CPH:DOX 2019 – Det skal du se

Man kan ikke lade være at være stolt. Mens jeg sidder og skriver disse linier, er åbningsforestillingen i den 17. CPH:DOX filmfestival gået i gang for fulde huse i Konservatoriets Koncertsal i København.

Da festivallens daværende direktør Tine Fisher dengang i 2003 udtalte, at DOX-folkenes ambition var skabe den største dokumentarfilmfestival i verden, trak mange overbærende på skuldrene. Vi lever trods alt i Danmark, og den slags ambitioner har det med at få janteloven frem i danskerne.

Men CPH:DOX er her endnu. Tine Christensen er stadig direktør, og festivalens besøgstal er vokset fra 14.000 det første år til 2018, hvor CHP:DOX slog alle rekorder med et totalt besøgstal på 110.500. Og samtidig er festivalen vokset i både størrelse og indflydelse, så den nu er den næststørste dokumentarfilmfestival i verden kun overgået af IDFA-festivalen i Amsterdam. Så jo, der er masser at være stolt over.

Med Marie Skovgaards imponerende portrætfilm ”Reformisten” om den første, kvindelige imam i Danmark som åbningsfilm understreger CPH:DOX, at de mere end nogen sinde har i sinde at være en stemme i samfundsdebatten, både den politiske og den kulturelle. Og de understreger, at årets program står i kvindernes tegn – inklusive den nydanske kvindebevægelse.

I årets festival program slår CPH:DOX da også fast med syvtommersøm, at DOX lige som en række af de andre store filmfestivaler i verden har skrevet under på det såkaldte 50/50 2020 charter, der sigter mod, at der næste år skal være lige mange film med i konkurrencen instrueret af kvinder som af mænd.

Og CPH:DOX er godt på vej. Ud af de 66 film, der er udtaget til årets konkurrenceprogram, er de 30 instrueret af én eller flere kvinder. Det svarer til en kvindeandel på 45 procent.

Men lad os nu glemme ligestillingsdebatten et øjeblik og bare glæde os over det, som ligger forude: 12 forrygende, farverige filmdage med over 200 film, instruktørbesøg, debatter, koncerter, fester, udstillinger og events.

Tag med på dette overflødighedshorn af et rutschebanetur, der skærer sig gennemvigtige samfundsdebatter som MeToo, fake news, flygtningestrømme, klima og meget mere og giver tilskuerne et realitytjek på, hvad det er for en verden, vi lever i lige nu. Eller som DOX selv skriver i programmet:

”Virkeligheden har ikke taget et sabbatår, siden vi var her sidst. Kloden og demokratiet er trængt, men i den førte politiks sprækker pibler aktivismen frem. Fra ”Time’s Up” over gule veste til klima-teenagere i hele Europa opstår autonome og mikropolitiske bevægelser, og de er helt uundgåeligt tværgående temaer i årets film og debatter.”

Trods sit navn er CPH:DOX også for længst blevet andet og mere end endnu en kulturbegivenhed forbeholdt hovedstaden. Som sædvanlig bringer festivalens landsdækkende platform CPH:DOX on Tour dokumentarfilmene ud til resten af landet – denne gang på to måder: CPH:DOX ON TOUR, der bringer en håndfuld af festivalens film ud til otte kommuner over hele landet. Og DOX:DIREKTE hvor DOX inviterer til simultanvisninger på kulturinstitutioner i hele landet på fem film fra årets program og til live-transmission af de efterfølgende debatter.

Centralt i CPH:DOX står selvfølgelig de 12 film i hovedkonkurrencen DOX:Award – heaf tre danske. Ud over ”Reformisten” er det Karen Stokkedal Poulsens film ”On The Inside Of  A Military Dictatorship” om magtspillet i Myamar og Phie Ambos nære personskildring ”Genopdagelsen”, hvor 47 børn bliver sluppet løs i 10 uger på en overgroet byggegrund midt i København.

Disse tre film illustrerer i sig selv spændvidden i  CPH:DOX 2019. Og sådan kunne man blive ved. Sikkert er det det, at de bedste dokumentarfilm i verden lige nu vil kunne ses på CPH:DOX, så det er bare med at komme afsted til biografen. Og hvis du er i tvivl om, hvad du skal vælge fra de fyldige program, følger her fem sikre bud:

REFORMISTEN
Første bud må blive Marie Skovgaards spændende skildring af tre år i Danmarks første kvindelige imam Sherin Khankans liv i medgang og modgang. En debatskabende historie om en kvinde med modet til at gå egne veje, der også må lære balancen mellem at stå stejlt på sine idealer og kompromisset svære kunst.
21.03 – Empire – 17:30
23.03 – Bremen Teater – 12:00
27.03 – Cinemateket – 14:30
29.03 – Grand Teatret – 17:00
31.03 – Valby Kino – 16:30

SEARCHING EVA
Andet bud er et lige så kompromisløst kvindeportræt fra hovedkonkurrencen. Tyske Pia Hellenthal kaster sig uforfærdet ind i skildringen af poeten, seaxarbejderen, modellen, feministen og den biseksuelle misbruger Eva.  En ung kvinde, der fuldstændig kompromisløst udlever alle sine indre modsætninger i en gigantisk feministisk fuckfinger.
26.03 – Bremen Teater – 20:00
28.03 – Cinemateket – 20:45
30.03 – Empire – 22:00


GENOPDAGELSEN
Phie Ambo er kendt for film med både intelligens og dybde. Her kaster hun sig ud i at skildre en gruppe børn, der på en byggegrund i København i løbet af 10 uger skal grundlægge et nyt samfund ud af ingenting. Lyder det kedeligt? Det er det på ingen måde, når konflikter og nye løsninger bliver en del af legen, da børnene kaster sig ud i at udvikle den fremtid, de selv skal leve i.
25.03 – Bremen Teater – 17:30
27.03 – Grand Teater – 16:30
30.03 – Aveny-T – 14:30

AQUARELA
Nogle gange må man bare overgive sig betingelsesløst til det visuelle og lade sig suge med. Instruktøren Victor Kossakovskys film er intet mindre end et storslået billedværk om det fjerde element: Verdens vand. Isblokke, vandmasser tåge og sne flyder rundt i et bjergtagende og visuelt mageløst epo til lyden af et bragende heavy metal-soundtrack.
24.03 – Grand Teatret – 14:00
26.03 – Empire – 17:00
30.03 – Cinemateket – 21:15

FORGET ME NOT
Hvad får en mor til at give sit barn væk? Det er det store spørgsmål i den danske instruktør Sun Hee Engeltofts gribende hjerteknuser af en film om tre koreanske kvinder, der er blevet gravide og skjuler sig for omverdenen. Et lavmælt, intenst og dybt personligt portræt af et tabu, alle skjuler og ingen taler om, og et fuldstændig anderledes indblik i bortadoption, end vi er vant til.
24.03 – Grand Teatret – 16:30
27.03 – Dagmar – 16:30
30.03 – Empire – 17:30