Filmplakat dømt for vovet til København
Mens debatten bølger om kvinder, der krænkes seksuelt af mænd, har et reklamefirma besluttet, at skuespillerinden Julie Christiansens nøgne bryster er for hård kost for københavnerne.
Stridens kerne er filmplakaten til den nye danske film ”Mens vi lever” der om kort tid har premiere i hele landet.
På plakaten ligger Julie Christiansen ved siden af skuespilleren Sebastian Jessen under et rødt tæppe. Tæppet dækker kun deres underkroppe, mens deres nøgne overkroppe er fuldt synlige. De to skuespillere ligger uskyldigt med lukkede øjne og sover. Der er altså intet vulgært eller seksuelt over situationen, med mindre bare synet af en nøgen kvindeoverkrop opfattes som seksuelt og stødende uanset konteksten.
Og det er åbenbart lige, hvad det gør. I hvert fald er plakaten faldet reklamefirmaet AFA JCDecaux for brystet. Firmaet har fået koncession af Københavns Kommune til at opstille reklamer på læskærme og buslæskure i København, og de ville ikke godkende den originale plakat.
AFA JCDecaux foreslog i stedet, at man ændrede plakaten en lille smule og trak tæppet lidt længere op (så det dækkede de anstødelige bryster forstås) eller slørede overkroppene ved at pixelere dem.
Hvis nogen allerede her synes, at reklamefirmaets regler er lige så rigide som Facebooks, så er det ikke helt forkert.
Man fristes i hvert fald til at udstøde et stort suk over, at AFA JCDecaux tillægger en uskyldig og æstetisk smuk plakat alle mulige lumre motiver, og føler sig kaldet til at skåne de bonerte københavnere for synet. Det er beskæmmende og skuffende, at vi i 2017 ikke er nået længere i ligestillingen mellem kønnene, end at nøgne kvindebryster stadig anses for stødende – eller potentielt stødende – mens det samme ikke er tilfældet for en nøgen, mandlig brystkasse.
Brysternes ejer, den 30-årige Julie Christiansen er vred over reklamefirmaets beslutning:
– Jeg er simpelthen så ked af det og meget vred. Vi har skabt en smuk plakat der både er historie-fortællende og æstetisk. Og den er på ingen måde seksualiserende. Men den er altså for fræk til det københavnske bybillede. Det er jeg meget chokeret over, siger hun i Ekstrabladet og tilføjer:
– Det handler om nogle små uskyldige brystvorter. Og det er meget skuffende for mig, at det kan blive betragtet som stødende.
Hvad angår reklamefirmaet selv, har direktøren for AFA JDecaux Anders Axelsen sendt følgende svar:
– Som markedsleder på Outdoormarkedet i Danmark sætter vi en høj standard for, hvilket indhold vi godkender da, vi sætter agendaen for en hel branche. Outdoormediet er unikt på den måde, at modtageren af budskaberne ikke selv kan fravælge at se dem. Derudover er en vigtig egenskab for mediet, at det er et massemedie, hvilket betyder at alle aldersgrupper og mennesketyper vil se plakaten, når først den er opsat. Med den dækning og rækkevidde har vi et ekstra ansvar for at vurdere, hvilke kampagner som kan støde, inden disse opsættes.
Både Julie Christensen og filmens instruktør Mehdi Awaz kan dog glæde sig over, at det kun er i København, at censuren har ramt filmens plakat. I resten af landet har filmselskabet nemlig indgået en aftale med et andet selskab, der ikke har noget imod at reklamere med den originale udgave.
“Mens vi lever” har premiere over hele landet den 26. oktober.