CPH:DOX: iHuman – Norsk instruktør sætte fokus på kunstig intelligens med tankevækkende skræmmebilleder

“At skabe kunstig intelligens er muligvis den største succes i menneskehedens historie. Desværre kan det også være den sidste.”

Sådan lød det fra den kendte fysiker Stephen Hawkins. Og den norske instruktør Tonje Hessen Scheis dystopiske film ”iHuman”, der i øjeblikket kan ses på årets CPH:DOX festival på nettet, hælder klart til det sidste scenarie.

Schei har tidligere udforsket børns afhængighed af digitale medier med ”Play Again” (2010) og automatiske våbensystemer med filmen ”Drone”. Nu har hun taget et tredje dyk ned i teknologiens verden og foldet begrebet kunstig intelligens helt ud.

Gennem forskellige udsagn fra en række førende eksperter på området tegner hun et billedet af den teknologiske lavine, der har ramt verden, og hvordan vores globalt forbundne samfund er blevet invaderet af algoritmer, som i stigende grad dikterer vores liv.

Blandt eksperterne er for eksempel den schweizisk-amerikanske programmør Max Tegmark, som slår fast at kunstig intelligens kommer til at forandre alting, men at det også er et spil: Det kan løse alle vores problemer, men kan også ende i en katastrofe.

En anden og endnu mere fascinerende ekspert er den schweiziske ingeniør Jürgen Schmidhüber, der regnes for at være stamfader til kunstig intelligens. Med sin rolige fremtræden minder han om Anthony Hopkins i TV-serien ”Westworld” – robotingeniøren Dr. Ford, som stille og roligt planlægger at få sine skabninger til at gøre oprør.

Så når han leger med sin lille søde barne-robot og fortæller ”at snart vil vi lære robotter, hvordan de skal gøre ting, ved at vise dem hvordan, og når de har lært det, vil de gøre det uden fejl”, så må man hellere lytte godt efter.

Schei skruer yderligere op for uhyggen, når hun fortæller, hvordan George Orwells overvågningssamfund i romanen ”1984” allerede er en realitet. Det er den for eksempel for den muslimske befolkning i det nordvestlige Kina, som udsættes for ansigts-genkendelse, konstant overvågning og digitale blokeringer. På den måde afskæres de fra at handle politisk, mens deres personlige data og bevægelser hele tiden følges nøje.

På samme måde forvandles de store digitale platforme i stigende grad til globale efterretningsnet, hvor forretningsmæssige og militære interesser går hånd i hånd. Et skræmmeeksempel er Googles omdiskuterede Projekt Maven, hvor kunstig intelligens algoritmer blev brugt til at lære ubemandede droner at ramme deres mål.

Det er et meget bredt område med utrolig mange vinkler, som Tonje Hessen Schei har sat sig for at dække. Nogle steder kan ”iHuman” derfor føles en anelse fragmentarisk.

Samtidig er kunstig intelligens et vanskeligt emne at beskæftige sig med på film, fordi computere ikke er specielt filmegnede, og deres processer er usynlige.

Derfor er Schei også i udstrakt grad nødt til at bruge computergrafik for at illustrere sine pointer. Og det er det skræmmende billede af en sådan animation, der kæmper for at opnår menneskelige træk, der sætter sig fast, når man ser filmen. En advarsel om den verden, vi måske er på vej imod – eller rettere allerede befinder os midt i.

Man er således ikke i tvivl om instruktørens egen skepsis eller holdning. Spørgsmålet er imidlertid, om toget ikke allerede er kørt, og om vi overhovedet kan ændre udviklingen i kamp mod de enorme interesser, der tydeligvis er på spil.

Mens Tonje Hessen Schei dygtigt folder sit dystopiske billede ud, kommer hun omvendt ikke med løsninger. Skræmmebillederne får lov til at stå alene.

På samme måde udfordrer hun ikke de forskere og eksperter, der har været med til at udvikle kunstig intelligens. En sted sammenligner en af de medvirkende det med de forskere, der i sin tid var med til at udvikle den teknik, der førte til atombomben. At de af nysgerrighed, ærgerrighed eller på grund af økonomisk vinding har kastet sig ud i noget, som de ikke kan overskue konsekvenserne af.

Et er i hvert fald helt sikkert. Vi styres i stigende grad – bevidst eller ubevidst af algoritmer – og det ser skummelt ud.

iHuman – 99 minutter – Norge – Instruktør: Tonje Hessen Schei – Medvirkende: Max Tegmark, Jürgen Schmidhüber m.fl.