Filmanmeldelse: Rejsen til fjerkongens rige – Danmark har fået sin egen Miyazaki

Rejsen til fjerkongens rige

4 popcorn

Normalt er døden et emne, som producenter af børnefilm går langt udenom. Temmelig misforstået skulle man mene. Til forskel fra voksne, der ofte har svært ved at håndtere døden, har børn nemlig som regel ingen problemer med at lade døden indgå som en naturlig del i deres tanke- og fantasiunivers.

For børn er døden langt mindre definitiv. De drømmer således om at møde døde slægtninge, og hvordan der mon er der, hvor man kommer hen, når man dør.

Sådan er det også for den lille kanindreng Johan i Esben Toft Jacobsens nye animationsfilm ”Rejsen til fjerkongens rige”.
Da hans mor en dag bliver syg og bliver hentet af Fjerkongen, flytter Johan og hans far ud på et skib. Han drømmer imidlertid om at se hende igen, og sender hende jævnligt flaskeposter. Og en dag, da han er alene, tager han ud for at finde fjerkongens rige og den tabte mor.

Da det endelig lykkes efter mange omveje, opstår der imidlertid problemer. For Fjerkongens rige er ikke noget rart sted. Det er trist og dystert, og kaninerne, som bor der, er underlagt en masse regler.

Selv om det aldrig bliver sagt ligeud i filmen, er fjerkongens rige i virkeligheden en slags dødsrige for kaniner. Og det tjener Esben Toft Jacobsen til ære, at han ikke forfalder til en påklistret happy end. Tværtimod er historien yderst konsekvent og handler snarere om at forlige sig med realiteterne – i dette tilfælde at moderen er død og ikke kan komme med tilbage – og give plads til både længsler og sorg.

- For mig handler den ikke så meget om liv og død, som om at savne. Det er jo også et tema, som man ser i f.eks. ”Bambi”. Og så handler filmen om nærvær eller rettere mangel på nærvær. Ved filmens start er Johans far ikke særlig god til at tale med ham og tage sig af ham, men det bliver han, sagde Esben Toft Jacobsen, da filmen for et par måneder siden blev vist på Berlinalen.

Historien i ”Rejsen til fjerkongens rige” er blandt andet inspireret af H. C. Andersens klassiske eventyr ”En moder”. Allermest minder filmens scenografi og stemning dog om den japanske tegnefilmskunstner Hayao Miyazakis poetiske tegnefilm.

Der er således klare paralleller mellem kaninernes dødsrige og den finurlige åndeverden, som man møder i for eksempel ”Chihiro og heksene”, hvis historie jo også er bygget op om et barn, der mister sine forældre.

Frøen Charon med skipperkasket og hunde/hvalrossen Radio Bill for ikke at snakke om fjerkongen selv, er figurer af en slags, som vi ikke er vant til at se i animationsfilm på disse himmelstrøg.

Esben Toft Jacobsen er klart kommet et stykke, siden han for tre år siden præsenterede sin første animationsfilm ”Den kæmpestore bjørn”, og med disse to film har han slået nogle spændende takter an og løftet dansk animationsfilm op på internationalt niveau.

Rejsen til fjerkongens rige – 78 minutter – Danmark – Instruktør: Esben Toft Jacobsen – Medvirkende (stemmer): Pelle Falk Krusbæk, Lars Brygmann, Tuva Novotny, Søs Egelind, Flemming Quist Møller m.fl.