Filmanmeldelse: Cutterhead – Fanget i metroens helvede

Om få måneder åbner den nye Metro Cityring i København. Byggeriet har varet så længe, at metrobyggepladserne nærmest er blevet fast inventar i bybilledet.

Få har imidlertid været inde bag plankeværkerne og nede i dybet. Dernede hvor boremaskinerne ubarmhjertigt skærer sig gennem undergrunden og skaber et netværk af fugtige ormehuller under byens overflade.

Lyder det allerede en smule klaustrofobisk og angstfremkaldende? Er du bange nu? Jamen vi skal endnu længere ind. Helt derind, hvor den nøgne angst er fræset af huden, så det eneste, der står tilbage er et blødende stykke kød, der indædt kæmper for at overleve koste hvad det vil.

Det er ikke tit, at dansk film får en helt derud, men instruktøren Rasmus Kloster Bro’s spillefilmsdebut ”Cutterhead” gør.

Det starter ellers som en helt almindelig arbejdsdag for kommunikationsmedarbejderen Rie (Christine Sønderris), som er i gang med en pr-opgave for den nye metro. Fra byggepladsen over jorden stiger hun ned i metrobyggeriets underverden, hvor hun interviewer og fotograferer metroarbejderne. De kan ikke dansk, men svarer alligevel hjælpsomt ”Yes” til hendes alenlange, hjemmeformulerede spørgsmål.

Og så skifter billedet fra hygge til frygt nærmest uden overgang. En brand nær boremaskinens skærehoved efterlader Rie i et beskyttelsekammer dør om dør med metroarbejderne Ivo (Krešimir Mikić) fra Kroatien og Bharan (Samson Semere) fra Eritrea.

Ingen har overblik over, hvad der er sket, eller hvornår hjælpen når frem for at redde dem – hvis den da overhovedet når frem. Mens tiden tikker afsted, falder trykket, og temperaturen stiger og snart begynder ilten og handlemulighederne at slippe op.

”Cutterhead” er en basal historie om at overleve. En thriller, der i sin grundtone er så udansk, at det i sig selv er en triumf, at det kan lade sig gøre at skabe så meget spænding under vores hyggelige hovedstad.

Samtidig er filmen et kammerspil ind i menneskets mest primitive instinkter. Det tilfangetagne trekløver prøver indledningsvis at stå sammen for at hjælpe hinanden igennem. Men i takt med at situationen tilspidses, falder den civiliserede fernis bort, så det i stedet bliver alles kamp mod alle for at komme ud. En kamp, hvor der ikke længere er noget, som hedder moral eller næstekærlighed, men udelukkende den enkeltes følelss af at have mest ret til at leve.

Spændingen bygges elegant op undervejs, godt hjulpet på vej af den velspillende trio i borehovedet, der emmer af troværdighed både når de er sympatiske og usympatiske.

Rasmus Kloster Bro kan ikke helt dy sig for at flette lidt social geopolitik ind i sin fortælling: Den hjælpsomme afrikaner og familieelskende kroat over for den på mange måder egoistiske dansker.

Det havde han ikke behøvet, for ”Cutterhead” er i sin grundform en effektiv, andrenalinpumpende thriller, hvor publikum aldrig har mere overblik over, hvad der foregår, end filmens hovedpersoner.

Til gengæld bør Metroselskabet nok ikke bruge ”Cutterhead” som reklamefilm, når de skal markedsføre den nye metrolinie. Når man bagefter kører med metroen er man i hvert fald ikke fri for at mærke pulsen stige en anelse.

Cutterhead – 84 minutter – Danmark – Instruktør: Rasmus Kloster Bro – Medvirkende: Christine Sønderris, Krešimir MikićSamson Semere m.fl.