Filmanmeldelse: Ditte & Louise – Fejende gensyn med pragtfuld kvindeduo
Det er ikke til at vide, hvad der fik Danmarks Radio til at droppe den populære TV-serie Ditte & Louise efter bare to sæsoner. Men, at det var en forkert beslutning af den store slags, står lysende klart, når man sidder i biografmørket og nyder den kiksede, men såre menneskelige duo folde sig ud i en hel film.
Egentlig føler jeg mig lidt som lurer, for der er ikke mange mænd i biografen denne torsdag aften. Synd for dem, for selv om størsteparten af publikum er kvinder, som indforstået griner med, når Ditte Hansen og Louise Mieritz igen og igen havner i ikke specielt værdige situationer, er det bestemt også en film for og om mænd – set gennem et par kvindeøjne.
Som i TV-serien er Ditte og Louise på farten med deres show. Og skal der gives et blowjob og modtages en gang sperm i hovedet for at skaffe endnu en booking, ja så tager de det med, selv om de er enige om, at sæd mest af alt smager og dufter som brieost.
Ditte & Louise drømmer om at slå igennem som skuespillere, men må erkende, at rollerne ikke just hænger på træerne i dansk film, når man er kvinde og har passeret fyrre.
Det skulle da lige være som gammel luder i en Jussi Adler-Olsen film. Men da Ditte stiller op til casting, beslutter den indbildske instruktør (perfekt spillet og udleveret af Benjamin Kitter), at hun, og alle de andre modne kvinder, der er blevet inviteret til castingen, er for gamle. For det ”skal kilde i dilleren”, som han siger.
Nærmest i desperation laver Ditte nu en omvendt Tootsie. Hun snører brysterne ind, ifører sig skæg, kalder sig Ditlev og går til casting til en af hovedrollerne i en ny, dansk vikingefilm. Og er nærmest målløs, da hun får rollen på grund af sit indlevende og følelsesfulde spil.
Fra den ene dag til den anden bliver hun en del af et mandligt broderskab, spiller over for Anders W, Berthelsen, går på bar med gutterne og nedlægger damer på stribe, mens nye jobtilbud vælter ind.
I mellemtiden føler Louise sig forladt og forsøger at gå sine egne veje. Hun forelsker sig i en tidligere flamme – lægen David (Adam Brix) – mens hun slås med hedeture og med at være ansvarlig mor for en datter, der helst bare vil spille Ipad hele tiden.
Spørgsmålet er nu, hvordan Ditte kan få viklet sig ud af sin mande-dobbeltgænger og redde venindeforholdet.
De, der har frygtet en dansk efterligning af Dustin Hoffmann kan ånde lettet op. Ditte og Louise er milevidt fra Tootsie både i stemning og handling i deres kønssatiriske komedie. Ditte Hansen er overraskende lækker som Ditlev og er ikke fri for at nyde mandeverdenen og det gryende, homoerotiske kammeratskab med filmkollegaen Anders (Anders Berthelsen).
Kønsrollerne og de patriakalske, mansplainende mænd og MeToo-bølgen bliver selvfølgelig vendt. Den sidste endda flere gange, da vikingefilmens kvindelige instruktør Grit (Lotte Andersen) på et tidspunkt lægger kraftigt an på Ditlev. Hun forklarer, at når hun er en bitch på arbejdet, skyldes det, at hun som kvinde i et mandefag hele tiden bliver nødt til at være dobbelt så god og dobbelt så hård.
Men selvom mændene bliver udstillet, bliver det aldrig på samme indebrændte måde som i Christian Tafdrups ”En frygtelig kvinde”. Her er ingen virkeligt frygtelige mænd, kun dumsmarte drengerøve. Og flere af mændene viser sig endda at være ret søde.
Her får filmen også plads til de omvendte kønsnormer, da Louise har svært ved at forholde sig til, da David pludselig midt under en kæresteaften brister i gråd, fordi han savner sin datter. Når det gælder den slags følelsesudbrud, er råderummet fortsat langt mindre for mænd end for kvinder.
”Ditte & Louise” er ikke lårklaskende sjov, selv om der er flere store grin undervejs. Til gengæld ejer den takket være sine to hovedrolleindehavere en overraskende følsomhed, der igen og igen kryber ind under huden og rør én.
Selv som mand forstår man udmærket deres indebrændthed over at blive diskrimineret, deres drømme om kærlighed, deres angst for at blive voldtaget og Ditte’s gru da hun gemt bag Ditlevs skæg bliver tvunget til at fornedre en ung, kvindelig medskuespillerinde i en scene. Og hvor nyttesløst det er i netop den situation at fortælle kvinden, at hun ikke behøver at finde sig i det, men bare kan sige fra.
Men først og fremmest er ”Ditte & Louise” et forrygende gensyn med to fantastiske, fandenivoldske kvinder, der har skabt en film med højt til loftet og masser af dybde og nuancer. De er ikke bange for at gå linen ud hverken følelsesmæssigt eller fysisk og bliver på den måde en hyldest til den voksne, levende kvinde – så smuk og perfekt i sin uperfekthed.
De to skuespillerinder får på deres egen søde, men konfronterende måde skabt rum for kvinders ret til at være der på lærredet på præcis den måde, de har lyst til, også selv om de er over 25. Og meget passende er filmens kendingsmelodi den kvindelige rapper Nikolines nye hit ”Sut min klit”.
Man kan ikke lade være med at elske Louise Mieritz og Ditte Hansen en stor smule og håbe, at der også bliver plads til en to’er.
Så som sagt kære DR, det var en mega fejl, I gjorde der.
Ditte & Louise – 105 minutter – Danmark – Instruktør: Niclas Bendixen – Medvirkende: Ditte Hansen, Louise Mieritz, Anders W. Berthelsen, Henrik Noél Olesen, Adam Brix, Lotte Andersen m.fl.