Filmanmeldelse: A Star Is Born – Bradley Cooper leverer suveræn instruktørdebut
”En stjerne fødes”.
Alene titlen på Bradley Coopers filmdebut giver associationer om noget stort, men også af noget klassisk filmglamour. For er der noget mere ærke Hollywood-agtigt end fortællingen om en person der træder ind i rampelysets berømmelse, mens en anden glider ud?
Det er da også fjerde gang, at historien om det romantiske møde mellem en ung, uprøvet og selvfølgelig vanvittig talentfuld sangerinde og en allerede berømt sanger på vej ned, bliver filmatiseret.
Den originale Technicolor-version med Janet Gaynor og Fredric March kom således helt tilbage i 1937. Den blev fuldt af den indtil videre mest berømte musical-udgave i 1954 med Judy Garland og James Mason og i 1976 af en rockmusical med Barbra Streisand og Kris Kristofferson. Og ja så er der faktisk også en Bollywood-version fra 2013.
Nu er det så Bradley Cooper og mega-popdivaen Lady Gaga’s tur til at bære faklen videre til endnu en generation.
Den unge kvinde Ally (Lada Gaga) arbejder som servitrice, mens hun drømmer om en sangkarriere. Hun tror dog ikke nok på sit talent, og nøjes derfor med at synge Piaf sange på en lokal dragbar.
Så en dag forandres alting, da hun møder den afdankede rockstjerne Jackson Maines (Bradley Cooper) i en sen nattetime. Mens Ally stadig venter på gennembruddet, er Jackson kørt musikalsk fast på grund af sit alkoholmisbrug og drikker for at glemme sig selv. Mødet med Ally sparker liv i hans følelser – og i hendes. Han inviterer hende spontant med på tour, og da han undervejs får hende til at opføre en af sine egne sange bliver hun pludselig kendt hos millioner.
Men mens kærligheden mellem dem blomstrer, og Allys karriere stormer fremad, bliver Jackson grebet af jalousi og dykker dybere og dybere ned i sit alkohol- og stofmisbrug.
På den måde er ”A Star Is Born” endnu en i den efterhånden uendelige række af film, der illustrerer patriarkatets fald og kvindernes ditto fremmarch. Film med mænd på nedtur eller mænd, der bare kværner formålsløst løs. Det er således påfaldende, at der stor set ikke er kvinder til stede på sidelinien, men kun fædre, brødre og mandlige rådgivere, der kævles om, hvad der er bedst for hende uden at lytte til, hvad hun selv føler og vil.
Men det er biting sammenlignet med filmens melodramatiske gennemslagskraft, der nok skal lokke en kleenex eller to frem hos de fleste.
Faktisk skal titlen tages meget bogstaveligt, for det er ikke kun i manuskriptet, at stjerner fødes. Det samme sker også for øjnene af os på lærredet. Lady Gaga har for længst bevist sine musikalske stjernekvaliteter, men her viser hun i hver eneste scene, at hun også er en rigtig god skuespiller. Og selv om rollen burde ligge lige til højrehånden, kræver det stadig talent at få den til at være andet end sangerinde-cameorolle, og det formår Gaga.
På samme måde markerer ”A Star Is Born” også fødslen af en ny, lovende instruktør. Bradley Cooper slipper ikke bare godt men forrygende godt fra sin debut, og han brænder lige så stærkt igennem på lærredet. Cooper kan selvfølgelig ikke slå Lady Gaga, selv om han vise sig at være en ganske habil sanger. Til gengæld er han endnu stærkere end hende, når den følelsesmæssige side af dramaet skal formidles.
Det er også forfriskende at opleve Lady Gaga i en rolle, der på nogle måder virker nærmest selvbiografisk, men også stikker i den modsatte retning af det popikon, som vi kender. Når Ally indædt kæmper mod scenemæssige gimmicks og finurlige kostumer, kan man ikke undgå at tænke på Lady Gagas optrædende i rå kødkjoler og de personlige knæfald, som stjernen – måske – i virkeligheden har måttet underkaste sig.
Koncertsekvenserne kører selvsagt som højdepunkter på en snor, og selv om filmen i sidste halvdel balancerer faretruende på grænsen til det oversentimentale, er det som sagt umådelig svært ikke at blive suget med og berørt af det menneskelige drama.
På den måde ender ”A Star Is Born” ikke blot som sin generations bud på den kendte klassiker, men som en af årets mest tilfredsstillende filmoplevelser.
A Star Is Born – 136 minutter – USA – Instruktør: Bradley Cooper – Medvirkende: Bradley Cooper, Lady Gaga, Sam Elliott, Alec Baldvin, Andrew Dice Clay m.fl.