
Man kender det godt. En unge 18-årig gymnasiepige er i byen med sine to veninder. Her får hun øje på en sød ung fyr, og han på hende. Og da hun er på vej hjem, passer han hende op. Han fortæller hende, hvor smuk hun er. Hun fortæller, at hun er 21, og de kysser og går hver til sit. En sød og uskyldig flirt af den slags, der luner hele vejen ned i maven. Bortset fra, at da Selma, som pigen hedder, begynder i 2G, viser det sig, at fyren er hendes nye, lækre musiklærer Johan.
Så er det pludselig noget værre rod. Men heldigvis noget rod, som manuskriptforfatteren Line Mørkeby og instruktøren Mogens Hagedorn håndterer med nænsomhed uden at miste deres moralske kompas.
”Smukkere” er en efterfølger til ”Smuk” (2022) og foregår lige som den på Rosenholm Gymnasium. I etteren var det pigen Frida og hendes veninde og konkurrent Selma, der som nye 1G-piger måtte navigere mellem puttemiddage og de ældre drenges glubske interesse.
Her i to’eren er Selma faldet mere til ro og er nu veninde med Alberte og Jasmin, kaldet Jas. Hun har tydeligvis lært af begivenhederne i ”Smuk” og ser ikke længere gymnasieverdenen som én lang fest, hvor man som pige bare vil ses som ”smuk”.
I stedet længes Selma efter et rum, som hun kan være i – hendes eget rum. Der hvor hun kan finde den anerkendelse, hun søger, i sig selv. Det er Johan, der får åbnet hendes øjne. Han kan som den eneste se Selmas rum og får vækket hendes kærlighed til musikken til live igen.
Til at begynde med er han også den voksne, der igen og igen sætter hårde grænser op og afviser Selmas forsøg på at forsætte deres flirt. Men til sidst giver han alligevel over for den smukke, villige og kun få år yngre pige, som han – hvis ikke lærer-elev-magtforholdet havde været der – sagtens kunne have haft et forhold til.
Men det er der, og derfor er det noget rod. Hans uansvarlighed sætter ikke blot hans eget job på spil, men skaber også en masse følelsesmæssigt rod hos Selma, der må skjule forholdet for alle. Hun beder ham flere gange om at være den voksne og slutte forholdet, men han er så forgabt i hende, at han ikke kan.
Som sagt, har filmens forfatter og instruktør det moralske kompas i orden og undlader ikke at vise det problematiske i forholdet. Alt andet ville også være uansvarligt i en ungdomsfilm, der trods alt skal definere et verdensbillede, som målgruppen kan forholde sig til.
Men ”Smukkere” er også en film helt uden skurke. Selv ikke Jas, der leder den lille pigegruppe med sine hurtige kommentarer og løsslupne livsstil. Og heller ikke Johan, der fremstilles som en velmenende fyr, der bare ikke er sin opgave voksen. Tværtimod er følelserne og længslen mellem ham og Selma så fint og ægte skildret, at man tager sig selv i at blive revet med og heppe på deres romance.
Men til syvende og sidst er han kun en bifigur. Kernen i ”Smukkere” er Selmas udvikling og proces hen imod at kunne stå stærkere i sig selv og tage magten over sit eget liv, så hun – måske – til slut kan stå op optræde over for hele skolen med sin saxofon.
25-årige Karoline Hamm er et fund til rollen og glider ubesværet ind i den syv år yngre piges verden i al dens styrke, sårbarhed, længsel og forvirring. Man ville uden besvær kunne finde en Selma på ethvert dansk gymnasium.
På samme må de er det befriende at se Flora Ofelia Hofmann Lindahl gå amok som bitchy og utilregnelig pigegruppeleder. En præstation, der balancerer hårdfint på kanten af det klichéprægede, men uden at kamme over.
Som tredje jul i pigegruppens gig har altid sødmefyldte Anna Haarup Munch ikke meget at lege med som Alberte ”Birdie”, men hun får det optimale ud af lidt.
”Smukkere” er ikke helt i samme klasse som den norske ”Drømme”, der tidligere på året vandt Berlinalen, og som også handler om forbudt kærlighed mellem en lærer og en elev. Men lidt mindre kan også gøre det, og ”Smukkere” er snildt årets bedste og mest velspillede ungdomsfilm.
Smukkere – 100 minutter – Danmark – Instruktør: Mogens Hagedorn – Medvirkende: Karoline Hamm, Flora Ofelia Hofmann Lindahl, Anna Haarup Munch, Tue Lunding, Cecilie Stenspil m.fl.