm” vinder Guldbjørnen

Berlinalen 2018 - Dag 10-01

Lørdag aften blev den 68. Berlinale afgjort, da den rumænske film “Touch Me Not” vandt guldbjørnen. En film der på helt usædvanlig vis udforsker intimitet og sex.

Det er et valg, der nok skal give genlyd blandt Berlinale-journalisterne. Jeg husker således stadig hvordan, at en af min gode Berlinale-bekendte S, en hårdkogt feminist, rasede efter at have set filmen, fordi hun mente, at den kvindelige instruktør Adina Pintilie groft havde manipuleret de medvirkende til at gå langt over deres intime og seksuelle grænser.

Men når man tænker efter, så er ”Touch Me Not” faktisk et ret logisk valg fra juryens side. For det første leger Adina Pintilie effektivt med både filmformatet og fortællestrukturen, fordi hun skamløst blander skuespillere og ikke-skuespillere og selv deltager som flue på væggen via en opstillet skærm. Eller som jury-præsidenten, den tyske instruktør Tom Tykver, udtrykte det:

- Vi har villet give priser til film, som ikke bare viser, hvad film kan, men også, hvor film måske kan gå hen. “Touch Me Not” er en hyldest til forskelligheden.

Og filmens britiske hovedrolleindehaver Laura Benson supplerede: Guldbjørnen er en påmindelse om, hvor vigtigt det er at lave film på en anderledes måde og at eksperimentere.

Og det må man sige, at der bliver gjort i ”Touch Me Not”, som også er en modig film. Ikke bare fra instruktørens side, men sandelig hvad angår skuespillernes og ikke-skuespillerne, der blotter sig i en sjælden grad både fysisk og følelsesmæssigt. Dermed når filmen dybt ind under huden på tilskuerne og lægger op til både eftertanke og dialog. Den udfordrer vores forestillinger om “det normale” og viser, hvor forskellige udtryk sex og intimitet kan have.

Endelig for det tredje, er ”Touch Me Not” også det perfekte ”politiske” valg i et Berlinaleår, hvor MeToo-bevægelsen og debatten om seksuelle krænkelser har fyldt meget på festivalen. For alt efter øjnene, der ser, kan min Berlinale-bekendte S sagtens have ret. På pressemødet efter filmen fortalte en af de andre medvirkende skuespillerinder således, at hun havde følt sig presset af instruktøren til sexscener, hun ikke havde været forberedt på – blandt andet fordi der ikke lå et færdigt manuskript på forhånd.

Sølvbjørnen og Juryens Store Pris gik fuldt fortjent til den polske film ”Twarz”. En film der både kan anskues konkret som et portræt af en personlig tragedie og livet i de polske landdistrikter, og mere symbolsk som et kig på det gamle versus det nye Polen.

På samme måde fik den paguayanske film ”Las Herederas” om et ældre lesbisk par også  fuldt fortjent en Sølvbjørn og Alfred Bauer Prisen. Filmen sætter ikke blot fokus på et usædvanligt emne, men har også en dybt original historie og er samtidig et eksempel på, hvordan denne Berlinale i den grad har været præget af stærke kvindefigurer både bagved og foran kameraet.

Filmens kvaliteter blev yderligere understreget af, at hovedrolleindehaveren den 68-årige Ana Brun fik en Sølvbjørn for den bedste kvindelige hovedrolle.

De vigtige priser blev fordelt således:

Guldbjørnen
”Touch Me Not” (Adina Pintilie)

Sølvbjørnen – Juryens store pris
”Twarz” (Malgorzata Szumowska)

Sølvbjørnen – Alfred Bauer prisen
”Las Herederas” (Marcello Martinessi)

Sølvbjørnen – Bedste skuespillerinde
Ana Brun (Las Herederas)

Sølvbjørnen – Bedste skuespiller
Antony Bajon (La Priére)

Sølvbjørnen – Bedste instruktør
Wes Anderson (Isle of Dogs)

Sølvbjørn – Bedste manuskript
Manuel Acalá og Alonso Ruizpalacios (Museo)

Hvad med Danmark vil nogen måske spørge? Der var ingen danske film i hovedkonkurrencen, men det blev alligevel til et lille dansk pris-aftryk, da den tyskfødte dansk-ungarske Réka Bucsi hjemtog en særlig pris for sin animerede kortfilm ”Solar Walk”. En film der kombinerer moderne jazz med animerede sekvenser af solsystemet og rummet.

Med disse ord siger CineMadsen tak for denne gang fra Berlinalen med dens mange indtryk og – forhåbentlig – på gensyn i 2019.