Filmanmeldelse: Ida – En helt igennem perfekt film

Ida

seks popcorn

Nogle gange møder man en film, hvor alt går op i en højere enhed. En film hvor historien brænder igennem med en indre flamme, og som i al sin enkelhed kommer omkring alle de væsentlige dilemmaer, man møder som menneske. En film hvor skuespillernes præstationer står uantastede og dybt troværdige. Og en film, hvor billederne er så gribende smukke, at hver enkelt af dem ligner et fotografisk kunstværk.

En sådan film er den polske instruktør Pawel Pawlikowskis nye film ”Ida”. Pawlikowski er blandt andet kendt for film som ”La femme du Véme” (2011), ”My Summer of Love” (2004) og ”Last Resort” (2000), men her er han for første gang vendt tilbage til sit fødeland.

Handlingen i ”Ida” er henlagt til Polen i 1962 – et land præget at den kolde krig og med arrene fra 2. Verdenskrig lurende lige under overfladen.

Her møder vi den 18-årige, forældreløse Anna (Agata Trzebuchowska), der er opvokset i et katolsk kloster. Hun ønsker selv at blive nonne, men priorinden insisterer på, at hun først skal besøge sin eneste slægtning, hendes moster Wanda (Agata Kulesza) – en kvinde som Anna aldrig har mødt, og som aldrig har svaret på klostrets henvendelser.

Anna indvilger og opsøger Wanda, men efter få minutter er hendes liv fuldstændig vendt på hovedet. Wanda fortæller således, at Annas virkelige navn er Ida, at hun er jøde, og at hendes forældre blev dræbt under 2. Verdenskrig af dem, der nu bor i deres hus.

Efter denne livsomstyrtende svada sender Wanda hende tilbage til klosteret, men ombestemmer sig. De to kvinder tager nu på en rejse for at opsøge Ida’s barndomshjem og finde hendes forældres grav.

Turen bliver både en indre og en ydre rejse for dem begge. Ida konfronteres med en fortid, hun aldrig har anet eksisterede, og skal vælge mellem klosterets kyske tryghed og Guds kærlighed og omverdenens sanselige kaos af jazz og jordisk lidenskab.

Wanda har sine egne spøgelser at kæmpe med. Hendes lille søn blev dræbt sammen med Ida’s forældre, og hun har siden levet som frygtet dommer og sendt mange antisocialister i fængsel. Nu er hun enlig, alkoholiseret og desillusioneret og lever et udsvævende liv.

De to kvinder er hinandens modpoler. Idas jomfruelige nysgerrighed mod Wandas hedonistiske kynisme. Alligevel drages de mod hinanden i et skæbnefællesskab, hvor begge har brug for at blive afklarede med deres fortid for at kunne beslutte, hvad de hver især skal med deres fremtid.

Filmens stilfærdige fortælletempo æder sig langsomt men sikkert under huden på tilskueren. Det ville være let at afskrive ”Ida” som en arthouse kunstfilm, men intet ville være mere forkert. ”Ida” er snarere en etisk og filosofisk fortælling om de valg, der skaber os som mennesker.

Samtidig skifter styrkeforholdet hele tiden imellem de to kvinder. Umiddelbart virker den livshærdede Wanda som den stærkeste, men Ida har sin egen indre styrke rustet af sit  beskyttede liv bag klosterets mure.

De to kvinder fortolkes med intens indlevelse af Agata Trzebuchowska og Agata Kulesza.  Trzebuchowska er den unge kvinde, der intet har oplevet i sit liv, og som i løbet af kort tid konfronteres med en malstrøm af valg og følelser. Alligevel møder hun det hele med afklaret ro. Omvendt lyser livsleden ud af Kulesza i hver eneste bevægelse og sætning. En kvinde, hvis indre dæmoner har drevet hende til randen af hendes egen eksistens.

Den tredje hovedperson i ”Ida” er filmens to fotografer, Lukasz Zal og Ryszard Lenczewski. Tilsammen har de skabt et fantastisk sort/hvidt billedværk i et næsten kvadratisk billeformat. En film, der lige fra første scene, hvor fire nonner hjælper hinanden med at rejse og male en Jesus-figur, er ren billed-forførelse.

”Ida” bringer minder om såvel klassiske polske instruktører som Skolimowski, Kawalerowicz, Zanussi og Wajda, men også Truffaut og Kaurismäki. Det er en film, som føles dybt personlig hele vejen igennem, og hvor der ikke er et neste overflødigt ord eller et billede.

En helt igennem perfekt filmoplevelse.

Ida – 82 minutter – Polen, Danmark, Frankrig og England – Instruktør: Pawel Pawlikowskis – Medvirkende: Agata Trzebuchowska, Agata Kulesza, Dawid Ogrodnik m.fl