Og Bodilprisen 2019 går til……
Røde løbere, galla og Bodilkager. I går aftes var de danske filmanmeldere samlet i Stærekassen for at uddele Danmarks ældste filmpris – Bodilprisen – for 72. gang.
Det blev instruktørdebutanten Isabella Eklöfs debutfilm ”Holiday”, der blev aftenens helt store vinder. Ud af de 14 priser, der blev uddelt lørdag aften, løb ”Holiday med ikke færre end fire af dem – herunder for ”Bedste film”.
”På trods af titlen er det ingen badeferie, Isabella Eklöf tager os med på i ”Holiday”. Det er råt og perverteret, det, der foregår både mellem og rundt om hovedkaraktererne den unge Sascha og hendes ældre kæreste Michael.”, lød Bodiljuryens begrundelse for at præmiere ”Holiday”, og begrundelsen fortsatte:
”Men Eklöf dyrker ikke provokationen for provokationens skyld, hendes ærinde er et helt andet og meget større. Med ”Holiday” serverer hun subtil kapitalismekritik og modige, feministiske pointer i en æstetisk overlegen indpakning. Eklöf er et multitalent, der har filmen i blodet. Hun ligner en sand fornyer af dansk film.”
Tidligere på aftenen havde Victoria Carmen Sonne, der spiller hovedrollen i ”Holiday”, fuldt fortjent fået en Bodilstatuette for ”Bedste Kvindelige Hovedrolle”, mens Lai Yde Holdgaard, der har rollen som hendes psykopatiske gangsterkæreste i filmen, lige så fortjent vandt prisen for ”Bedste mandlige birolle”. Endelig vandt Nadim Carlsen, der har stået for billedsiden i ”Holiday” prisen for ”Bedste fotograf”.
Dermed adskilte filmanmeldernes smag sig endnu engang fra filmbranchens, der uddelte deres Robert-priser for knap en måned siden. Her vandt Gustav Möllers ”Den skyldige” hele seks priser, herunder for ”Bedste film”.
Både Bodiljuryen og Robertjuryen var dog enige om at give Jakob Cedergren prisen for ”Bedste mandlige hovedrolle”.
De var også enige om at give en pris til Katrine Greis-Rosenthal for hendes indsats i ”Lykke-Per”. Til gengæld var de uenige om kategorierne. Mens Kathrine Greis-Rosenthal fik en Robert for ”Bedste kvindelige hovedrolle”, fik hun ”kun” en Bodil for ”Bedste kvindelige birolle”. Et faktum, som Bodiljuryen ikke undlod at kommentere i deres begrundelse:
”Lad os bare på denne intime festaften åbne for et kig ind i nomineringsprocessen og afsløre, at vi i Danske Filmkritikere længe diskuterede, om rollen som Jakobe var en birolle eller en hovedrolle. Vi er stadig ikke helt enige. Men til gengæld er vi helt og aldeles enige om, at præstationen i ”Lykke-Per” er fremragende på kanten til det uforlignelige.”
Endelig skal det nævnes, at lederen af filmskolens dokumentarfilmsinstruktøruddannelse Arne Bro fik årets ”Æresbodil” med følgende begrundelse:
”Han har haft en afgørende betydning for dansk dokumentarfilms udvikling og formsprog, og vi er ikke bange for at udpege Arne Bro som en af dem, der har banet vejen for, at den danske dokumentarfilm har så markant en position i dag, også internationalt, som den har.”
”Arne Bro har givet os muligheden for at forstå begge dele bedre og vise os, hvor de mødes. For virkeligheden er forudsætningen for fiktionen. Og Arne Bro SER virkeligheden og har lært sine elever selv at se den mere klart.”
Overordnet set blev Bodil-statuetterne fordelt således:
BODIL PRISEN 2018Bedste danske film: Holiday
Bedste kvindelige hovedrolle: Victoria Carmen Sonne (Holiday)
Bedste mandlige hovedrolle: Jakob Cedergreen (Den skyldige)
Bedste kvindelige birolle: Kathrine Greis-Rosenthal (Lykke-Per)
Bedste mandlige birolle: Lai Yde Holdgaard (Holiday)
Bedste dokumentar: Olegs Krig – En barndom i krigens skygge
Bedste amerikanske film: The Florida Project
Bedste ikke-amerikanske film: Roma
Bedste manuskript: Jakob Weis (Den tid på året)
Bedste fotograf: Nadim Carlsen (Holiday)
Æresbodil: Arne Bro (leder af Filmskolens dokumentarinstruktøruddannelse)
Særbodil: Henrik Thøgersen (oversætter)
Henning Bahs-prisen: Simone Grau Roney (for hendes arbejde på The House That Jack Built)
Blockbuster Streamingprisen: Instruktør Gustav Möller for Den skyldige