Filmanmeldelse: Transcendence – Johnny Depps hjerne går online
Et af de mange plusser ved Spike Jonze’s smukke og provokerende ”Hende” (2013), var, hvor elegant, den fik snoet sig udenom de sædvanlige klichéer om, hvordan teknologiske fremskridt begrænser menneskers individualitet.
I stedet fremstillede filmen en verden, hvor den kunstige intelligens ikke forsøgte at overtage verdensherredømmet, men derimod indledte et kærlighedsforhold med hovedpersonen og derefter rejste videre ud i kosmos.
I instruktøren Wally Pfisters debutfilm ”Trancendence” – som lige så godt kunne have heddet ”Ham” – er vi i imidlertid tilbage ved start i en rendyrket teknofobisk fortælling.
Indledningsscenen viser en ikke særlig fjern fremtid, hvor hele det moderne informationssamfund er brudt sammen. Bortsmidte mobiltelefoner flyder som affald i gaderne og computer-tastaturer er reduceret til dørstoppere. Og midt i det hele går filmens fortæller Max (Paul Bettany) rundt og beretter, hvordan det kunne gå så galt.
Derefter hvirvles vi fem år tilbage tiden. Max’ nære venner, forsker-ægteparret Will og Evelyn Caster (Johny Depp og Rebecca Hall), står foran det afgørende gennembrud inden for kunstig intelligens: Supercomputeren PINN, der er i stand til at indsamle og lagre menneskehedens samlede viden, og som samtidig kan kopiere et menneskes hjerne fuldstændigt inklusive personens følelser.
En græsrodsterrorgruppe frygter imidlertid, at eksperimentet vil resultere i, at computeren overtager magten fra menneskene. De foranstalter derfor en række simultane terrorangreb på forskere og forskningsprojekter inden for kunstig intelligens. Will såres, men overlever kun for at opdage, at kuglen, der ramte ham, var radioaktiv, så han nu er dømt til en langsom død.
For at redde sin mand beslutter Evelyn sig for at uploade Wills hjerne til PINN, og Max går modstræbende med på ideen. Planen lykkes, men snart begynder den kunstige Will at udvikle sig i ekspresfart. Da han går online opnår han en magt, som kan forandre kloden for altid.
Mens Max kidnappes af terrorgruppen, flygter Evelyn med Wills computerhjerne og opbygger et kæmpe computeranlæg uden for en lille, øde beliggende by. Da terrorgruppen opsporer deres skjulested, nærmer opgøret sig. Man kan man overhovedet standse en kunstig hjerne, der kan heale sår, omforme stoffer og uploade alle personer til sig som levende hybrider? Og er det stadig Will, der gemmer sig i computeren eller bare en kopi uden originalens sjæl?
Uanset svaret er problemet, at ”Transcendence” selv mangler sjæl. Filmen åbner ellers op for mange interessante problemstillinger, men kan ikke beslutte sig for, om den vil stå på Will og Evelyns side eller på deres teknofobiske modstanderes. Den lander derfor underlig uforløst mellem to stole.
På samme måde er billedsiden imponerende. De lange rækker af solfangere, der giver energy til det hemmelige anlæg og anlæggets udstrakte og sterilt hvide interriør er imponerende. Men det nytter ikke noget, når alle personerne er så livløse og humorforladte, at man knapt kan skelne de ”ægte” mennesker fra hybriderne. Faktisk virker det som om, at Pfister har gjort den klassiske fejl, når kamerafolk bliver instruktører: At skabe masser af visuel nerve og mindeværdige billeder, men uden en tilsvarende stærk fortælling.
Endelig gør det ikke tingene nemmere, at så meget hviler på Johnny Depps i kunstnerisk henseende smalle skuldre. Hans skuespilmæssige repertoire er stadig seværdigt i Tim Burtons film, og når han spiller piraten Jack Sparrow. Her er det imidlertid ikke nok til at gøre Will-figuren interessant, hverken den fysiske eller computergenererede. Her var der meget mere liv over Scarlett Johansons sexede stemme i ”Hende”.
Efter næste to timer i et hælslæbende tempo, der nogle steder minder om Kubricks berømte ”Rumrejsen år 2001 (1968), ender ”Transcendence” som en film, der havde mulighederne, men mangler intelligensen til at føre dem ud i livet. Måske skulle Wally Pfister have uploadet sin egen hjerne, før han gik i gang.
Transcendence – 119 minutter – USA, Storbritannien og Kina – Instruktør: Wally Pfister – Medvirkende: Johhny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman, Kate Mara m.fl.