FILM: Kupé nummer 6 – Arktisk roadmovie på skinner
Når man sidder og kigger på den finske instruktør Juho Kuosmanens nye film ”Kupé nummer 6”, kan man ikke lade være med at tænke på Richard Linklaters ”Before Sunrise” (1995), hvor de to unge, attraktive interrailere Jesse og Celine mødes på et tog og kaster sig ud i en dyb, spændende samtale.
Det er sådan, at vi drømmer om, at verden er. Men samtidig ved vi godt, at den i virkeligheden er som i Kuosmanens film: En duft af øl og uvasket hår og tætpakkede rygsække i trange togkorridorer.
”Kupé nummer 6” er en blanding af en kærlighedsfortælling, hvor der bliver delt præcis ét kys, og en roadmovie, som foregår på skinner – helt præcis en 2-klasses sovevogn i polarekspressen fra Moskva til Murmansk.
Her finder vi den finske studerende Laura, der har studeret russisk i Moskva og boet til leje hos den smarte Irina, som også er blevet hendes elsker. Laura drømmer om at bo fast i Irinas smukke lejlighed og være en del af de non-stop-fester og det intellektuelle parnas, der omgiver hende. Nu er hun – på Lauras opfordring – på vej til Murmansk for at se på nogle 10.000 år gamle helleristninger.
Hendes medpassager Ljoha er – mildt sagt – fra en helt anden verden: En usleben russisk minearbejder på vej op for at arbejde i en mine i Murmansk. Han er fjendtlig overfor turister, bæller vodka i samme tempo, som en støvsuger suger støv, og fortæller fuldemandsbrovtende om, hvilket fantastisk land, Rusland er, inden han går omkuld i sin køje.
Laura forsøger først at bruge så meget tid i spisevognen som muligt. Derefter prøve hun at bestikke den kvindelige togkonduktør, som er resigneret ligeglad, og til sidst er hun lige ved at forlade toget helt i Skt. Petersborg. Men efter et nattestop i en fjern russisk provinsby og et – først modvilligt – besøg hos Ljohas plejemor – brydes isen omsider imellem de to.
Der er ikke nogen hovedkulds forelskelse ved første blik her. Men langsomt og umiskendeligt opstår der alligevel en form for kærlighed og dybere forståelse mellem de to. Ikke en sart rose, men en smuk og stædig mælkebøtte.
Og selv om Ljoha er fuldstændig uforstående over for Lauras iver efter at tage til Murmansk for ”at se det lort”, som han prosaisk omtaler helleristningerne, er han alligevel langt mere autentisk og oprigtig i sin interesse for hende, end hun oplevede det hos Irina i Moskva.
Bag om deres forskelligheder ser og accepterer de to hinanden, som de er, og lærer på den måde begge noget om sig selv og den måde, de hver især opfatter verden.
På det tidspunkt har man for længst overgivet sig til Kuosmanens og filmens hverdagsagtige magi, som udføres med en ekstraordinær indlevelse fra de to hovedrolleindehavere ud i kunsten at portrættere det ordinære.
Som Ljoha begraver Yuriy Borisov sin følsomhed under en konstant, rastløs bevægelse – selv når han sover. Og finske Seidi Haarla er endnu mere underspillet med sin glatte-hår-og-fornuftig-sweater normalitet og sin næsten håndgribelige usikkerhed, der hele tiden veksler med hendes stille selvværd.
De to formår at skildre selv de mindste nuancer i såvel deres egne karakterer som i samspillet mellem dem. Og der er ikke et sekund i deres scener sammen, som ikke virker 100% autentiske.
Læg dertil at Kuosmanen og hans hold er lykkedes med at genskabe et tidsbillede af Rusland i slutningen af 90’erne, der er så ægte, at man næsten kan lugte scenerne på lærredet. Der er som om, man har sendt filmens cinematograf J-P Passi gennem et ormehul tilbage i tiden for at optage dem med håndholdt kamera.
Med sin perfekte balance mellem det melankolske og det opløftende vandt ”Kupe nummer 6” fuldt fortjent Grand Prix prisen i Cannes. Derudover er den nomineret til bedste film i European Film Awards og til bedste udenlandske film i Golden Globe konkurrencen og shortlistet til en Oscar for bedste internationale film.
Men glem alt om priser og nomineringer og nyd denne arktiske roadmovie om et ”virkeligt” møde mellem fremmede på et tog.
Kupé nummer 6 – 107 minutter – Finland, Rusland, Estland og Tyskland – Instruktør: Juho Kuosmanen – Medvirkende: Yuriy Borisov, Seidi Haarla, Dinara Drukarova, Polina Aug m.fl.