CPH:DOX 2018 – Det skal du se

CPH DOX 2018

Det er altid en særlig dag, når CPH:DOX går i luften. Fra i dag og frem til søndag i næste uge bliver København forvandlet til en af verdens største dokumentarfilmfestivaller med over 200 film – heriblandt 55 danske bidrag – og et sandt overflødighedshorn af debatter, møder, koncerter, middage og events.

Trods sit navn er CPH:DOX også for længst blevet andet og mere end endnu en kulturbegivenhed forbeholdt hovedstaden. Som sædvanlig bringer festivalens landsdækkende platform CPH:DOX on Tour dokumentarfilmene ud til resten af landet – denne gang med to nye tiltag: Vidensfestivalen Reality:Check og DOX:Direkte med live-visninger og debat af tre udvalgte film fra årets program. I alt bliver det til over 100 visninger fordelt over 30 kommuner, så som sagt, intet københavneri der.

Samtidig giver de mange dokumentarfilm, der stadig er festivalens kerne, folk mulighed for at lave deres helt eget realitetstjek på verden anno 2018, hvad end det gælder russiske hackere, mislykket på integration, fake news, klimaforandringer, nationalisme, retsstats-gråzoner og mange andre emner. Eller som CPH:DOX selv skriver i indledningen i deres program:

”Dokumentarfilmen står i det berømte orkanens øje, ikke som et spejl, men som en kunstnerisk refleksion, der giver os virkeligheden tilbage – i en form med plads til det utænkelige eksperiment, den nye tanke og løsningen ingen havde overvejet. Ofte set gennem et menneskeligt blik og et kunstnerisk nærvær, der gør genren til en obligatorisk grundsten i enhver demokratisk dannelse.”

Lige som andre filmfestivaller i år, er CPH:DOX også præget af MeToo. Det sker blandt andet via festivalens samarbejde med TV2 og Politiken, hvor man til åbningsgallaen viste første del af TV2s kommende miniserie ”De misbrugte filmbørn”.

Centralt i CPH:DOX står selvfølgelig de 12 film i hovedkonkurrencen DOX:Award. Her kan man opleve ikke færre end otte verdenspremierer og fire internationale premierer. Blandt de danske bidrag er den svensk/dansk/tyske/amerikanske film ”The Raft”. Her har den svenske instruktør Marcus Lindeen forsøgt at genskabe historien om fem mænd og seks kvinder, der i 1973 sejlede tværs over Atlanterhavet på en tømmerflåde. Over fyrre år senere sætter han for første gang besætningen sammen igen. Et socialt eksperiment og et videnskabeligt studie i vold, aggression, sex og gruppeadfærd under ledelse af en radikal, mexicansk antropolog.

Lidt i samme boldgade er Andreas Dalsgaards ”The Great Game”, der kombinerer familiekrønike og episk eventyr. Det er historien om tidligere hofmarskal Søren Haslund-Christensen og hans søn Michael, der drager på opdagelsesrejse i Sørens fars farverige fodspor i Asien.

En serie, der også bør fremhæves i programmet, er temaserien ”Justice”, som stiller skarpt på forholdet mellem individ og stat, sikkerhed og frihed, etik og jura samt reststat og demokrati. Her kan man blandt andet opleve Katrine Philips dybt tankevækkende ”False Confessions” om de mildt sagt brede rammer, som forhørsledere har i USA, når de skal få en tilståelse ud af folk. Og hvor trænede forhørsledere kan få uskyldige til at tro, at de faktisk har begået forbrydelser som mord og overgreb på børn.

Og sådan kunne man blive ved. Sikkert er det det, at de bedste dokumentarfilm i verden lige nu vil kunne ses på CPH:DOX, så det er bare med at komme afsted til biografen. Og hvis du er i tvivl om, hvad du skal vælge fra de fyldige program, følger her fem sikre bud:

HALE COUNTY THIS MORNING THIS EVENING
Den amerikanske instruktør RaMell Ross’ hit fra Sundance festivalen kan her opleves i DOX’ hovedkonkurrence. En fri, impressionistisk og ind imellem næsten surreel montage fra hjertet af det sorte Amerika: Hale County, Alabama. Og samtidig en dagsaktuel reportage om racismen i USA og den sorte selvopfattelse her og nu.
22.03 – Cinemateket – 16:45
24.03 – Gloria – 21:15

A YEAR OF HOPE
Det er svært ikke at knibe en tåre, når man ser danske Mikala Kroghs ”A Year of Hope”. I et år har hun fulgt 20 børn og unge fra Manila, der via hjælpeprogrammet Stairway skal finde tilbage til livet efter det hårde liv alene på gaden i den filipinske millionby. Et år i håbets tegn med Mikala Krogh som øjenvidne gennem hele processen.
19.03 – Bremen Teater – 17:00
21.03 – Empire – 17:15
25.03 – Palads – 12:00

DEN NAT VI FALDT
Kameraet som nøgle til at bearbejde stor sorg. Sådan tacklede den danske instruktør Cille Hannibal det, da hun samlede kameraet op og begyndte at filme sin mor, kort efter at moderen havde mistet sin mand og livsledsager. En fælles sorgproces mellem mor og datter og en sanselig og poetisk og meget fotografisk film om det at miste.
17.03 – Cinemateket – 11:30
20.03 – Trykkehallen Pressen – 19:00
22.03 – Palads – 14:30

THE DISTANT BARKING OF DOGS
Simon Lereng Wilmonts prisvindende film er en coming of age fortælling af den sjældne slags. Gennem et år lader instruktøren publikum opleve urolighederne i det østlige Ukraine gennem den 10-årige Olegs liv. Han driver omkring med sin bedste ven og fætter Yarik, men barndommens uskyld bliver sat på prøve, da de voksnes krig langsomt kryber ind på de to drenge.
18.03 – Empire – 17:30
21.03 – Charlottenborg – 19:00
23.03 – Cinemateket – 19:00

LOVESEX
Kom ind på livet af en håndfuld unge mennesker og par, når de åbner op for deres forhold til sex og kærlighed. Den danske instruktør Anja Kvistgaard Marrott kommer blandt andet tæt på Tobias, der bider sin gymnasiekæreste i øret, når han vil have hende i stemning og homoseksuelle Oliver, der sprang ud i 9. klasse. En sjældent ærlig og modig film om lyst, frygt, skam og ro.
19.03 – Hotel Cecil – 20:30
23.03 – Bremen Teater – 16:30