Berlinalen 2018 dag 09 – Fra A-Z

Berlinalen 2018 - Dag 09-02

A – ALBA AUGUST
Den kun 24-årige dansk/svenske skuespillerinde leverede en af Berlinalens mest lovende præstationer som den unge Astrid Lindgren i Pernille Fischer Christensens film ”Unge Astrid”. Hende kommer vi med garanti til at se mere til.

B – BENOIT JACQUOT
Den franske instruktør Benoit Jacquot stod for en af de mere spektakulære film i hovedkonkurrencen. Hans erotiske dram ”Eva” om forholdet mellem en yngre mand og en ældre luksusescortkvinde havde en storspillende Isabelle Huppert i hovedrollen.

C – CLAUDIA EISINGER
MeToo-bølgen skyllede ind over Berlinalen, som flere gange blev sat i en næsten umulig situation. Det skete for eksempel, da den tyske skuespillerinde Claudia Eisinger opfordrede til, at man udskiftede den berømte røde løber med en sort som en støtte til MeToo-bevægelsen. Det afviste arrangørerne dog og blev straks kritiseret.

D – DANMARK
Kasper Rune Larsens film ”Danmark” blev vist på Berlinalens ungdomssektion Generation 14 og fik velfortjente klapsalver med på vejen, da den var slut. Filmen om at være ung i provinsen er blevet til for et vanvittig lavt budget på bare 80.000 kroner.

E – ELDORADO
Der var ikke så mange politiske film i Berlinalen i år. En af dem var den schweiziske instruktør Markus Imhoofs film ”Eldorado” om den aktuelle flygtningesituation i Europa. En tankevækkende dokumentar om, hvordan vi selv er med til at forstærke problemerne omkring de flygtningestrømme, vi ser i disse år.

F – FIGLIA MIA
Den italienske film Figlia Mia i hovekonkurrencen bød på et spændende socialt drama midt under den italienske sol. Det er historien om en pige, der finder ud af, at hendes mor er en anden, end hun troede, og som samtidig må erkende, at hendes biologiske mor ikke er i stand til at tage sig af hende.

G – GULDBJØRNEN
Normalt snakker alle om Guldbjørnen og hvilken film, der mon vinder, men ikke i år. Programmet i hovedkonkurrencen var så svagt, at de fleste forlod Berlinalen uden at have den fjerneste anelse om, hvilken film, der får prisen lørdag aften, og  i øvrigt også var ligeglade med det.

H – HUNDEKUNSTER
Wes Anderson åbnede årets Berlinale med sin anden animationsfilm ”Isle of Dogs”. Bagefter var ”kedelig” det første ord, som mange ytrede om filmen. Anderson har helt sikkert talent, men er også så fokuseret på formen, at han efterhånden er blevet mere stil end indhold.

I – INTERNATIONAL?
Berlinalens hovedkonkurrence havde i år udviklet sig til lidt af en lukket fest. Ud af de 24 film i hovedprogrammety var der således kun 4, der ikke var fra enten Europa eller USA. Heraf kom to fra Mellem- og Sydamerika, én fra Asien og én fra Mellemøsten.

J – JOAQUIN PHOENIX
Skuespilleren Joaquin Phoenix leverede en af sine bedste roller, som comic-strip tegneren John Callahan, der blev lam efter en ulykke. Han leverede dog en mindre heldig præstation på pressemødet efter filmen, hvor han sagde ”Jeg hader filmfestivaler, fordi jeg altid skal tale med pressen” og derefter demonstrativt vendtev ryggen til salen. Nogle burde nok fortælle den mand, hvad han får sin løn for.

K – KIM KI-DUK
Den sydkoreanske auteur-instruktør Kim Ki-Duk var et af dette års mest kontroversielle navne. Det faldt en del for brystet, at han var inviteret til at vise sin nye film ”Human Space, Time and Human” på festvalen, til trods for at han har været anklaget for at forulempe en sydkoreansk skuespillerinde seksuelt. En anklage Kim Ki-Duk dog er blevet frikendt for i retten.

L – LAS HEREDERAS
En af de eneste ikke nordamerikanske/europæiske film i hovedkonkurrencen var den paraguayanske ”Las Herederas”, der også skilte sig ud ved sin anderledes historie. Filmen handler nemlig om et ældre, lesbisk par.

M – METOO
MeToo-bevægelsen, der sidste år sendte chokbølger gennem film- og underholdningsbranchen verden over ved at sætte fokus på seksuelle over og sexchikane, var også med på Berlinalen, og festivalens arrangører kom ud i en knivskarp balancegang. På den ene side blev der afviklet en række arrangementer og diskussioner under festivalen omkring seksuelle overgreb. På den anden side blev festivalen beskyldt for hykleri – blandt anden fordi man have inviteret den sydkoreanske instruktør Kim Ki-Duk trods beskyldninger om overgreb.

