CINEMADSEN SHORT 26
“BASTARDEN” FIK INGEN PRISER I VENEDIG
Filmfestivalen i Venedig var en af de stærkeste i mange år og en af de mest politiske. Festivalen blev blandt andet præget af MeToo-demonstrationer mod Woody Allen, Luc Besson og Roman Polanski, hvis film var repræsenteret i programmet. Den blev også præget af store forhåbninger omkring Nikolaj Arcels nye film ”Bastarden”. Men som så ofte før var forventningens glæde den største. Det blev heller ikke i år, at en dansk instruktør kunne tage hjem med Guldløven. I stedet blev ”Bastarden” overhalet indenom af den græske instruktør Yorgos Lanthimos, der tidligere har lavet seværdige film som ”Dogtooth” (2009) og ”The Favourite” (2018). Hans nye film ”Poor thing” kan bedst beskrives som en feministisk Frankensteinhistorie om en gal videnskabsmand, der genopliver en kvinde med et barns hjerne – mesterligt spillet af Emma Stone, der også havde en af de bærende roller i ”The Favourite”. Folkene bag ”Bastarden”, der har Mads Mikkelsen i hovedrollen, sætter nu i stedet deres lid til, at filmen har bedre chancer ved Oscar-uddelingen næste år.
FILMINSTITUTTETS TAGPROJEKT I BUDGETPROBLEMER
Er der overhovedet nogle byggeprojekter, hvor budgettet holder? Listen over projekter, der ikke gør, er i hvert fald lang. Og nu er byggeriet af en tagterrasse på Filmhuset i København kommet med på listen. Der er ellers tale om et ambitiøst projekt, hvor taget skal forvandles til en lille filmverden med udendørs biograf, café og filmudstillinger. Hoveddelen af byggeriet skal betales af Egmont, der ejer Filmhuset, mens DFI står for driftsudgifterne. Den oprindelige plan var, at DFI skulle betale 1,5 millioner kroner om året for projektet, der er blevet døbt Filmtaget. Men nu tyder et skøn fra foråret 2023 på, at udgifterne er vokset til 5-6 millioner kroner om året – altså cirka fire gange så meget. Det har fået kulturminister Jakob Engel-Schmidt til at forlange en forklaring, mens Dansk Folkepartis kultur- og medieordfører ”betragter fordyrelsen med stor alvor og afventer en redegørelse fra DFI”. Ifølge DFI selv skyldes fordyrelsen dels, at huslejen beregnes ud fra markedsrenten, som er steget voldsomt de sidste tre år, dels byggetekniske udfordringer.
”VANSKABTE LAND” BLIVER ISLANDS KANDIDAT TIL EN OSCAR
Da den danse Oscar-komité for nylig udpegede tre film til at være Danmarks kandidater til Oscar-overrækkelsen næste år, faldt valget på Nikolaj Arcels jyske western ”Bastarden”, Anders Walters krigsfilm ”Når befrielsen kommer” og Lea Glob’s vidunderlige dokumentarfilm ”Apolinia, Apolinia”. Til gengæld blev den dansk-uddannede islandske instruktør Hllynur Pálmasons ”Vanskabte land” noget overraskende helt forbigået. Nu har Island imidlertid selv sendt filmen i Oscar-opløbet. Det islandske film- og TV-akademi har således indstillet ”Vanskabte land” som Islands officielle kandidat til prisen for bedste udenlandske film. Den islandske jury, der består af ledende islandske filmfolk, udtaler følgende om valget: Selv om den dykker ned i seriøse og overvældende temaer er ”Vanskabte land” præget af humoristiske øjeblikke, som afslører en dybde og følsomhed i dens historiefortælling”. Dermed bliver ”Vanskabte land” en konkurrent til den danske Oscar-kandidat, der først udpeges endeligt på et møde den 26. september.