Filmanmeldelse: Amateurs in Space – To skøre danskere og deres rumraket

amateurs-in-space

Man siger, at humlebien i virkeligheden ikke kan flyve, men den ved det ikke, og derfor flyver den bare.

Måske er det hemmeligheden bag de to hovedpersoner i den dybt fascinerende, danske dokumentarfilm ”Amateurs in Space”. Titlen skal i øvrigt tages fuldstændig bogstavligt. 42-årige Peter Madsen og 39-årige Kristian Bengtson har begge en drengedrøm om at rejse ud i rummet og gøre Danmark til rumnation lige som USA, Rusland og Kina. Samtidig ønsker de at være de første amatører i verden, der gennemfører en bemandet rumrejse.

Det lyder fuldstændig vanvittigt og er det på sin vis også. Men lige som med humlebien nægter de at se umuligheden i øjnene og begynder i stedet at samle deres raket af dele fra den lokale Silvan og en hårtørrer til 79 kroner.

Det er ren Olsen Banden, men de to nørders forskellige evner og temperament viser sig at være et himmelsk match – i hvert fald til at begynde med. På den ene side Peter, der er selvlært ubådsbygger, og hvis far altid var bange for, at sønnen ville´”låne” motoren i familiens bil for at konstruere en flyvemaskine. Han er manden, der skal booste raketten helt ud af jordens atmosfære. På den anden side Kristian med en fortid i NASA, der står for selve rumskibet – og som i filmens løb også kommer til at styre sponsordelen.

Fra deres gamle, beskidte værksted på Refshaleøen i København begynder amatørraketten efterhånden at tage form, mens en større og større gruppe af hjælpere slutter sig til projektet.

Filminstruktøren Max Kestner har fulgt de to originale iværksættere bag ”Copenhagen Suborbitals” gennem et par år lige fra de indledende diskussioner og første skuffende affyringer til den næsten totaler triumf, da det lykkes dem at sende en raket 8,3 kilometer lodret op i luften fra en platform i havet øst for Bornholm fulgt af hele verdenspressen.

Han får meget foræret af sine hovedpersoner, der beviser, hvordan mennesker ved hjælp af lidt galskab og en ukuelig entusiasme kan udrette mirakler. Samtidig klippes der hele tiden til kendte historiske optagelser fra NASAs raketopsendelser, hvilket underligt nok ikke får det danske projekt til at virke mindre – snarere større.

Men ”Amateurs in Space” er i lige så høj grad en historie om to mennesker, hvis venskab ender med at nedsmelte og forvandle dem fra makkere til modstandere. Den DAMP-bårne Peter bærer således rundt på en god portion paranoia, der konstant får ham til at mistænke Kristian for at ville overtage projektet og æren. På samme måde mener enspænderen Peter ikke, at familiemennesket Kristian er dedikeret nok. Deres eskalerende konflikt formidles elegant, men også nådesløst via gengivelse af de mails, de sendte hinanden

Deres brud er forudsigeligt, men også tragisk, fordi det gennem filmen faktisk lykkes Max Kestner at opbygge en tro på, at humlebien virkelig kunne flyve, og at de to ville have været i stand til at sende en bemandet raket ud i atmosfæren.

”Amateurs in Space” får dansk premiere i DOXBIO onsdag 2. november i biografer over hele landet og er desuden udtaget til hovedkonkurrencen på verdens største dokumentarfilmfestival IDFA i Amsterdam senere i november.

Amateurs in Space – Danmark – 80 minutter – Instruktør: Max Kestner – Medvirkende: Kristian von Bengtson, Peter Madsen m.fl.