N – NØDVENDIGHED
Er der historier, som simpelt hen ikke bør laves på film? Det spørgsmål skulle den norske instruktør Erik Poppe svare på, da han på pressemødet blev spurgt om, hvorfor han har lavet sin nye film om Utøya-massakren. Ifølge Poppe ønskede han at sætte fokus på ofrene og fortælle deres historie om  de skæbnesvangre 72 minutter, hvor Anders Breivik skabte rædsel på Utøya og skød og dræbte 69 unge.

O – OVERLEVENDE
Et af de største øjeblikke på Berlinalen, var under pressemødet efter filmen ”Utøya”, hvor filmens instruktør havde medbragt tre af de virkelige overlevende fra massakren. Lige der, var Berlinalen fuldstændig lige meget. Det eneste vigtige var, at de levede og stod der.

P – PERNILLE FISCHER CHRISTENSEN
Den danske instruktør Pernille Fischer Christensen blev en af Berlinalens store samtaleemner med sin nye film om Astrid Lindgren. Filmen følger Lindgrens tidlige ungdom, hvor hun blev gravid med en langt ældre mand og måtte sætte sit barn i pleje i København i flere år.

Q – QUIBERON
Ikke mange kender den franske by Quiberon. Men det var her, at en journalist fra skandalebladet Stern I 1981 lavede et verdensberømt interview med skuespillerinden Romy Schneider. Interviewet blev vakt til live igen I smukkeste sort/hvid i filmen “3 tage in Quiberon”.

R – RUSSISK FORFATTER
Over to timer skulle den russiske instruktør Alexey German Jr. bruge på at fortælle om den eksistentielle krise, forfatteren Sergei Dovlatov røg ind i, da de officielle medier nægtede at trykke hans tekster. Visuelt flot, men for lang.

S – SKVATTTEDE MÆND
Mens der var masser af stærke kvindefigurer i filmene i årets hovedkonkurence på Berlinalen, skulle man(d) kigge langt after mandlige forbilleder. De fleste af filmene var således fyldt med skvattede, usoignerede, uintelligente mænd. Man skulle næsten tro, at Berlinalen hare n agenda der.

T – TRANSIT
En af de film I hovedkonkurrencen, der delte journalisterne, var Christian Petzolds “Transit”. En historie om mennesker på flugt fra de tyske besættelsestropper, men som var filmet i nutidens Marseille. Nogen mente ikke, at eksperimentet var lykkedes, mens andre tipped den til at få en pris på Berlinalen-

U – UTØYA
Erik Poppes film ”Utøya” blev uden sammenligning den mest omdiskuterede på Berlinalen – og den kan også blive svær at markedsføre. For hvem har egentlig behov for at se en film, om en masse unge mennesker, der skydes ned af en afstumpet, højrenationalistisk terrorist?

V – VEJRET
Vejret var i sandhed med Berlinalen i år. Selv om det var bidende vinterkoldt, skinnede solen fra en skyfri himmel over Potsdamer Plats det meste af festivalen.

X – RIMER PÅ SEX
Filmen ”Touch Me Not” i hovedkonkurrencen blev et spændende indblik i menneskets sensualitet og seksualitet. Nogle mente bagefter, at den kvindelige instruktør groft havde udnyttet nogle af de skuespillere, der er med i filmen, som mere havde karakter af terapi end af film.

Z – ZELLNER
De to brødte David og Nathan Zellner var med i hovedkonkurrencen med deres komiske western ”Damsel”. Problemet var, at filmen egentlig var mere sørgelig end sjov, og at Robert Pattinson ikke er en specielt dygtig skuespiller.

DAGENS FILM

Berlinalen 2018 - Dag 09-01

TWARZ
Det var langt fra alle film i hovedkonkurrencen på dette års Berlinale, der fangede. Men den polske instruktør Malgorzata Szumowskas “Twarz” gjorde. Den handler om den unge fyr Jacek, der elsker heavy metal og som forvandler de små landeveje uden for sin by til sin private racerbane, når han da ikke styrer dansegulvet sammen med sin punkede kæreste Dagmara. Samtidig er man ved at opføre en stor Jesus-statue på en bakke ved siden af byen. Men under byggearbejdet kommer Jacek ud for en forfærdelig ulykke, der fuldstændig ødelægger hans ansigt. Han bliver den første i Polen til at få en ansigtsoperation, men selv om han fejres som en national helt, har han svært ved at vende tilbage til sin by og den kæreste, der nu ikke længere kan holde ud at se på ham. En tankevækkende film om det nye Polen.