Filmanmeldelse: Charmøren er årets hidtil bedste danske film

Film - Charmøren

5 popcorn

Der er nogle film, der fanger én lige fra starten, og som derefter åbner sig op lag på lag, som en russisk Babushka-dukke. Hele tiden i stand til at nå dybere ind. Hele tiden i stand til at overaske.

Sådan er det med den dansk bosiddende iranske instruktør Milad Alamis debut-spillefilm ”Charmøren”, der snildt er årets hidtil bedste og mest interessante danske film.

Det begynder med et spektakulært selvmord. En blond kvinde vælger at kaste sig ud af vinduet i sin ellers komfortable Københavnerlejlighed, mens en ukendt person er ved at tage bad.

Allerede her præsenteres man som tilskuer for filmens første gåde, som hurtigt viger for historien om den unge, iranske indvandrer Esmail, der er titlens unge, smukke, belevne charmør.

Om dagen arbejder han som flyttemand, mens han om aftenen er fast gæst på en dyr vinbar i Indre By, hvor han iført sit eneste jakkesæt kurtiserer og forfører kvinde efter kvinde. Ismael vil dog mere end sex. Han er ude efter en dansk kæreste, så han kan blive i landet og fortsætte med at sende penge hjem til sin familie i Iran.

En dag bliver alting imidlertid vendt på hovedet, da han møder den unge, iranske kvinde Sara. Selv om hun gennemskuer ham fra første sekund, er der kemi imellem de to fra starten, og inden længe bliver han præsenteret for hendes familie og venner.

Men tingene bliver hurtigt alvorlige, for både Sara og Esmail har hemmeligheder, der kan true deres gryende forhold.

Det er en både ferm og skæbnetung fortælling, som Alami har fået strikket sammen, der minder om de menneskelige dramaer, som den kendte iranske instruktør Asghar Farhadi plejer at levere.

”Charmøren” handler hverken om indvandrere eller integration, men om mennesker, der ønsker noget andet og bedre for sig selv, hvor de ikke behøver at kæmpe. Den handler heller ikke om en mand, der udnytter kvinder, selv om titlen ellers godt kunne få en til at tro det. Kvinderne i filmen har nemlig deres egne agendaer og bruger Esmail lige så meget som omvendt. Og det er netop en af de virkelig sympatiske træk i ”Charmøren”, at ingen og intet er sort/hvid.

Flere overraskelser overvejs får historien til at skifte mellem kærlighedsfortælling, thriller, drama og noir, og slutningen er lige så kraftfuld i sin konsekvens som åbningsscenen.

Esmail spilles med perfekt timet underspillet ro af den svensk-iranske skuespiller Ardalan Esmaili, der blandt andet er kendt fra TV2s serie ”Greyzone”, mens elektropop-sangerinden Soho Rezanejad debuterer som den uudgrundelige Sara. Begge spiller mesterligt ”in between”, så man aldrig ved, hvor man har dem.

Læg dertil, at filmens fotograf Sophia Olsson leverer en billedside så smuk og visuelt velkomponeret i hver eneste scene, at det føles som om, at ens øjne drikker fløde. På den måde kan man nyde filmen alene for billederne og få alt resten som foræring.

”Charmøren”, der er en dansk-svensk coproduktion, har allerede før premieren i Danmark vundet en lang række priser, startende med kritikerprisen i San Sebastian International Film Festival i 2017, hvor den havde verdenspremiere.

Milad Alami er en uddannet fra Den Danske Filmskole i 2011 som en del af det kuld, som Filmmagasinet Ekko døbte ”årgang ekstrem”. Han afgangsfilm ”Intet kan røre mig”, er da også en voldsom sag, hvor en teenagers følelses af at stå udenfor eksploderer i en skolemassakre. Med ”Charmøren” viser han, at han allerede mestrer et mere afdæmpet drama, der hænger fast længe efter, at man har forladt biografen.

Charmøren – 102 minutter – Danmark og Sverige – Instruktør: Milad Alami – Medvirkende: Ardalan Esmaili, Soho Rezanejad m.fl.