Døden har mange årsager i dansk film denne sommer

Biograf

Det er ikke kun det varme vejr, der får biografejerne til at svede i øjeblikket. Fakta er, at det går skidt med at sælge billetter til danske film.

Antallet af biografbesøg til de danske titler er således faldet med 30 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Samtidig er det er faktum, at fire biografaktuelle danske film mildt sagt ikke præsterer som forventet:

Simon Stahos ”Miraklet” har kun solgt 540 billetter siden premieren den 5. juni. Jonas Arnbys ”Når dyrene drømmer”, nåede trods positivt omtale i Cannes kun 1.749 billetter i åbningsweekenden. Så gik det lidt bedre for Dansk Tegnefilms ”Cykelmyggen og Minibillen, som solgte 3.682 billetter i weekenden, men stadig ikke imponerende. Og endelig har kun 44.456 løst billet til Zentropas western ”The Salvation”, selv om den har Mads Mikkelsen og Mikael Persbrandt i hovedrollerne. Ikke helt nede på Staho-niveau, men stadig ikke voldsomt imponerende.

Så langt er de fleste enige. Når det kommer til årsagerne, er meningerne imidlertid stærkt delte.

Formanden for Danske Biografer Kim Pedersen er mest radikal i sin fortolkning. Han påstår, at synderen er Det Danske Filminstitut (DFI), som han hævder ”driver politik gennem premierekalenderen”.

– Instituttets dagsorden er, at den kommende filmaftale skal forkorte biografernes eksklusivitetsperiode. Ved at sende en svag titel som ”Miraklet” ud sammen med to danske forsøg inden for ærkeamerikanske genrer og en række talentfilm uden publikumspotentiale opstår pres for, at filmene skal hurtigere ud på VOD, lød hans forklaring for nylig i Jyllands Posten.

Det afvises dog på det kraftigste af områdedirektør Steffen Andersen Møller fra DFI, som siger:

– Jeg ved ikke, hvad man skal kalde den tankegang, men paranoid er ikke helt ved siden af.

Steffen Andersen Møller skyder i stedet skylden på blandt andet verdensmesterskaberne i fodbold og mener, at det ikke kun er de danske film, der ikke sælger billetter lige nu:

– Der mangler de her drivere, som trækker andre film med. V har hele tiden vidst, at der ville være VM i fodbold lige nu, og at vejret kan spille ind om sommeren. Derfor vil det lyde som dårlige undskyldninger. Jeg er nødt til at sige, at det generelt er skuffende biograftal, vi oplev er. Filmene ligger under vores estimater, forklarer han.

Filmredaktør Kim Skotte fra Politiken mener omvendt at noget tyder på, at publikums interesse for dansk film er intakt, når det gælder det sikre – som f.eks. en ny ”Far til fire” film eller ”Klassefesten 2”, mens interessen er stærkt vigende, når der skal satses.

– At det danske publikum måske er ved at blive mindre nysgerrigt i forhold til danske film som ikke er en klassefest, en krimi eller en romertalsfilm er en alvorlig udfordring. Hvis tendensen holder ved, kommer det til at kræve is i maven at insistere på at lave de anderledes og nytænkende film, mener Kimn Skotte.

Kim Skotte peger dog også på, at det i virkeligheden kan handle om dårlige kompromisser. Simon Stahos film var for eksempel oprindeligt tænkt som en musical. Nu endte den i stedet som en slags pastiche på Dreyers ”Ordet”, men ifølge Skotte ville den med garanti have været mere original, hvis man havde holdt sig til musical-konceptet.

Fakta er i hvert fald, at de fire film har slugt for over 30 millioner kroner i filmstøtte. Selv ved en høj sat gennemsnitlig billetpris på 100 kroner, giver det kun en foreløbig indtægt på godt 5 millioner kroner. Så uanset årsagen til det dårlige billetsalg, tyder meget på, at filmstøtten kunne være brugt langt bedre – i hvert fald set fra et økonomisk synspunkt