Filmanmeldelse: Girl Asleep – Originale teenagedrømme fra australsk debutant

girl-asleep

4 popcorn

Det kan slet ikke undgås. Lige fra den allerførste scene i ”Girl Asleep” er det som at træde ind i en Wes Anderson film: Visuel farverig, retro-agtig kitschet og med et strejf af smagløshed – som et kærligt og omhyggeligt udført dukkehus eller en skotøjsæske fyldt med håndlavet legetøj.

Det er imidlertid ikke Wes Anderson, der står bag ”Girl Asleep”, men den debuterende australske instruktør Rosemary Myers. Og ligheden med Wes Anderson bærer kun filmen halvejs igennem dens 77 minutter, før den på mest frydefulde vis bliver helt sin egen – eller skal man sige Myersk.

Hvilket den også er. ”Girl Asleep” er nemlig en filmatisering af en teaterforestilling med samme navn, der blev opført af teaterkompagniet Windmill Theatre, som Rosemary Myers er direktør for.

Filmen er centreret om teenagepigen Greta (Bethany Whitmore), der både skal vænne sig til en ny skole med skrigende skoleuniformer og til alt det, der foregår i kroppen og hovedet, når man er på randen til at blive 15 år. På den ene side ønsker hun ikke at forlade sin trygge barndomsverden. På den anden side er hun fyldt med sære følelser og fornemmelser.

Alene i skolegården bliver hun straks venner med den nørdede, speedsnakkende Elliott (Harrison Feldman), der gerne vil være mere end bare venner. Og samtidig bliver hun også bemærket af en trio af ondskabsfulde piger anført af den iskolde Jade (Maiah Stewardson), der prøver at skubbe hende væk fra Elliott

Tingene tilspidses yderligere, da Gretas forældre beslutter sig for at holde en stor fødselsdagsfest for deres datter – noget der både skræmmer og gør hende spændt på samme tid. Da Elliott erklærer hende sin kærlighed for øjnene af alle festdeltagerne, og Jade og de andre to piger dukker op med en hjemmelavet sang med titlen ”You’ve Got No Tits”, bryder Greta sammen og styrter ind på sit værelse, hvor hun udmattet falder i søvn.

Og pludselig er det, at både Greta og tilskuerne kastes ind i Myers egen udgave af Alice i Eventyrland. En drømmeverden, hvor hun møder den kujonagtige Abject Man, den fjendtlige Frozen Woman og krigerkvinden Huldra – alt sammen projektioner af Gretas egen frygt og styrke. Og her i dette parallelunivers, der er sært erotisk, lidt voldeligt og helt igennem mærkeligt skal Greta så finde sig selv og sin egen stemme.

Den store styrke ved ”Girl Asleep” er, at den bruger den eventyragtige ramme til at udforske sit grundtema om den tabte uskyld med både fantasi og eftertænksomhed. Ved at skære helt ind til benet og reducere Gretas verden – eller rettere indre væsen – til sine mest basale bestanddele, får filmen skabt et af de mest visuelt fængende portrætter af en piges overgang fra barn til voksen, som længe er set.

Med sin debutfilm har Myers leveret en yderst original coming of age historie, og som tilskuer glemmer man ikke den psykologisk indsigtsfulde og æstetisk levende udflugt ind i en teenagers tankeverden lige med det samme.

Derfor må man håbe, at der hurtigt kan findes penge til, at Rosemary Myers og hendes teatertrup kan få endnu et af deres stykker filmatiseret.

Girl Asleep – 77 minutter – Australien – Instruktør: Rosemary Myers – Medvirkende: Bethany Whitmore, Harrison Feldman, Matthew Whittet, Amber McMahon, Eamon Farren, Maiah Stewardson m.fl