Berlinalen dag 9 – Fra A til Å
Så er dette års Berlinale ved at være forbi – på nær selvfølgelig den endelige afsløring lørdag aften af, hvem der vinder dette års Guldbjørn.
Men for langt de fleste af journalisterne er det forbi. De sidste presseforestillinger i hovedkonkurrencen er overstået, og efter de obligatoriske knus og vi-ses-næste-år hilsener er journalisterne på vej hjem.
Det er kort sagt tid til at gøre status. Så her kommer lige en lille hurtig gennemgang af festivalen:
A – Anderson
Instruktøren Wes Andersons ”The Grand Budapest Hotel” var den forrygende åbningsfilm, der sparkede dette års Berlinale i gang med et brag.
B – Børn
Et af festivalens helt store temaer var børn, der på en eller anden måde var under pres fra deres forældre.
C – Christensen
Pernille Fischer Christesens film ”En du elsker”, som var med i Berlinale Special sektionen, blev solgt til mange andre lande, men høstede lunkne anmeldelser fra filmjournalisterne.
D – Danica
Den 28-årige danske skuespillerinde Danica Curcic var blandt de 10 unge europæiske talenter i dette års Shooting Star.
E – Erotiske fantasier
En kvindelig mexicansk journalist havde brugt 14 dage på at forberede sit spørgsmål til George Clooney, hvor hun spurgte om Clooney var klar over, at han var midtpunkt i mange kvinders erotiske fantasier.
F – Faust
En af de helt store filmoplevelser på Berlinalen var visningen af den tyske instruktør Murnaus berømte stumfilm ”Faust”. Selv om filmen blev lavet helt tilbage i 1926, holder den fortsat 100 procent. Nu i en restaureret udgave og med en pianist til at levere musikken – ypperligt.
G – George
George Clooney lagde Berlinalen og ikke mindst de kvindelige journalister for sine fødder, da han kom i anledning af sin nye film ”Monuments Men”. At filmen så ikke er noget at skrive hjem om, er en anden sag.
H – Hovedkonkurrencen
De 20 film i Berlinalens hovedkonkurrence viste som altid svingende niveau. Det begyndte stærkt, men gik så noget ned af bakke, efterhånden som festivalen skred frem. Lige indtil torsdag, hvor Linklaters ”Boyhood” var på plakaten.
I – Ildebefindende
Berlinalens mest dramatiske øjeblik opstod, da en ældre herre fik et ildebefindende under presseforestillingen på George Clooneys “Monuments Men”. Desværre var det også det mest ophidsende, der skete under filmen.
J – Juryen
Berlinale-juryen havde i år den danske skuespillerinde Trine Dyrholm blandt sine medlemmer. Hun var især på udkig efter film med et personligt budskab.
K – Kaninhimmel
Et af de danske bidrag i børne- og ungdomssektionen Generation var den danske instruktør Esben Jacobsens film ”Fjerkongens Rige”, om en kanin, der leder efter sin mor i kaninhimmelen.
L – Linklater
Ingen håndterer tidsbegrebet i film som Richard Linklater. Efter succes’en med ”Before Midnight” sidste år, vendte han i år tilbage med sit nyeste projekt ”Boyhood”. En film optaget over 12 år, så de unge hovedpersoner bliver voksne undervejs. Flot og rørende.
M – MGP Missionen
Over 1.000 par børnehænder klappede, da Martin Miehe-Renards film ”MGP Missionen” blev vist på Berlinalen. Og Jublen ville ingen ende tage, da filmens kvindelige hovedperson stillede sig op i salen med en guitar og sang sin sang.
N – Nymphomaniac
Den uforkortede udgave af 1. Del af Lars von Triers “Nymphomaniac” var ventet med spænding. Alle var da også enige om, at det var festivallens mest intelligent konstruerede film.
O – Overrendt
Det virker som om, at Berlinale-arrangørerne akkrediteterer flere og flere journalister hvert år. Det førte til endnu mere trængsel end normalt.
P – Persbrandt
Den svenske skuespiller Mikael Persbrandt sprang ud som rockstjerne i Pernille Fischer Christensen nye film ”En du elsker”.
Q – Qualität aus Deutchland
Værtslandet Tyskland havde ikke færre end fire film med i årets hovedkonkurrence. Og de fleste anmeldere var enige om, at de tyske film holdt et højt niveau.
R – Resnai
Den gamle franske instruktør Alain Renais bidrag i hovedkonkurrencen “Life of Riley” delte vandene. Nogle filmanmeldere elskede den – andre faldt i søvn.
S – Sex
Sex-faktoren var under middel på dette års festival. Selv de meget omtalte sexscener i ”Nymphomaniac” havde svært ved at provokere nogen. ”Var det bare det”, mente filmanmelderne.
T – Trine
Trine Dyrholm var ikke blot med i Berlinale-juryen, men spillede også over for Mikael Persbrandt i Pernille Fischer Christensens ”En du elsker”. Her var hun en dansk musik-producer, som der kun findes ganske få af i virkeligheden.
U – Udvandring
Shia LeBoeuf forbløffede alle, da han med et par tågede bemærkninger om skibe og måger udvandrede fra pressekonferencen om ”Nymphomaniac”. Og da han til galla-premieren om aftenen dukkede op med en pose over hovedet, var alle enige om, at den var helt gal.
V – Von Trier
Lars von Trier sendte en hilsen til Cannes festivallen, da han stillede op til fotos før pressekonferencen på ”Nymphomaniac”. Her flashede han en spritny sort T-shirt med påskriften ”Persona non grata” og Cannes festivallens logo. Provokation eller invitation? Det vil tiden vise.
X – Xi You
“En buddistisk munk går barfodet og utrolig langsomt gennem Marseille. Så langsomt, at hans fremgang næsten bliver usynlig, og han bliver en beroligende indflydelse på byens gøren og laden”. Sådan lød den malende beskrivelse i Berlinale-programmet af den kinesiske film Xi You.
Y – Yves Saint Laurent
En af de mest omtalre film på dette års Berlinale var filmen “Y.S.I.” om det franske modeikon Yves Saint Laurent, der døde i 2008.
Z – Zoo Palats
Den gamle biograf Zoo Palats i Vestberlin var i en årrække hovedkvarter for Berlinalen. Nu er den så efter en større renovering åbnet igen og midtpunkt for en del af Berlinale-programmet.
Æ – Æbler og sushi
Når man skal se 20-30 film på 10 dage gælder det om af passe både sin søvn og sine måltider. Her er en gang sushi til frokost og et par æbler i tasken en god måde at komme gennem dagen.
Ø – Øhhhh….
Onsdag så jeg tre film i Berlinalens hovedkonkurrence uden helt at forstå, hvad de handlede om. For gammel? Ja måske.
Å – Aakeson
Manuskriptforfatteren Kim Fupz Aakeson er overalt i disse år. På Berlinalen var han både forfatter til Pernille Fischer Christensens ”En du elsker” og Hans Petter Molands ”Kraftidioten”. Bliver den mand aldrig træt?