Filmbranchen bør stramme gevaldigt op på sikkerheden

Filmbranchen sløser med sikkerheden 01

Brud på samtlige ribben, hoften og begge kraveben. Indre blødninger i både nyre og lever og to sammenklappede lunger. Pris 70.000 kroner.

Sådan kunne man godt lidt kynisk konkludere, efter at ASA Film tidligere på ugen fik en bøde på 70.000 kroner på grund af den traktorulykke, som skuespilleren Bodil Jørgensen var ude for i juni.

Ulykken skete under optagelserne til ”Far til Fires vilde ferie og havde nær kostet Bodil Jørgensen livet. Den sendte hende fem dage i kunstig koma og ud i et langt, besværligt genoptræningsforløb, som hun stadig er i gang med.

ASA Film har ikke uventet accepteret bøden. Det kan man godt forstå, for det er i sandhed billigt sluppet – også billigere, end hvis selskabet havde taget sikkerheden alvorligt og i stedet lejet et par professionelle stuntmen til at udføre opgaven.

Det er heller ikke uventet, at producent Henrik Møller Sørensen fra ASA Film beklager ulykken:

- Ansvaret for ulykken er ASA Films, for der bør ikke kunne ske en ulykke på en filmoptagelse, som jeg er øverste ansvarlige for. Når der alligevel sker en så frygtelig ulykkelig hændelse, så er der ting, som vi ikke har gjort rigtigt, siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:

- På alle filmoptagelser tager vi sikkerheden meget alvorligt. Det bedste, vi nu kan gøre er at lære af ulykken og skærpe den ansvarsfølelse, som alle har på filmoptagelser.

Vi lader lige den sidste sætning stå lidt og kigger på, hvad det egentlig var, der skete den 18. juni.

Her lod ASA Film, som ifølge Henrik Møller Sørensen altså tager sikkerheden meget alvorligt, skuespilleren Kurt Ravn, der bestemt ikke er rutineret traktorfører, køre en tonstung traktor op af et stejlt dige.

Samtidig lod de Bodil Jørgensen side i traktorens bagskovl, selv om det er forbudt at bruge bagskovlen til persontransport.

Det var næsten dømt til at gå galt, og det gjorde det så. Traktoren begyndte at skride baglæns og Bodil Jørgensen faldt ud af bagskovlen og blev alvorligt kvæstet.

Hele forløbet virker hovedløst amatøragtigt og meget langt fra det billede af et filmselskab med styr på sikkerheden, som Henrik Møller Sørensen forsøger at tegne.

Og Bodil Jørgensens ulykke er langt fra enestående. I 2012 blev det kongelige teater idømt en bøde på 80.000 kroner for at overtræde arbejdsmiljølovens bestemmelser om sikkerhed.

Her væltede en 500 kilo tung, ni meter bred og seks meter høj væg ned over skuespiller Søren Sætter Lassen på teatrets scene, så han brækkede et ben og tre ryghvirvler.

Selvfølgelig kan der være tale om et statistisk tilfælde, men to så alvorlige ulykker på to år burde alligevel få teater- og filmbranchen til at stoppe op og kigge sig selv alvorligt i spejlet.

Det virker og ikke som om, at det sker. Tværtimod kunne man godt få på fornemmelsen, at Bodil Jørgensens mand, filmfotograf Morten Søborg, har ret, når han siger, at sikkerheden flyder:

- Det er helt op til den enkelte producent at beslutte, hvordan han vil gøre tingene. Derfor bliver det meget tid og penge, der kommer til at afgøre det, fastslår han.

Nu er Morten Søborg selvfølgelig part i sagen og derfor måske ikke 100 procent objektiv, men han har klart fat i den lange ende. Filmbranchen bør stramme gevaldigt op, inden der sker en endnu alvorligere ulykke.

Og så bør politikerne i øvrigt se på de danske bødetakster. 70.000 kroner i bøde for at sløse groft med sikkerheden, så en medarbejder bliver meget alvorligt kvæstet er jo latterligt lidt. Det burde koste 10 gange så meget, så forseelsen virkelig kan mærkes hos de ansvarlige.