CPH PIX 2017 – Wild Mouse – Østrigsk knudemand på rutschebanetur

Wild Mouse

4 popcorn

Det sidste, der er brug for, er endnu en film om en midaldrende og selvynkende hvid middelklassemand, der får nok og bliver vred.

På papiret altså. For den østrigske komiker Josef Haders “Wild Mouse” har tilpas meget uforudsigelighed, humor og galskab over sig, til at det rigeligt er værd at spendere de 103 minutter, som filmen varer. Alene filmplakaten med den indebrændte mandsling, der sidder i sneen kun iført underbukser, kalder på nysgerrigheden.

George er en beundret – og frygtet – musikanmelder på en højt estimeret avis i Wien. Men efter 25 år i jobbet, bliver han en dag fyret af sin omkostnings-fokuserede chef Waller.

George bliver rasende og krænket, men mest af alt bange, fordi jobbet var centrum for hele hans liv og selvforståelse. Samtidig er han for stolt og ydmyget til at fortælle sin psykoterapeut-kone Johanna sandheden. Hun er i øvrigt så fuldstændig fokuseret på at gennemføre sin drøm om at blive gravid, at hun ikke ænser noget.

George begynder i stedet at hænge ud i Wiens berømte forlystelsespark Prater – bl.a. kendt fra Orson Welles “Den tredie mand”. Her møder han sin tidligere klassekammerat Erich, der plejede at slå ham i skolen, og som nu ernærer sig som chauffør. George møder også Erichs rumænske kæreste Nicoletta. Hun taler ikke tysk, og Erich tale ikke rumænsk, men George formår at kommunikere med hende på italiensk.

Erich overtaler George til at låne ham penge til at overtage rutschebanen Wild Mouse i Prater, og den umage trio bliver en form for partnere, der arbejder på at genåbne forlystelsen. Samtidig er George besat af at hævne sig på sin eks-chef, men da det går op for Waller, at det er George, der udsætter ham for hærværk, opsøger han Johanna og afslører, at hendes mand ikke arbejder på bladet længere.

Da Johanna smider George ud af deres lejlighed og i stedet begynder at kigge sig om efter alternative sæddonorer til projekt barn, stiger George’ frustration til nye højder. På randen af et nervøst sammenbrud begiver han sig på en rejse mod de snedækkede bjerge i det sydlige Østrig. Med sig har han en ladt pistol og sin hævntørst, og målet er Wallers hytte…

Som sagt er der mange uventede drejninger i filmens handling, og som tilskuer er man hele tiden i tvivl om det hele vil tage en endnu mørkere retning – faktisk samme stemning som i Martin Scorseses berømte “After Hours” (1985).

Josef Hader spiller selv hovedrollen, og han lader ikke George’ oppustede ego slippe af krogen. Skiftevis vred, afmægtig, desperat og hævngerrig vakler han rundt fra scene til scene, mens hans liv bliver mere og mere umuligt. Og finalen i sneen lader ikke Hader beholde mange gram forfængelighed. Man forstår ham på en måde godt, men fatter også, hvorfor der er så mange single kvinder.

“Wild Mouse” følger ikke alle sine bolde til mål, men den er fyldt med charme og tør
humor og en inciterende lydside af Mozart, Schubert, Handel, Vivaldi og andre af de store, klassiske komponister.

Wild Mouse – 103 minutter – Østrig og Tyskland – Instruktør: Josef Hader – Medvirkende: Josef Hader, Pia Hierzegger, Jörg Hartmann, George Friedrich, Denis Moschitto, Crina Semciuc m.fl.