Filmanmeldelse: Unge Astrid – Dybt, hjertegribende portræt af Pippi Langstrømpes mor som alenemor
– Hvordan kan du skrive så godt, når du selv er så gammel?”
Sådan spørger et barn den aldrende svenske forfatterinde Astrid Lindgren i starten af Pernille Fischer Christensens nye film ”Unge Astrid” – et spørgsmål, som jeg også har stillet mig selv mange gange.
For hvordan kan nogen skrive så indlevende og dybt om børn, som hun gør i ”Alle vi børn i Bulderby”, ”Pippi” og ”Emil fra Lønneberg”?
Filmen giver en slags svar, men faktisk handler den ikke så meget om forfatterinden Astrid Lindgren, men om den unge pige, der blev til forfatterinden.
Hende der vokser op i præstegården i Vimmerby. En rastløs, ADHD-ramt pige, der på et billede fra hendes skole står i hjørnet af klassen med armene strakt ud, fordi hun ikke kan være stille. Som kunne læse som fem-årig, og som 13-årig fik udgivet en stil i den lokale avis Vimmerby Tidning.
Nogle år senere, da hun er 18 år, bliver Astrid ansat på avisen, hvor der hurtigt opstår varme følelser mellem hende og den 20 år ældre chefredaktør. Forholdet får følger. Astrid bliver gravid, og chefredaktøren ønsker at gifte sig med hende, men han er allerede gift og skal først skilles
For at undgå skandale flytter Astrid til Stockholm og føder sønnen Lars i dølgsmål i København, hvor han anbringes hos en plejemor.
Oprindeligt er det kun meningen, at han skal være der en kort overgang, men skilsmissen trækker ud. Imens kæmper Astrid i Stockholm for at få et selvstændigt liv op at stå, så hun kan hente sin søn hjem.
Det er tydeligt, at Pernille Fischer Christensen har været grebet af sit stof og sin hovedperson. Samtidig får vi indblik i en dybt privat side af Astrid Lindgren, som hun længe selv holdt skjult. Faktisk forblev forholdet til chefredaktøren Reinhold Blomberg en hemmelighed, til hun døde i 2002. Et faktum, der også har fået hendes nu 84-årige datter Karin Nyman til at kritisere ”Unge Astrid” og udtale, at det er absurd at ville skabe en film om det.
Det kan vi andre til gengæld være rigtig glade for. ”Unge Astrid” er nemlig et dybt hjertegribende portræt af en kvinde, der på mange måder var normbryder og foregangskvinde i sin tid. Hendes sorg over adskillelsen fra sønnen føles så ægte, at man næsten glemmer, det er skuespil.
At formidle alle disse følelser kræver en skuespillerinde gjort af et helt bestemt stof. Hende har Pernille Fischer Christensen fundet i den kun 24-årige Alba August.
Som datter af filminstruktøren Bille August og den svenske skuespillerinde Pernilla august har hun nærmest fået filmverdenen ind med modermælken. Men det er ikke nok at være født ind i et filmmiljø. Man skal også kunne spille, og det gør Alba August.
Hun kaster sig med enorm indlevelse ud i en sand tour-de-force, hvor hun som hovedrolleindehaver er med i stort set hver eneste scene – herunder også et par sexscener, en fødselsscene og nogle meget krævende følelsesmæssige scener. Og så skal man ikke glemme et af filmens højdepunkter – dansescenen, hvor Astrid danser vild solo på dansegulvet til et bal i sin hjemby. Lige præcis den scene får en til at tænke på den dengang 18-årige Trine Dyrholm, da hun i filmen ”Springflod” (1990) danser rundt på et bord. Alba August ejer det samme totale nærvær og evnen til at ryste enhver følelse ud, som har gjort Trine Dyrholm til en af Danmarks bedste skuespillere i nyere tid. Eller som Pernille Fischer Christensen selv udtrykte det på Berlinalen i 2018, da filmen havde verdenspremiere:
– Hun er en fantastisk skuespiller, der arbejder hårdt og ikke tøver med at kaste sig ud i selv de største udfordringer. Hun brænder virkelig fuldstændig for sin rolle. På den måde så jeg hende som den nye Trine Dyrholm.
Flottere skudsmål kan man næsten ikke få, men sammenlign selv. Trine Dyrholm er nemlig også med i filmen i rollen som den danske plejemor.
”Unge Astrid” lægger op til, at det var denne forhistorie, der skabte Astrid Lindgren som forfatterinde og gjorde, at hendes historier er fyldt med fader- og moderløse børn og ejer en alvor, som giver dem dybde.
Om den forklaring er sand eller for letkøbt, skal være usagt, og det forklarer heller ikke den livsglæde og humor, der først og fremmest gennemstråler hendes bøger.
Men Pernille Fischer Christensens film er et spændende og medrivende portræt af et usædvanligt menneske, der tog nogle anderledes valg end de fleste gjorde på hendes tid. Og samtidig er Danmark blevet en skuespillerstjerne rigere
Unge Astrid – 123 minutter – Sverige – Instruktør: Pernille Fisher Christensen – Medvirkende: Alba August, Trine Dyrholm, Maria Bonnevie, Henrik Rafaelsen, Magnus Krepper, Björn Gustafsson, Marius Damslev m.fl.