Catch up 01: Mødregruppen – Skøn dansk feel-good film

Allerede få minutter inde i Mødregruppen” ved man præcis, hvad den handler om. For Charlotte Sachs Bostrups nye film er en af den slags, som man har set mange gange før:

Arrogant jetsetkvinde lever det søde liv i storbyen. På overfladen har hun det perfekte liv, men glemmer selvfølgelig det essentielle. Noget uventet sker, og hun tvinges tilbage til den lille by, hun er flygtet fra. Og her opdager hun så livets virkelige værdier.

Det er ud fra denne simple skabelon, som er set mange gange før på film, at ”Mødregruppen” finder sit eget leje.

Overklassekvinden Line (Danica Curcic) lever et liv på 1. klasse i Hong Kong. Hendes mand Bjørn (Anders W. Berthelsen) styrer familievirksomheden, som for længst er flyttet ud af Danmark til et mere lønbilligt sted.

Imens bruger Line tiden på at hjælpe andre og modtage deres klapsalver, når hun bevæger sig rundt mellem bordene til velgørenhedsarrangementer i sin ulastelige designerkjole og højhælede sko.

Så skidt med, at vennerne er faldet fra, fordi Bjørn snød dem i nogle investeringer, og at deres lille nyfødte søn stort set er overladt til deres barnepige.

Men da Bjørn en dag knalder barnepigen, og undskylder sig med at ”Jamen var vi ikke enige om, at hun var en gave til os alle sammen”, får Line nok. Hun flygter fra Hong Kong med sønnen til det mest usandsynlige sted, hvor Bjørn vil lede efter hende: Barndomsbyen Korinth på Fyn, som hun ellers har gjort alt for at undslippe.

Her møder hun sin kusine Maja (Julie Agnete Vang), der er bitter over, at Line stak af, og over, at de har lukket familiens fabrik i byen. Og hun møder Majas elskelige mødregruppe, der åbner hendes øjne for, hvad der virkelig er værd at leve for.

Der er noget Morten Korch’sk over det hele, som det er lang tid siden, at man har oplevet i dansk film – ja man venter næsten, at nogen pludselig skal bryde ud i sang om himlens fugle og skovens grønne træer. Og dette er absolut ment på den gode måde. For uanset den selvpostulerede provinsidyl, så føles det så godt og trygt, at man slapper af og meget gerne bliver hængende.

Mødregruppen er perfekt castet: Solvej (Lærke Winther) med krøllet rødt hår og kæmpe briller, der er mor til seks, lykkeligt gift og med hjertet på rette sted og benene solidt plantet på jorden. Hun er ikke bleg for at dyppe sutten i sukker for at få barnet til at holde op med at græde, og synes ikke, det er nødvendigt at tage telefonen, hver gang de ringer fra børnehaven. For hvis det er slemt, ringer de nok fra skadestuen. Caroline (Stephanie Leon) er den bramfri provinspige med store købebryster og lyserødt joggingtøj og Silvia (Marijana Jankovic) den fornuftige speltmor. Og så er der den homoseksuelle Bjørn (Martin Buch), der har et adopteret barn og netop er blevet skilt, fordi kæresten blev forelsket i en kvinde.

Danica Curcic er perfekt castet som det snoppede, elegante storbymenneske Line, der føler sig alt for stor til Korinth og promenerer rundt i den fynske bindingsværksidyl iført høje hæle og solbriller med Gucci-kufferten på slæb. Hun kommer dog hurtigt over i noget mere praktisk tøj, for under overfladen viser hun sig selvfølgelig at være god nok og hende, der får skabt forandring i det fast forankrede provinsmiljø.

Det hele er set før, men det gør heller ikke noget, når det er så charmerende udført som her. Man overgiver sig totalt til filmens feel-good stemning og synker veltilpas ned i biografsædet. Og så er det hele fermt udført af instruktøren Charlotte Sachs Bostrup og afviklet på lidt over halvanden time.

Mødregruppen – 99 minutter – Danmark – Instruktør: Charlotte Sachs Bostrup – Medvirkende: Danica Curcic, Anders W. Berthelsen, Julie Agnete Vang, Lærke Winther, Stephanie Leon, Marijana Jankovic, Martin Buch m.fl.